SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Gennemborering eller beslag ?
05-11-2012, 15:56
Besked: #1
Udsulle Offline

Gennemborering eller beslag ?
Hej
Jeg skal have monteret et solcelleanlæg inden længe, men jeg ved ikke rigtig hvilken monterings løsning jeg skal vælge til mit beton tegltag med undertag fra år 2000.

Skal det være med gennemborering eller med beslag?
Jeg har jo hørt en del i pressen om at nogle oplever at der trænger vand ind på loftet, men hvilken montage løsning er mest optimal til tegltag med undertag?

Pft.
:-)

Inverter: 2 x Evershine TL-3000-11
Paneler: 32 stk. Stingray ZXP5-72/200W Sort Mono Ialt 6,4Kw
Web: Evershine PMU med Solar Cloud
Orientering: Stik syd med 30 graders hældning
Find
Citér
05-11-2012, 16:05
Besked: #2
Hans Andersen Væk

RE: Gennemborering eller beslag ?
Hejsa

Jeg ville helt sikkert benytte de rigtige beslag , har selv lige lavet det , det tager lidt længere tid , men på sigt kan du glæde dig over det er korrekt lavet.

Nu er jeg ikke solcellemontør Smile , men har arbejdet på tage i over 30 år , og en løsning med at gennembore tegl til et "spyd" , vil jeg mene må være fusk , så brug den halve dag mere hvis du selv laver det og benyt rigtige beslag

VH hans

40 stk. monocrystalline Alex Solar 190
Inverter Fronius IG/Plus 60

Solar-log
Find
Citér
05-11-2012, 17:27
Besked: #3
goofy Offline
NB
der er nok også noget med at gennemboring af tegl giver en K3 i en tilstandsrapport

enig i at brug den ekstra tid til at få en ordentlig løsning

/ole
Find
Citér
05-11-2012, 21:32
Besked: #4
Horsens Offline

Vi valgte beslagene til vores beton tagsten (som dog er 25 år ældre end dit tag).

Var ikke så vild med at skulle bore ned igennem tagstenene...

Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W
[Billede: 412563503.gif]
Find
Citér
05-11-2012, 21:48
Besked: #5
MadsB Offline

Du skal helt sikkert bruge beslag!
Der er nogle grimme billeder ude med ødelagte tag pga boring. Det er ikke svært at bruge beslagene. Jeg vil stærkt anbefale at du køber de tre-vejs regulérbare beslag. Så slipper du for at tilpasse højden med træklodser på hvert enkelt beslag. Den lille meromkostning (jeg tror det var 1,5-2 EUR ekstra pr beslag) er hurtigt betalt hjem.

18 stk ZN Shine Stingray mono 265 wp (ialt 4770wp)
Delta Solivia 3.3 G4 med Solivia Gateway
Købt hos Wilberts. Selvmonteret, Græse el-teknik klarede installation. Totalpris 61.000 kr
Tagflade stik syd med 30 grader hældning.
Mårum, Nordsjælland.
Find
Citér
05-11-2012, 23:26
Besked: #6
JOJO Væk

(05-11-2012 15:56)Udsulle Skrev:  Hej
Jeg skal have monteret et solcelleanlæg inden længe, men jeg ved ikke rigtig hvilken monterings løsning jeg skal vælge til mit beton tegltag med undertag fra år 2000.
Skal det være med gennemborering eller med beslag?
Jeg har jo hørt en del i pressen om at nogle oplever at der trænger vand ind på loftet, men hvilken montage løsning er mest optimal til tegltag med undertag?
Pft.
:-)

Jeg har også et hus fra år 2000 (IBF beton tegl + undertag)
Jeg har brugt ClickFix montering, det er nemt.
Ingen skruer eller huller i tegl og jeg har ikke slebet i teglene.

Min profil på Suntrol Portal

Venlig hilsen : Jens
Topsola TSM96-125M-B, Kostal Piko 4.2, ClickFit
Find
Citér
06-11-2012, 09:07
Besked: #7
rapzak Offline

(05-11-2012 23:26)JOJO Skrev:  Jeg har også et hus fra år 2000 (IBF beton tegl + undertag)
Jeg har brugt ClickFix montering, det er nemt.
Ingen skruer eller huller i tegl og jeg har ikke slebet i teglene.

Hej,

Jeg skal have de samme kroge op Smile

Hvor meget afstand har du imellem dem?
Mine tagsten ligner ret meget dem du har ogso (Eurodan hus 2002)
Du har ikke et billede af hvordan de tagstene ligger efter de er trukket ned over igen?
Hvor store er dine lægter?
Dit nummer 2 billede, der har du vel trykket belsaget helt ned mod toppen af stenen?, Hvis man gør det er det så nok til at få det til at sidde lige på taget? eller har du justeret det?

Andre erfaringer du vil dele med mig? Smile

Kasper
Find
Citér
06-11-2012, 09:40
Besked: #8
henriksonne Offline

Denne tråd har fået mig til at tvivle enormt meget på om jeg gør det rigtige.
Jeg har bestilt et 9.8 kW anlæg, bestående af SolarEdge 9kW inverter, 50 powerbokse og 50 Sveigaard 195w paneler.
Efter at have snakket med sælger den anden dag er jeg begyndt at tvivle på monteringen kommer til at foregå korrekt. Sælger er også montør af anlægget.
Da der jo har været så meget skriveri om anlæg der monteres forkert og ikke fastgøres i spær, men kun i lægter, kontaktede jeg ham for at få en dybdegående beskrivelse af monteringen som egentligt troede skulle foregå med tagkroge(jeg har beton tagsten). Det viser sig at han benytter tagskruer i stedet og borer hul i de tagsten det drejer sig om. ca. midt på stenen og selvfølgelig på toppen af en bølge. Han brugeer endda en specielt udviklet diamant bor og borer for ned i lægten. Han har søgt patent på boret og udviklet det sammen med teknologisk institut.
Jeg spørger da om han så bestræber sig på at sætte så mange af tagskruerne i spærene som det er muligt, hvorved han svarer at det gør han ikke. Stort set alle skruer, skrues i lægterne og rammer det ned i spær er det en tilfældighed.
DETTE ER JEG IKKE TRYG VED!!!!!
Hvad mener I om dette?
Jeg kan tilføje at sælger har været kompetent og ansvarsbevidst gennem hele forløbet, men nu er jeg altså begyndt at tvivle!
Find
Citér
06-11-2012, 09:49
Besked: #9
Horsens Offline

Personligt gad jeg godt have et SolarEdge anlæg med de PowerBokse der, men jeg kan godt forstå du er lidt utryg omkring monteringen.

Der er mange meninger på området men jeg tror ikke man kan sige med 100% sikkerhed hvordan og hvorledes, før om måske et par år, når vi har haft et par hårde storme og en masse sne og regn. Og måske endda er det ikke nok, hvis nu problemerne først begynder at vise sig om 20 år? Nogen er ikke trygge ved det gummi der sættes i sammen med tagskruen, for at holde vandet ude (påstår at gummiet bliver hårdt med tiden osv), mens andre påstår det er specielt gummi der godt kan holde i anlæggets levetid.

Jeg valgte beslag-metoden fordi jeg synes det var den der, til beton tagsten, virkede som det bedste valg. Ikke noget med at lave huller i tagsten osv. Og de blev også monteret i spær.

Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W
[Billede: 412563503.gif]
Find
Citér
06-11-2012, 10:35
Besked: #10
allankj1 Offline

Skruerne skal minimum have fat i 6 * skruens bredde. Det vil sige er skruen 10 mm i bredden skal de minimum have fat i 600 mm træ.

Hvis ikke dine lægter er tykke nok ( det er de med 99 % sikkerhed ikke) skal han montere en underlægte.

Se mere her:

http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=1572

Se indlæg af Dan C fra 28/10-2012 kl. 15.31

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering