SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Lukke anlæg ned om vinteren
08-11-2012, 11:55
Besked: #1
LundMilo Offline

Lukke anlæg ned om vinteren
Hvis nettomålerordningen bliver ændret til timebasis, vil det så ikke kunne betale sig at lukke anlægget ned om vinteren. Med et normalt fuldtidsjob, er vi jo slet ikke hjemme medens solen skinner, og kan således ikke bruge den strøm vi producerer.

Til gengæld kan vi måke forlænge levetiden på inverteren hvis den ikke kører i de 3 måneder hvor solen skinner i kortest tid, og derved udskyde udskiftning.

Bare en tanke.....
Find
Citér
08-11-2012, 12:11
Besked: #2
miro Offline

RE: Lukke anlæg ned om vinteren
du vil jo altid have lidt standby forbrug + fryser køleskab
og sansynligvis vil du lige producerer det du bruger her..
at slukke for inverteren tror jeg ikke er en god ide, det bliver jo ikke belastet så meget om vinteren og som en bil har den godt af at blive brugt.

(08-11-2012 11:55)LundMilo Skrev:  Hvis nettomålerordningen bliver ændret til timebasis, vil det så ikke kunne betale sig at lukke anlægget ned om vinteren. Med et normalt fuldtidsjob, er vi jo slet ikke hjemme medens solen skinner, og kan således ikke bruge den strøm vi producerer.

Til gengæld kan vi måke forlænge levetiden på inverteren hvis den ikke kører i de 3 måneder hvor solen skinner i kortest tid, og derved udskyde udskiftning.

Bare en tanke.....

Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd
https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492
WWW Find
Citér
08-11-2012, 12:23
Besked: #3
LundMilo Offline

Ideen var egentlig ikke at "slide" på inverteren når det alligevel er begrænset hvor meget den producerer. Jeg har kigget på en tilfældig dag f.eks. tirsdag i sidste uge og der ligger forbruget under 0,5 kWh fra kl. 7.00 til 15.00.

Jeg ved ikke om inverteren bliver slidt jævnt i forhold til produceret energi eller om der er mindre slid pr. produceret kWh ved høj produktion.

Jeg har tidligere arbejdet med vindmøllestyringer og der valgte man ofte at møllerne slet ikke skulle starte før der var en hvis mængde vind, fordi sliddet er forholdsmæssigt større ved lav vind.

Jeg ved ikke om det samme er tilfældet med inverteren, da den jo ikke har de samme mekaniske dele.
Find
Citér
08-11-2012, 12:37
Besked: #4
ajacobs Offline

Jeg har også en fortid i vindmøllebranchen, men jeg tror nu mest vi lukkede for møllerne evd svag vind, for ikke at slide unødigt på mekanikken.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
08-11-2012, 15:58
Besked: #5
ckr Offline

du mener vel at lukke ned om sommeren hvis vi skal over på time afregning. om vinteren må der da være større chance for at forbruge det du producere inden for samme time.
man kan vel også bare neddrossle inverteren til 1-2 KW for at undgå over produktion.
Find
Citér
08-11-2012, 16:08
Besked: #6
Teknik Nørden Offline

Nu er det jo ikke sådan at det kommer til at koste at overproducere.
Så at lukke det ned, er vel blot fordi man ikke vil give staten det billige strøm.
Find
Citér
08-11-2012, 16:12
Besked: #7
ckr Offline

ja netop så skal der vel også lukkes når der produceres mest altså om sommeren. om vinteren hvis man ikke kan bruge al sin strøm kan man da lave et el opvarmet fuglebrædt eller en el radiator i carporten.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering