SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Gennemboring af undertag og antal strenge
08-04-2012, 18:54
Besked: #1
Pjls Offline

Gennemboring af undertag og antal strenge
Hej

Ved montering af tagkroge på et nyt tegltag ødelægger man så ikke undertaget ?
Og hvad med kablerne de skal vel også ind i tagrummet under en tagsten eller flere hvis man har flere kredse der laver man vel også hul i undertaget ???

Hvis man skal lave ca 6 kw og skal have 26 - 30 sol celler er det så bedst at lave 3 - 4 små strenge ( med 2 invertere med 2 indgange i hver ) evt en mod vest en mod øst og så en mod syd ( tror ikke jeg har plads nok på kun mit sydvendte tag. Eller skal man lave 2 store med kun 1 inverter .

Ved opsætning kan jeg se der skal sættes de bedste celler sammen, i en streng men er det bedst at vende den bedste streng mod syd eller mod øst eller mod vest ( når jeg ikke kan have alle strengene mod syd )

Håber der er nogle med god erfaring inden for mine spørgsmål :-)

Mvh.

Poul J.
Find
Citér
08-04-2012, 19:02
Besked: #2
pbc Offline

RE: Gennemboring af undertag og antal strenge
(08-04-2012 18:54)Pjls Skrev:  Hej

Ved montering af tagkroge på et nyt tegltag ødelægger man så ikke undertaget ?
Og hvad med kablerne de skal vel også ind i tagrummet under en tagsten eller flere hvis man har flere kredse der laver man vel også hul i undertaget ???

Hvis man skal lave ca 6 kw og skal have 26 - 30 sol celler er det så bedst at lave 3 - 4 små strenge ( med 2 invertere med 2 indgange i hver ) evt en mod vest en mod øst og så en mod syd ( tror ikke jeg har plads nok på kun mit sydvendte tag. Eller skal man lave 2 store med kun 1 inverter .

Ved opsætning kan jeg se der skal sættes de bedste celler sammen, i en streng men er det bedst at vende den bedste streng mod syd eller mod øst eller mod vest ( når jeg ikke kan have alle strengene mod syd )

Håber der er nogle med god erfaring inden for mine spørgsmål :-)

Mvh.

Poul J.
Hej Poul

Jo du ødelægger undertaget i det du er nød til at få fastgørelse ned i dine spær -men er dette ikke "toppen" af dit undertag ? Hvor sandsynligt er det at der kommer vand lige der, og er man utryk kan man give det noget tagtjære på tube Smile

Med mindre du kan finde en smart vej ind via skotrende, rygning eller ved tagfod så ja så er man nød til at lave et hul til gennemførringen. Hvad består dit undertag af ?

Jeg ville kikke på enten 2xSMA 3000 TL 21 invertere og lave 3-4 strenge eller 1xDanfoss TLX Pro+ med 2 strenge.
Personlig holdning er Danfoss og lave en streng mod syd og en mod øst.
Ved SMA`en skal man kikke på indgangs spændingen -den spænding ind på inverteren som panelerne genererer. Denne bestemmer hvornår inverteren begynder at levere noget strøm. Man skal helst belaste inverteren mest muligt pr. streng pga. den yder mest så og starter tidligere op.

Ved opsætning er det bedst at sætte den bedste streng mod syd da du vil få flest solskinstimer her.

Mvh.
Find
Citér
08-04-2012, 19:10
Besked: #3
Pjls Offline

Tak for svar

Hvis man laver mange strenge 3 - 4 stykker er det så ikke nemmere at sorterer strengen med bedre celler i stedet for 2 store. Så vidt jeg forstår skal bare en celler i en streng være dårlig for at hele strengen virker dårlig.

Mvh.

Poul J.
Find
Citér
08-04-2012, 19:35
Besked: #4
pbc Offline

(08-04-2012 19:10)Pjls Skrev:  Tak for svar

Hvis man laver mange strenge 3 - 4 stykker er det så ikke nemmere at sorterer strengen med bedre celler i stedet for 2 store. Så vidt jeg forstår skal bare en celler i en streng være dårlig for at hele strengen virker dårlig.

Mvh.

Poul J.
Det er helt rigtigt!
Teoretisk jo, men hvis det er på bekostning af at din inverter yder x,xx procent mindre pga. den ikke er ordentligt belastet/dimmensioneret er der ingen fordel at hente ved det Smile
Find
Citér
09-04-2012, 07:38
Besked: #5
Pjls Offline

(08-04-2012 19:35)pbc Skrev:  Det er helt rigtigt!
Teoretisk jo, men hvis det er på bekostning af at din inverter yder x,xx procent mindre pga. den ikke er ordentligt belastet/dimmensioneret er der ingen fordel at hente ved det Smile

Okey

Du skriver at ved sma inverteren skal man belaste med en bestemt belastning for at den yder bedst , skal man ikke det ved Danfoss ?

Med hensyn til kun 2 strenge er det så sådan at hvis et sol celle element får skygge dør hele strengen så ( hvis det er dårligste celle i en streng der bestemmer )

Mvh.

Poul J.

Poul J.
Find
Citér
09-04-2012, 08:20
Besked: #6
TBR Offline
Administrator
Jeg har leget lidt med mine 2 SMA'er.
Jeg startede med at have en streng på hver på 14 paneler. Hvor en steng ca. laver 420 volt.

Jeg har nu lavet 2 streng til den ene sma, og stadig en streng til den anden.
De starter stort set lige tidlig op. Kan være en forskel på et enkelt minut. Den med 2 strenge for ca. 210-215 volt pr streng, den anden stadig 420 volt ( Afhænger lidt af udendørs temp, og sol ).
Før jeg lavede om til 2 strenge, var den ene inverter ca. 40 watt bedre end den anden. Nu hvor den så har fået 2 strenge, og derved lavere volt, er den nede på ca 20 watt bedre end den anden. Så det har haft et lille tab, men er meget lidt. Alt sammen er lavet for at teste og lege Big Grin
WWW Find
Citér
09-04-2012, 09:18
Besked: #7
Pjls Offline

(09-04-2012 08:20)TBR Skrev:  Jeg har leget lidt med mine 2 SMA'er.
Jeg startede med at have en streng på hver på 14 paneler. Hvor en steng ca. laver 420 volt.

Jeg har nu lavet 2 streng til den ene sma, og stadig en streng til den anden.
De starter stort set lige tidlig op. Kan være en forskel på et enkelt minut. Den med 2 strenge for ca. 210-215 volt pr streng, den anden stadig 420 volt ( Afhænger lidt af udendørs temp, og sol ).
Før jeg lavede om til 2 strenge, var den ene inverter ca. 40 watt bedre end den anden. Nu hvor den så har fået 2 strenge, og derved lavere volt, er den nede på ca 20 watt bedre end den anden. Så det har haft et lille tab, men er meget lidt. Alt sammen er lavet for at teste og lege Big Grin

Ok

Godt med noget erfaring med forskellige opsætninger.

Jeg har også læst at temperaturen betyder en del for ydelsen på sol cellerne , får man så ikke mere ud af at sætte solceller på østsiden af huset frem for mod vest ( jeg har ikke plads nok på sydsiden ) jeg tænker på temperaturen må være lavere om morgenen ( sol fra øst )

Mvh.

Poul J.
Find
Citér
09-04-2012, 09:40
Besked: #8
TBR Offline
Administrator
Der burde være en temperatur forskel, fra om morgen til en aften sol. Men der er også tit grus og grums, tåge eller andet om morgen, som ikke er der om aften. Ved man ser http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=2, kan man se, at eks. en 15 grader vest side, er en lille bitte smule bedre en 15 grader øst.
WWW Find
Citér
09-04-2012, 19:13
Besked: #9
Pjls Offline

(09-04-2012 09:40)TBR Skrev:  Der burde være en temperatur forskel, fra om morgen til en aften sol. Men der er også tit grus og grums, tåge eller andet om morgen, som ikke er der om aften. Ved man ser http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=2, kan man se, at eks. en 15 grader vest side, er en lille bitte smule bedre en 15 grader øst.

Ok

Det er nok rigtigt , så må jeg have cellerne op på vest siden :-)

Hvad med hvis en celle får skygge går hele strengen så ned ?

Mvh

Poul J.
Find
Citér
09-04-2012, 19:25
Besked: #10
TBR Offline
Administrator
Jeg får skygge på mine paneler om aften, af min nabos dejlige birketræ.. Sad
Jeg har 2 rækker af paneler, og skygge kommer stille nede fra venstre og går op mod højre. Så i starten, så skygger den kun på den nederste streng. Så jeg kan sammenligne tabet vedr. skygger.
Når et panel bliver ramt af skygge, slår bypass dioderne igang. Der er som regel 3 stk, som ligger på højkant ( Stående ), sådan at hvis et panel bliver ramt af skygge delvis, så slår panelet kun den 1/3 eller 2/3 fra ( På højkant )
Dog kan jeg se, hvis jeg sammenligner de 2 strenge, at selv om et enkelt panel for helt skygge, så svare det ikke til at kun det ene panel mangler. Der kommer et lidt mindre tab udover det panel som bliver ramt af skygge. Des flere paneler som bliver ramt af skygge, des større bliver tabet også i de resterende. Men langt fra sådan at det hele lukker ned.
Eks. 14 paneler laver 2900Watt. Hvis så det ene bliver helt ramt af skygge, så laver de andre ikke (2900/14)*13=2692watt, men meget tæt på. Typisk 2600watt.
Så skygge er træls, men ikke så slemt at det ligefrem slår det hele ihjel Big Grin
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering