SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
El patron til varmtvandsbeholder
04-11-2012, 21:32
Besked: #1
m_bold Offline

El patron til varmtvandsbeholder
Hej.

Jeg har hørt at jeg kan få sat en el-patron på min varmtvandsbeholder til mit naturgas fyr, så jeg kan bruge min overskydende strøm fra solcellerne til at varme vandet og dermed spare noget naturgas.

Er der nogen med erfaringer i den retning?

Hvordan fungerer det og hvad koster det? Kan den selv slå til og fra, og hoppe tilbage på naturgassen efter behov? Skal jeg henvende mig ved en elektriker eller hvordan?

Mvh Morten.
Find
Citér
04-11-2012, 21:35
Besked: #2
ajacobs Offline

RE: El patron til varmtvandsbeholder
Det er der forhåbentlig ikke nogen der ved noget om, for det er nemlig forbudt.

Energinet har klart sagt, at man ikke må lave nogen som helst anordninger, der kan bruge overskydende solcelle strøm, når man er tilmeldt nettomålerordningen.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
04-11-2012, 21:49
Besked: #3
Kejser2001 Offline

Jeg har de sidste 2 måneders tid med stor succes ladet min kombielvandvarmer køre fortsat efter opstart af fyret for at få brugt overskydende elproduktion og det har rundt regnet betydet en besparelse på ca. 30 til 40% piller eller omsat til kg ca. 300 kg piller. Har netop i går slukket for den for at forbrug og produktion skal gå i nul til årsskiftet. Hvordan det i dit tilfælde forholder sig ved jeg dog ikke...

7,02kWp monokrystalinsk Znshine (36x195watt),Danfoss Tlx 6 Pro. Retning SØ, 35 graders taghældning
Find
Citér
04-11-2012, 21:49
Besked: #4
Horsens Offline

AJACOBS ,

Det er vel i princippet ikke anderledes end at man tænder sin el-koger og laver et par liter varmt vand til dagens kaffe, når solcellerne producerer mere end man bruger?

Eller at man har et smart hus der selv tænder for op/vaskemaskine når der er strøm nok til at køre det?

Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W
[Billede: 412563503.gif]
Find
Citér
04-11-2012, 21:50
Besked: #5
Nissen Offline

(04-11-2012 21:35)ajacobs Skrev:  Det er der forhåbentlig ikke nogen der ved noget om, for det er nemlig forbudt.

Energinet har klart sagt, at man ikke må lave nogen som helst anordninger, der kan bruge overskydende solcelle strøm, når man er tilmeldt nettomålerordningen.

Roligt nu! som jeg læser spørgsmålet, så vil han bare lave sin varmtvandsbeholder om til en combi vandvarmer og bruge strøm til opvarmning i stedet for gas, og det er vel lovligt nok!
Når han siger den overskydende strøm så er det vel det strøm der er "i banken" som han ikke selv når at bruge på normalt vis, og det er lovligt nok.

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
04-11-2012, 21:56
Besked: #6
hensan Offline

(04-11-2012 21:35)ajacobs Skrev:  Det er der forhåbentlig ikke nogen der ved noget om, for det er nemlig forbudt.

Det er da på ingen måde forbudt efter nettomåler ordningen. Det der er tale om er at trådstarter har et anlæg der forventes at producere mere end hans nuværende forbrug og derfor leder efter fornuftige anvendelses muligheder for sin overproduktion.
Find
Citér
04-11-2012, 22:03
Besked: #7
sortesmed Offline

hej det eneste man ikke må er at tappe på solcellesiden
Find
Citér
04-11-2012, 22:46
Besked: #8
ajacobs Offline

Ja, det var det jeg forstod ud fra formuleringen "så jeg kan bruge min overskydende strøm fra solcellerne til at varme vandet", dvs. at tappe strøm inden man sender det til inverteren. Når det er blevet lavet til 230 volt, må man selvfølgelig gøre hvad man har lyst til.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
05-11-2012, 02:40
Besked: #9
Brandbirk Offline

M-bolt...

Hvor stort er dit elforbrug årligt?
Hvor mange KWp solceller har du på anlægget?

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
05-11-2012, 12:53
Besked: #10
m_bold Offline

Hej.

Jeg vil selvfølgelig ikke tappe strømmen før den kommer igennem inverteren.

Jeg har netop købt et 6kw anlæg, men bruger pt. kun 4500kw årligt. Men vi forventer at forbruget stiger pga. familieforøgelse osv. Imellemtiden vil jeg gerne få det optimale ud af strømmen.

Hvad koster sådan en dims og hvordan fungerer den? Og skal den købes gennem elektriker eller hvordan?

Mvh Morten.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering