SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Fra manden selv
07-11-2012, 01:41
Besked: #1
allankj1 Offline

Fra manden selv
Fra Martin Lidegaard's Facebook profil.

Kort mellemlanding i Bangkok på vej til Vietnam for at underskrive stor energiaftale.

Kan se tasterne har glødet om solceller, mens jeg sad i flyet, og der også bliver diskuteret i pressen, hvor solcelleforeningen mener det vil koste 4.000 arbejdspladser, mens 3F mener det vil skabe 6.000 arbejdspladser...

Under alle omstændigheder grund til at rette nogle misforståelser her på siden:

1) Vi lægger ikke op til at fjerne erhvervsfradraget for eksisterende anlæg med tilbagevirkende kraft. Det betyder altså, at de folk der har købt anlæg i år har gjort en rigtig god forretning, og jeg mener godt man kan sove roligt, når man står til at få sin investering hjem to, tre eller fire gange i anlæggets levetid, det er i hvert fald svært at finde på nogen bedre investering - og det skal trods alt også være rimeligt over for de mange danskere, der ikke har købt anlæg men skal finansiere ordningen.
2) Hvis man køber et solcelleanlæg i 2013, får man 130 øre/kWh i 10 år for den strøm, man ikke selv bruger. Støtten aftrappes altså ikke løbende, men fastsættes efter det år man køber solceller i.
3) Alle - fra andelsselskaber til ejerforeninger og erhvervsejendomme kan få den højere støtte fremadrettet.
4) Det vil fortsat være meget attraktivt at købe solceller : Den typiske tilbagebetalingstid vil være 10 år under den nye ordning, og anlæggene lever jo 10-20 år længere og giver solidt afkast i den periode. Det er der ikke mange aktier og obligationer, der kan levere...

Håber dette kunne afklare noget, og stor tak for jeres kommentarer. De er alle læst og noteret!

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
07-11-2012, 02:19
Besked: #2
ckr Offline

RE: Fra manden selv
mandens udtalelser er ikke fem potter p.. værd i min verden.
hvis man kan sige at man ikke vil røre ved netto ordningen for eksisterende anlæg også bilde sig selv ind at en time afregning ikke er en foringelse for eksisterende anlæg. også selv om man gør det efter 10 år
sov trygt i hans verden er vist det samme som at lukke ræven ind i hønsehuset og sige det går nok, den skal jo bare sove. et rent mareridt
manden er jo ikke rigtig klog
Find
Citér
07-11-2012, 02:26
Besked: #3
Johnny H Offline

(07-11-2012 02:19)ckr Skrev:  mandens udtalelser er ikke fem potter p.. værd i min verden.
hvis man kan sige at man ikke vil røre ved netto ordningen for eksisterende anlæg også bilde sig selv ind at en time afregning ikke er en foringelse for eksisterende anlæg. også selv om man gør det efter 10 år
sov trygt i hans verden er vist det samme som at lukke ræven ind i hønsehuset og sige det går nok, den skal jo bare sove. et rent mareridt
manden er jo ikke rigtig klog

Og der er vist ikke megen tvivl om at manden selv har valgt virksomhedsordningen...
Find
Citér
07-11-2012, 02:36 (Denne besked var sidst ændret: 07-11-2012 af 03:01 ckr.)
Besked: #4
ckr Offline

hvis man kigger på den nye beregning der ligger herinde så ser det ud til at med det nye forslag så mister man ca 125 000 kr over 25 år på et anlæg til ca 115 000.
Hvis det ikke er en foringelse for eksisterende anlæg så ved jeg ikke hvad der er forringelser, hvis jeg har regnet rigtig er det en foringelse på 35 %.
hvad ville skat ikke sige hvis jeg fortæller dem at de næste 25 år vil jeg betale 125 000 kr mindre i skat og begrunder det med at det kan ikke være en forringelse da jeg jo altid har betalt skat. jeg kender allerede svarret de vil give mig fingeren og hive mig i retten.
Find
Citér
07-11-2012, 09:07
Besked: #5
F1240 Offline

Kære Lidegaard,
(07-11-2012 01:41)allankj1 Skrev:  1) Vi lægger ikke op til at fjerne erhvervsfradraget for eksisterende anlæg med tilbagevirkende kraft. Det betyder altså, at de folk der har købt anlæg i år har gjort en rigtig god forretning, og jeg mener godt man kan sove roligt, når man står til at få sin investering hjem to, tre eller fire gange i anlæggets levetid, det er i hvert fald svært at finde på nogen bedre investering - og det skal trods alt også være rimeligt over for de mange danskere, der ikke har købt anlæg men skal finansiere ordningen.

Det havde måske været en ide at skrive tydeligt i forslaget, hvis du virkelig mener. Som forslaget står kan man ikke se om det er fremtidige selvangivelser afskrivningerne afskaffess for, eller kun fremtidige anlæg.
Og det bringer også spørgsmålet op ang. vedligeholde.
Hvis man ikke også kan afskrive f.eks. en ny inverter om 10 år, så tror jeg mange bare skrotter deres anlæg, når nettomålerordningen (den rigtige) udløber.

Citér: 2) Hvis man køber et solcelleanlæg i 2013, får man 130 øre/kWh i 10 år for den strøm, man ikke selv bruger. Støtten aftrappes altså ikke løbende, men fastsættes efter det år man køber solceller i.

Det er fint.
Men når så de 10 hhv. 15 år er gået og folk bliver skubbet ud af nettomålerordingen (den rigtige). Hvilket år tæller man så at de har anskaffet solceller i?
Du skriver ikke noget om satserne for 2010/2011/2012 - men det betragtes måske som et nyt anlæg i det øjeblik det ryger ud af nettomålerordningen (den rigtige)?

Og hvordan med 6kW begrænsningen? Kører anlæg der er sat op i 2011/2012 stadig videre med den? Også efter de overgår til timeafregning i 2023?
Find
Citér
07-11-2012, 10:05
Besked: #6
ckr Offline

LMAO
jeg har lige læst at torsken forventer at i 2020 vil der være installeret 700-800Mw solceller i danmark imod de 150Mw som man forventer ved udgangen af 2012.
Hvordan kan man have sådan en forventning når man lige har slået alt initiativ ihjel.
igen manden må være rablende gal.

http://ing.dk/artikel/133879-elsektoren-...d-paa-snyd
Find
Citér
07-11-2012, 10:16
Besked: #7
ASV Offline

(07-11-2012 10:05)ckr Skrev:  LMAO
jeg har lige læst at torsken forventer at i 2020 vil der være installeret 700-800Mw solceller i danmark imod de 150Mw som man forventer ved udgangen af 2012.
Hvordan kan man have sådan en forventning når man lige har slået alt initiativ ihjel.
igen manden må være rablende gal.

http://ing.dk/artikel/133879-elsektoren-...d-paa-snyd

Jeg tror kun det er dødt for alm. husejere, da vi jo er på arb. mens solen er der.

Med de nye regler, kan det bedre betale sig for firmaer at få et anlæg op, de bruger jo netop strømen om dagen hvor alle medarbejder er på arbejde, og firmaer vil nok sætte anlæg op der er del større, det må være sådan han er kommet frem til....

Inverter: 2 stk. EverShine TL-2000
Paneler: 20 stk. 200W Mono/Sort: ZnShine ZXM5-72/200W
Forhandler/Leverandør: XL-Byg / Feiyue Group
Find
Citér
07-11-2012, 10:55
Besked: #8
ktm Offline

Faldt lige over en "sød" skrivelse:

http://www.danskeark.dk/Alle_nyheder/Bae...rbrev.ashx

Den skal nok gavne os!Angry

Mvh
Knud

24 stk solar Pro L3 Alu, ligger 30 grader syd/sydvest. 45 grader taghældning.
Solar convert 6T dcs, 5.500 W, 3 electrically separated trackers, Phase-3-Technology.
Igangsat 2/11 2012
Find
Citér
07-11-2012, 11:03
Besked: #9
klr Offline

(07-11-2012 10:55)ktm Skrev:  Faldt lige over en "sød" skrivelse:

http://www.danskeark.dk/Alle_nyheder/Bae...rbrev.ashx

Den skal nok gavne os!Angry

Tjaaaaa. Alle andre end dem der har solcelleanlæg synes det er en dårlig ide. Og nu er vi så også ved at synes det samme.

Jeg synes på en måde det værste ved det her er, at initiativ og virkelyst nu straffes hårdt. Private har på ingen tid investeret over 3 milliarder og skabt 4-5.000 arbejdspladser. Hvornår er det sidst set? Det bliver nok også sidste gang.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
07-11-2012, 11:20
Besked: #10
ktm Offline

Jeg håber, at jeg efterhånden har lært at politikere er 100% totalt upålidelige.

Tænke sig, at man kan stå på åben fjernsyn og direkte love, at der ikke ville ske stramninger med tilbagevirkende kraft for eksisterende solcelleejere og så meget kort tid efter skifte 100% mening.
Jeg besluttede mig endeligt lige netop på den udtalelse og fortryder bitterligt i dag.

Mvh
Knud

24 stk solar Pro L3 Alu, ligger 30 grader syd/sydvest. 45 grader taghældning.
Solar convert 6T dcs, 5.500 W, 3 electrically separated trackers, Phase-3-Technology.
Igangsat 2/11 2012
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering