Montering på stativ på jorden
|
07-11-2012, 17:32
(Denne besked var sidst ændret: 07-11-2012 af 17:34 clausras.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Montering på stativ på jorden
Jeg er af den overbevisning at et solcelleanlæg ikke virker pyntende på husets sydvendte tag, ud mod gaden, og ud fra et brandmæssigt synpunkt ikke særligt hensigtsmæssigt. Derfor havde jeg først planlagt et anlæg på jorden i haven mod syd. Min nabo mod syd, på den anden side af vejen, er af det synspunkt at han ikke gider have genskin ind gennem hans ruder, så modstridende interesser her. Jeg forstår ham jo inderst inde godt, han får ulemperne, jeg får indtægten. Derfor har jeg "presset af naboen" lavet et kompromis, hvor jeg bygger en carport mod vejen, anbringer panelerne, stort set vandret, og køber lidt flere for at kompensere for tabet. Han kan ikke se dem, jeg kan ikke se dem , jeg får indtægten, men skal så også betale ekstra for den store carport og ekstra paneler. Ja hvad gør man ikke for at gøre alle tilfreds.
DESVÆRRE ligger det så "snævert" at jeg har måttet søge dispensation for byggelinje mod vejen for at få plads til at kunne køre bilen ind. Skrev alle saglige argumenter, MEN har fået afslag på dispensation. Min genbo som er eneste der skulle være spurgt i nabohøring er ikke engang blevet kontaktet af teknisk forvaltning. Presset på tid - det er snart 1.jan 2013, og panelerne står allerede klar til montering - så skal jeg nok have lavet et stativ i haven - med den ballade det nu giver. Så ser jeg at reglerne adminsitreres ret forskelligt - min kommune henviser til http://www.ebst.dk/file/194119/solceller-og-paneler.pdf hvori det "Vurderes" ikke at være ombefattet af byggeloven, og man derfor ikke skal søge, men kommunen skriver så godt nok at bliver det over 1,2 meter højt skal man søge - ja så tjener de også på det byggesagsgebyr, og ret beset er både jeg og naboen ret trætte af dem :-( Hvad er jeres erfaringer,holdninger til dette ? |
|||
07-11-2012, 17:45
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Montering på stativ på jorden
Hvis panelerne bliver placeret på et stativ med en hældning på 45 grader, kan der aldrig komme genskin ind af din nabos vinduer. Solen kommer aldrig over 58 grader i Danmark, og det betyder at genskinnet maximalt vil komme ned på 32 grader fra jorden, og det vil sige at det skinner hen over din nabos hus.
Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
07-11-2012, 22:42
Besked: #3
|
|||
|
|||
(07-11-2012 17:45)ajacobs Skrev: Hvis panelerne bliver placeret på et stativ med en hældning på 45 grader, kan der aldrig komme genskin ind af din nabos vinduer. Solen kommer aldrig over 58 grader i Danmark, og det betyder at genskinnet maximalt vil komme ned på 32 grader fra jorden, og det vil sige at det skinner hen over din nabos hus. ok - god pointe, men vi er nu begge enige om at det skæmmer. Noget andet - kan jeg bare sætte dem op ? Kommunen henviser til det linkede dokument men skriver så alligevel at man skal kontakte dem med henblik på at søge tilladelse |
|||
07-11-2012, 22:57
Besked: #4
|
|||
|
|||
Ja, det generelle er at paneler på taget ikke kræver tilladelse, medmindre der er lokalplaner, men stativer på jorden kræver byggetilladelse.
Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|