Fra solcelle til elmåler
|
03-11-2012, 12:03
Besked: #1
|
|||
|
|||
Fra solcelle til elmåler
Kære forum,
Jeg har købt et 3,6 Kwp anlæg i Tyskland - og glæder mig til at hente det. Desværre er min inverter i restordre. Jeg går nu og planlægger placering og ledningsføring fra solceller til el-måler. Mit anlæg består af 28 solcelle moduler, med monteringsbeslag, kabel og en SMA 3300-11 inverter. Men jeg spekulerer over om der desuden skal monteres sikringsgruppe, HPFI-relæ eller andre el-foranstaltninger inden det kan forbindes med den nye el-måler - som DONG kommer og sætter op? Jeg ville nemlig gerne forberede det hele så el-installatørens arbejde kan foregå hurtigt og smertefrit. |
|||
03-11-2012, 14:56
(Denne besked var sidst ændret: 03-11-2012 af 14:57 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Fra solcelle til elmåler
Hmm.tror lige du har været hurtig nok der. Er inverteren på Energinets positiv liste ?
Det er en 1-faset inverter der kan give 18A, og herhjemme tillades normalt kun 16A pr. Fase. Og ja der skal gruppeafbryder og ekstra pfi relæ op, men tag dog en snak med dit installatør, inden så det er som han vil have det. Ellers er det spildt arbejde. |
|||
03-11-2012, 17:03
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej Lars J,
Tak for dit svar. Da jeg fik tilbuddet fra Tyskland - tjekkede jeg at SMA 3300 var på positivlisten. Så det burde være OK. Jeg har kigget på SMA-hjemmesiden, og kunne se at "det hele skulle være i SMA'en" men jeg vil tale med installatøren. Ellers har jeg indkøbt en sikringsboks og et fejlstrømsrelæ - hvis det er nødvendigt. Tak for de gode råd. |
|||
03-11-2012, 17:20
Besked: #4
|
|||
|
|||
Den inverter er da på posetivlisten, så ikke noget problem der.
Men lad nu elektrikeren lave arbejdet i tavlen hvor der skal monteres er HPFI og en gruppeafbryder, eller alternativt et kombi HPFI/automatsikring. Dan C. 1 stk. Fronius IG plus 60 V2. 28 stk. ET Solar P660230 230 W polykrystalinsk. http://home.solarlog-web.eu/5451.html Orientering: Syd-sydvest 190 g Hældning: 30 g ![]() |
|||
03-11-2012, 20:54
Besked: #5
|
|||
|
|||
Ok inverteren er på positivlisten, men bemærk den skal køre i Factory setting:Denmark, hvilket betyder den begrænses til 16A så der er ikke fuldt udbytte af den. Men skidt nu med det.
|
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|