SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
KPMG har nu også regnet på det...
08-11-2012, 11:45 (Denne besked var sidst ændret: 08-11-2012 af 17:04 Horsens.)
Besked: #1
Horsens Offline

KPMG har nu også regnet på det...
Bolius:

Regeringsudspil: Så meget vil det koste solcelleejere

Nyt solcelleudspil: Kan det stadig betale sig?

Opdateret kl 17 - Deloitte har nu også regnet på det og får det til 21 år:
http://ing.dk/artikel/134006-konsulenthu...med-12-aar
(men de tager også udgangspunkt i at man selv når at bruge 40% af strømmen mens den produceres, hvilket er alt for højt sat ifølge de tal vi har set her i forumet)

Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W
[Billede: 412563503.gif]
Find
Citér
08-11-2012, 12:31
Besked: #2
klr Offline

RE: KPMG har nu også regnet på det...
Det er helt ude i hampen med 40% forbrug af egenproduktion (timeafregnet). Jeg ved ikke hvorfor det tal bliver ved med at dukke op.
Selv for normalt forbrugende med jævnt forbrug henover året er det alt for højt.

Og det er langt lavere for de der har brug for strømmen om vinteren (typisk med relativt store anlæg). Den problematik er tilsyneladende forduftet i medierne og hos "eksperterne". Her er der tale om højst 20%.

[Billede: b9a44ddadas0.png][Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
08-11-2012, 12:34
Besked: #3
F1240 Offline

Jeg synes det er værd at bemærke hvor meget regnestykket hviler på antagelsen om at man kan bruge 40% af strømmen selv, når den produceres. Det tal forekommer mig helt urealistisk.

Så konklussionen på KPMGs beregninger må jo være at for dem, der har købt anlæg nu, så kan de på 25 år få ca. 100% afkast af deres investering. Spørgsmålet er så om det var de 100.000 værd at lave huller i taget og risikere at skulle købe ny inverter. Næppe... samme forrentning kunne du ca. få ved blot at lave et engangsafdrag på dit real-kreditlån. (antaget at det er 5%).

Og for dem, som ville have købt til næste år? Glem det. 10.000 i overskud efter 25 år. Hvem gider overhovedet bruge tid på at sætte sig ind i markedet for sådan en spekulativ gevinst?
Find
Citér
08-11-2012, 12:37
Besked: #4
HansenRacing Offline

(08-11-2012 12:31)klr Skrev:  Det er helt ude i hampen med 40% forbrug af egenproduktion (timeafregnet). Jeg ved ikke hvorfor det tal bliver ved med at dukke op.
Selv for normalt forbrugende med jævnt forbrug henover året er det alt for højt.

Og det er langt lavere for de der har brug for strømmen om vinteren (typisk med relativt store anlæg). Den problematik er tilsyneladende forduftet i medierne og hos "eksperterne". Her er der tale om højst 20%.
Jeg er også en af dem der måber når der tales 40%.
Det er snarere 15-20%, hvis folk går på arbejde ca. 8-16 plus minus 1 time. Selvfølgeligt kan man gemme sin opvask, tørretumbling, vaskemaskine til når solen skinner, og så rykker vi nok op i nærheden af 20-25%, men det er da vildt besværligt at skulle gøre det på denne måde. Tænk sig hvis der kommer en sky midt i vasken, skal man så stoppe den midlertidigt ? ;-)
Find
Citér
08-11-2012, 12:40
Besked: #5
ajacobs Offline

Jeg anskaffede mig anlæget fordi jeg for 2 år siden gik over til jordvarme, og jeg regner ikke med at komme op på 10% :-(

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
08-11-2012, 12:50
Besked: #6
F1240 Offline

Netop med jordvarme, (som klimaministerens oplæg angiveligt særlig ønsker at imødekomme, når det nævner at fjerne 6kW grænsen) er det helt sort.

Vi har også jordvarme og anlægget er dimensioneret efter at kunne give 7000kWh ud af vores ca. 10.000 kWh forbrug om året.
I Oktober havde vi selv brugt ca. 30% af strømmen og sendt resten ud på nettet.
Jeg kan ikke forestille mig at det tal kan blive andet ned meget lavere, når vi når til sommer, hvor varmepumpen reelt ikke kører til andet end varmt vand i hanerne, men hvor langt hovedparten af produktionen ligger.
Find
Citér
08-11-2012, 13:00 (Denne besked var sidst ændret: 09-11-2012 af 21:43 mureren.)
Besked: #7
mureren Offline

(08-11-2012 12:37)HansenRacing Skrev:  Jeg er også en af dem der måber når der tales 40%.
Det er snarere 15-20%, hvis folk går på arbejde ca. 8-16 plus minus 1 time. Selvfølgeligt kan man gemme sin opvask, tørretumbling, vaskemaskine til når solen skinner, og så rykker vi nok op i nærheden af 20-25%, men det er da vildt besværligt at skulle gøre det på denne måde. Tænk sig hvis der kommer en sky midt i vasken, skal man så stoppe den midlertidigt ? ;-)

Jeg har fra 31. januar til 1. november haft en produktion på 5.836 kWh
Af dem har de 4.568 kWh været ud at vende på nettet, ifølge min el-målers REV!
Dvs. 78,72 % af forbruget har været ud at vende på nettet, og jeg har forbrugt 21,28% direkte.
Tallet for direkte forbrug vil stige en anelse de næste 3 måneder, da jeg nok kan bruge meget af den lave produktion, som heller ikke er anslået til mere end 390 kWh samlet i nov/dec/jan.
Så hvis jeg antager 80% direkte forbrug i de næste 3 måneder, vil regnestykket se således ud:
6.226 kWh produceret.
4.646 kWh har været ude at vende på nettet.
Det giver: 6.226/4646*100= 74,62% ud på nettet, og kun 25,38% til direkte forbrug!
EDIT: Tallene ovenover er på ÅRSBASIS, og tallene for timeafregning ville nok se anderledes (værre) ud!

OG....jeg har hjemmekontor og min sambo er sygeplejerske med skiftende arbejdstider! Det kan nok ikke siges at være et typisk forbrug for en dansk husstand!
HansenRacings 15-20% for en gennemsnitshusstand lyder meget mere realistisk end de 40% pressen allerede har "adopteret" som sandheden!

36 x 190W Ulica paneler (6.840wp)
2 stk. SMA Sunny Boy 3300 med transformer
Logning: S0 puls fra 2 bimålere til Arduino board til http://www.pvoutput.org
Logning: Windows 7 pc med SMAspot
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=7205
Find
Citér
08-11-2012, 13:08 (Denne besked var sidst ændret: 08-11-2012 af 13:10 Emiku.)
Besked: #8
Emiku Offline

40% Wink hehe. måske hvis mit anlæg var en ½ gange mindre.

Jeg tror jeg kan bruge et sted mellem 15-20 procent maksimalt i dagtimerne.

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42.
Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB.
Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning.
Find
Citér
08-11-2012, 13:15 (Denne besked var sidst ændret: 08-11-2012 af 13:43 HansenRacing.)
Besked: #9
HansenRacing Offline

Idé til dem med børn:
Min 8 årige søn skal i læres om husholderske ;-)
Han kommer i solskinsmånederne til at tage hjem selv, de 10 km der er fra skole, og så sparer vi også kørsel her.
Når han er kommet hjem, skal han skynde sig og lave mad til resten af familien, og så kan vi kort varme det op, når vi kommer hjem.
Han skal lære at vaske tøj og sætte opvasken over. Når disse tjanser er velgjort, er det ok at se TV, eller spille XBOX og PC på fuldt blæs, men kun når solen skinner.
Jeg får installeret overvågningskameaer for at holde øje med at vi får forbrugt nok i den tid solen skinner (husk dette kan trækkes fra).
Glemte at skrive, at så snart produktionen falder, ophører al TV, XBOX, PC, mm brug, det har vi ikke råd til.
Find
Citér
08-11-2012, 13:28
Besked: #10
kitora Offline

Jeg er ved at bygge et energirigtigt i klasse A+ med jordvarme og solceller. Alle hvidevarer bliver energiklasse A+++ og alle lyskilder bliver LED. I dagtimerne går vi på arbejde, og selv med tidsforskydning på vaskemaskine og opvaskemaskine kunne jeg ikke forestille mig at el-forbruget på noget tidspunkt af 6-8 måneder om året kommer over 5-10% af produktionen.

Jeg kunne godt tænke mig at se en beregning af hvordan mit "overskud" vil se ud efter henholdsvis 10 og 25 år. Hvis jeg vælger at sætte mit hus til salg om 10 år tror jeg faktisk at reglerne vil gøre det svært at sælge til den tid. Solcellerne har fortsat en værdi idet de stadig har en relativt høj virkningsgrad, men for en køber vil virkningsgraden ikke være "besværet værd" i den del af det samlede regnestykke som går fra 10-25 år.

Det er fuldstændig tudetossede regler de kommer med, og det er svært at finde de miljømæssige argumenter i det. Jeg bygger et 100% CO2 neutralt hus, og det koster ikke nogen noget. At jeg kan sælge og købe strøm til 60 øre/KWh har ingen praktisk betydning for el-selskaberne. Infrastruktuen er bygget til at vi alle kan hente strøm fra det fælles el-net, og solcellers eneste direkte indflydelse på dette faktum er at man kan skrue ned for anvendelsen af fossile brændstoffer på det fælles el-net i de perioder hvor solceller producerer meget. Det er sgu da en miljømæssig gevinst der er til at tage og føle på!!

Kære minister, kald nu en spade en spade, og erkend at dette drejer sig om 2 ting: I mangler penge fordi I ikke formår at administrere vores fælles kasse på en ordentlig måde, og der er en god portion jantelov inde omkring det.

Hvis man vil tilgodeses i dette samfund skal man være arbejdsløs (arbejdssky?), eller på anden måde leve af andres penge.

I har taget min efterløn fra mig, og nu hvor jeg har kastet mine efterlønspenge efter solceller skal man nu også røvrendes på den konto... Sad
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering