hvordan begregnes Yield kWh/kWp
|
31-10-2012, 21:41
Besked: #1
|
|||
|
|||
hvordan begregnes Yield kWh/kWp
hej alle
jeg har set i indlæg når solcelleejere deler deres produktion at de samtidig opgiver "Yield kWh/kWp" hvordan beregnes denne værdi, og hvad er den udtryk for ? 31 stk ZnShine 255w sort =7,905 kw 7+7+7 mod syd, 9 mod vest 2 stk SMA SB3000-TL21 Medlem af Landsforeningen af Solcelleejere ![]() |
|||
31-10-2012, 21:53
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: hvordan begregnes Yield kWh/kWp
(31-10-2012 21:50)Asichlau Skrev: I dit vedkommende produktion divideret i 6,75 = KWh/KWp hej igen kan du forklare den lidt mere :-) 31 stk ZnShine 255w sort =7,905 kw 7+7+7 mod syd, 9 mod vest 2 stk SMA SB3000-TL21 Medlem af Landsforeningen af Solcelleejere ![]() |
|||
31-10-2012, 22:03
Besked: #3
|
|||
|
|||
Du har i oktober produceret 380,78 kWh
Dit anlæg er på 31 x 255 w = 7,905 kWp Din kWh/kWp = 380,78/7,905 = 48,17 kWh/kWp Dog skal der i dit tilfælde tages et lille forbehold, da du jo er begrænset til 6kW ved inverteren. Men det er i hvertfald sådan tallet udregnes ![]() Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
31-10-2012, 22:37
(Denne besked var sidst ændret: 31-10-2012 af 22:50 Brandbirk.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tallet kan bruges til at sammenligne 2 anlæg. OG DOG !!!
Men hvis vi forudsætter at 2 naboer har hver sit anlæg, der ligger samme vej, så kan man med KWh/KWp tallet sammenligne et 6KWp med et 3,2 KWp anlæg. Hvis feks 6 KW anlæget har lavet 422 KWh i oktober og 3,2 KW anlæget har lavet 246 KWh vil de 2, KWh/KWp tal se sådan ud: 6 KWp anlæget = 70,33 KWh/KWp 3,2 KWp anlæget = 76,87 KWh/KWp (altså produceret 76,87 KWtimer pr. monteret KWpaneler) Med andre ord. Ejeren af 3,2 anlæget har bedre paneler eller bedre inverter... Ihvertfald yder det anlæg bedre end 6 KW anlæget. Håber det giver mening :-) Iøvrigt... Yield kWh/kWp bruges bla til at lave kurver på feks pv-log.com Her er mit tal 903 KWh/KWp - Dette tal kan du kun lave hvis du har fået en beregning af din montør på dit anlæg. I mit tilfælde siger beregningerne fra Lemvig Müller at vores vil producerer 6350 KWh årligt 6350/7,03 (antal KWp på taget) = 903 Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
31-10-2012, 23:20
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg må indrømme at jeg synes kWh/kW(peak) ikke er særlig interessant for andet end at sammenligne 2 forskellige paneler under ens forhold. (som f.eks. Photon gør).
Der er massere af forhold det absolut intet siger om. F.eks. prisen på anlægget eller anlæggets udnyttelse af de fysiske forhold. Og så siger det heller intet om de tiltag man har gjort for at udnytte kunstige begrænsninger som 6kW-reglen. Jeg har f.eks. ca. 3kW sidende imod vest selvom der nok er mindre sol end den resterende plads imod syd. Men det ville være spild at have dem imod syd, da de blot ville blive begrænset af inverteren på alle sol-dage. Det er selvfølgelig tosset at vi har en ordning, der på den måde opfordrer folk til at udnytte solen mindre end de kunne. |
|||
31-10-2012, 23:55
Besked: #6
|
|||
|
|||
Vrøvl !
Nu skriver du ikke meget om hvordan dit anlæg er sammensat. MEN det kan kun være i de absolutte sommermåneder du kan have dette "problem", resten af året på ALLE sol-dage vil jeg til hver en tid sætte ALLE panelerne imod SYD. Det er der flest kr. i ! Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
01-11-2012, 00:10
Besked: #7
|
|||
|
|||
Det er jo en interessant forudsigelse. Men det må vi vente med at kigge på til om et års tid, når jeg har et helt års data.
Det er ikke mit indtryk at den ekstra syd-vendte plads jeg har, modtager mere sol end den vest-vendte undtagen på de tidpunkter, hvor jeg i forvejen rammer 6kW begræsningen. Til gengæld får jeg fuldt udbytte om eftermiddagen af de vest-vendte. |
|||
01-11-2012, 12:57
Besked: #8
|
|||
|
|||
Øst/Vest med 30 graders hældning skulle angiveligt have 81-82% soldindstråling af sydvendt med samme hældning. Fladere vinkel skulle kunne øge input til 86%.
Dette er uden temperaturkorrektioner. Og ved solopgang er der koldere end ved solnedgang, og meget koldere end midt om dagen. Hvis det sydvendte anlæg i soltimerne i snit er 5 grader varmere (tror det er lavt sat), så vil deres effektivitet være ca. 2.5% lavere. Så ca. 97.5%. så der der stadig 15% mere at hende ved at have panelerne sydvendt. Jeg tror også øst bør ligge omkring de 2.5% bedre end vest hvor alt er varmere. Hvis man har lange perioder med clipping / over 6 kWp, så vil det være en fordel med øst/vest supplement, så man i en længere tid kan have høj produktion. Men man skulle vist op på over 20% overskudsproduktion mod syd inden man får så meget smidt væk at øst/vest vil være billigere. Men hvis afregningsprisen engang ændres, så man sælger egetforbrug til markedspris, og køber tilbage til markedspris (stadig uden afgift), så vil vest muligvis give den bedste pris. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
01-11-2012, 13:59
Besked: #9
|
|||
|
|||
Nu er det svært at sige præcis hvor meget overskudsproduktion der kunne have været, for det er jo ikke sådan at man har effekt-data upåvirket af 6kW-reglen fra strengene. Inverteren flytter jo arbejdspunktet, så man ikke ser hvad panelerne kunne have produceret, hvis de til sammen når over 6kW.
Men ... Jeg vil prøve at gøre det at jeg tager de sydvendte strenge og antager at de vest-vente (hvis flyttet til syd) ville have produceret det samme som de sydvendte på de tidspunkter af dagen, hvor de sydvendte ikke når 6kW. (indenfor 6kW grænsen selvfølgelig) ... det kan så integreres over dagen og opsummeres over året og forhåbenlig sammenlignes med hvad de vest-vendste faktisk producerede. Der er nok nogle andre ting, der skal regnes med - f.eks. yder de vest-vendte jo også lidt til det hele, selvom de sydvendte kunne have nået 6kW selv. Det tager heller ikke højde for skygger. Den resterende sydvendte plads ligger tæt på tag- og skot-render og vil modtage mere skygge morgen og aften end de syd-paneler der er nu. Men det kræver jo at man lige venter et års tid og samler data sammen. I starten af oktober var der flere timer omkring middag, hvor den clippede, men ligenu er der selvfølgelig ikke så meget gang i det vest-vendte. Det er dog heller ikke designet efter at strømmen skal laves de næste 4 måneder, pga. høje træer, der kun skygger når solen er under 20 grader på himlen, men så tilgengæld også gør det med rund hånd på hele anlægget lidt på skift hen over dagen. Som solen var i starten af oktober er det dog skyggefrit morgen-aften. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|