SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvilken type monetering holder bedst ?
04-11-2012, 07:30
Besked: #1
povlhp Offline

Hvilken type monetering holder bedst ?
Jeg bor et sted hvor der er en del blæst fra vest ind gennem noget der minder lidt om en slugt. Har en nabo der måtte have skiftet zinck-tag da det blafrede i vinden (skulle sættes fast med meget kortere afstand imellem hvor det var bukket). Jeg har selv haft et par betontagsten der er faldet ned, og vi kan høre taget klapre i blæsevejr.

Så hvilken type montering er bedst til blæsevejr ? Er det tagkroge af en eller anden type, eller at bore gennem tagsten med bolte ? Min fornemmelse er at bolte er det rigtige her.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
04-11-2012, 13:34 (Denne besked var sidst ændret: 04-11-2012 af 13:45 Sunshine.)
Besked: #2
Sunshine Offline

RE: Hvilken type monetering holder bedst ?
PoulHP,
Uha da da uha da da da, vældig vind fra vest... skal man vare sig for :-)

Det lyder fornuftigt. Men det er nok en god ide at forsøge at ramme noget spærtræ uanset, eller placere noget spærtræ der hvor boltene skal sidde og kun bore i midterste bølge og med så stort bor så stenene kan arbejde og alt tryk overføres til spæret. Benyt standard gummipakning til bolten og evt. noget specielt tagtætningsmasse samtidigt.

Men de almindelige tagbeslag kan godt sidde og gi sig op og ned selv om de er spændt hårdt. Det kan en tagbolt ikke på samme måde.
Derfor tror jeg din ide er god netop i din situation.
WWW Find
Citér
04-11-2012, 15:17
Besked: #3
Glostrupsol Offline

RE: Hvilken type monetering holder bedst ?
Hej.

Ville isåfald også få lavet en tagberegning af en rådgivende ingeniør med uddybelse af forstærkningen hvis dette skulle blive nødvendigt.

Ville vælge tagkroge, hvis muligt, igen afhængigt af tag, da man kan være sikker på at ramme spærene.

Mange andre parameter at være obs på, men alt kan findes her i forumene.

Mvh Dennis

22 stk ZXM5 ZNShine 205 Wp
16 på taget og 6 på garagen
Tag 45 gr. Gararge 30 gr.
2 stk TL-3000 Ever-solar incl PMU.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering