Tyndfilmpaneler
|
09-04-2012, 23:39
Besked: #1
|
|||
|
|||
Tyndfilmpaneler
Tyndfilm solceller
Jeg har netop været på spændende energimesse i Husum. Her så jeg for føste gang tyndfilmsolceller og mit spørgsmål er derfor: Hvorfor ikke vælge dem når jeg har et stort fladt tag der er plads nok på . Som jeg ser det er den eneste bagdel ved dem at de fylder ca. dobblt så meget som mono- eller polykrystalinske typer. Fordelene er flere: Energimæssigt betaler de sig selv hjem på 2-3 år i Dk hvor de de andre typer er meget længere om det. Hvis man er lidt grøn er det en kæmpefordel De yder mere end de andre typer i gråvejr og om vinteren hvilket kan blive en fordel ved fremtidige ændringer i økonomiske betingelser for solceler. Her tænker jeg på at muligheden for at bruge nettet som buffer falder væk eller indskrænkes. Tyndfilmcellerne er ikke nær så følsomme for delvis skygge af panelerne. Tyndfilmcellerne er bedre egnede på et tag hvor orienteringen ikke er syd men øst,vest eller nord. Ligeledes betyder en lav tavhældning ikke det store for produktionen. Der findes superenkle oplægningssystemer af plastikkonsoller der klikkes sammen og panelerne klikkes på. Evt. ballast kan udgøres af en fortovsflise hvis vægt fordeles jævnt over tagfladen af konsollen. Ingen gennembrydning af tagpappen. Oplægningstid for 6kW fik jeg oplyst var 3-4 timer for to mænd. De kan oplægges som dækkende tag så man sparer tagbelægningen. Arkitektonist pænere men man skal være opmærksom på at der så er en anden afskrivningsform. Så kan der ikke afskrives med 25 % årligt men kun med 4% hvis man da overhovedet vælger at afskrive . Ydelsen pr m2 er mindre men det væsentlige for mig er at prisen pr. produceret kWh er den samme eller mindre. De typer jeg så var meget elegante. Ensfarvet sort og glas på front og bagside. Ingen rammer. Vesttysk kvalitet. Vil man se mere kan man se det mærke jeg taler om på http://www.Inventux.com. Der er også en forhandler i Danmark. ( Jeg har ingen økonomisk interesse i solcellebranchen) Tidligere var det vist sådan at der var en del tungmetaller i tyndcellerne men det er der ikke i disse. Mit ærinde med dette er at gøre opmærksom på muligheden men jeg vil også meget gerne høre andre synspunkter af negativ art for at forebygge et fejlkøb. Jeg fik tilbudt et 6 kW anlæg parat til oplægning på fladt tag for 87 000 kr iklusiv 2 SMA eller Danfoss invertere, ledninger og oplægningskonsoller. ( Afhentet i Husum/Tyskland. med 19% moms. 70 stk Renesola 250W Poly 1x 7000 kWp og 3x 3500 kWp. REB2B stativ Hældning 15 mod ssv. Fronius IG plus 60V-2 og 3xFronius IG plus 30 |
|||
10-04-2012, 10:25
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Tyndfilmpaneler
Jeg har også kigget på Tandem-paneler, men blevet enig med mig selv om at de var lidt for pladskrævende.
En anden ting der bekymrer mig lidt er at der ikke er så meget viden om, hvordan de degraderer med tiden, idet teknologien ikke er er så gennemprøvet som med de monokrystalinske. Jeg kan til gengæld godt lide at de ikke er så temperaturfølsomme. Men der må efterhånden være nogen der har haft dem i nogle år, som kan give en vurdering af det. Firmaet NexPower har haft Tandem-paneler på markedet i et stykke tid som 140-150W paneler. De bliver også forhandlet i Danmark. Tandem-paneler har en rimeligt høj spænding ved Pmax, ca. 140V sammenlignet med monokrystalinske paneler som er omkring 36V (ved 200W paneler). Det kan muligvis give nogle udfordringer med at finde den rigtige inverter. Det skal nok være en af dem der kan tåle op til 1000V. Inverter: 2 stk. ZeverSolar EverShine TL3000 Paneler: 30 stk. 200W Mono: ZnShine ZXM5(BK)-72-200 Forhandler/Leverandør: XL-Byg Hals / Feiyue Group PVOutput. Drosselvej13VH Team of 2x3000W |
|||
10-04-2012, 18:56
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hvor meget fylder et 6 kw tyndfilmanlæg på taget ?
|
|||
10-04-2012, 19:06
Besked: #4
|
|||
|
|||
Man skal regne med det dobbelte areal. Et normalt 6 kWp areal er vel ca 40 m2 og Tyndfilanlæg er ca 80m2 for samme produktion
70 stk Renesola 250W Poly 1x 7000 kWp og 3x 3500 kWp. REB2B stativ Hældning 15 mod ssv. Fronius IG plus 60V-2 og 3xFronius IG plus 30 |
|||
10-04-2012, 19:09
Besked: #5
|
|||
|
|||
ok, det fylder sku en del
![]() |
|||
10-04-2012, 20:19
Besked: #6
|
|||
|
|||
Det er måske ikke helt så galt.
Med NexPower NT-160 paneler kan du få ca. 6kWp med ca. 60 m2. Inverter: 2 stk. ZeverSolar EverShine TL3000 Paneler: 30 stk. 200W Mono: ZnShine ZXM5(BK)-72-200 Forhandler/Leverandør: XL-Byg Hals / Feiyue Group PVOutput. Drosselvej13VH Team of 2x3000W |
|||
11-04-2012, 04:31
Besked: #7
|
|||
|
|||
Pas på med indbygning og integrering af panelerne, de skal kunne komme af med luften under, ellers bliver de varme, (dog ikke så meget som mono/poly)
Hvis anlægget skal være sort, er der ingen tvivl om hvad der er pænest Jeg syntes at 80m2 lyder af meget. 48 stk Avancis moduler fylder ikke mere end 53m2, og det er 6240wp. mvh. Mikael Solar-Log |
|||
11-04-2012, 17:52
Besked: #8
|
|||
|
|||
det hjælper da en del på pladsen
|
|||
11-04-2012, 21:46
Besked: #9
|
|||
|
|||
Er der nogen der ved om Wibert sælger tyndfilmsanlæg og i bekræftende fald hvilket mærke
70 stk Renesola 250W Poly 1x 7000 kWp og 3x 3500 kWp. REB2B stativ Hældning 15 mod ssv. Fronius IG plus 60V-2 og 3xFronius IG plus 30 |
|||
12-04-2012, 07:21
Besked: #10
|
|||
|
|||
Jeg mener ikke han sælger dem. De er ikke særlig udbredt i Tyskland. Dette skyldes at der i Tyskland ikke er nogen regel om, hvor stort ( kWp ), anlæg man må sætte op. Derfor gælder det for Tyskerne, at udnytte taget bedst muligt, med flest kWp.
Men prøv at kigge lidt rundt på Solarlog og se på dem med tyndfilm og dem uden - gerne i samme område. Eks. Bornholm ( Postnummer 3xxx ), der er der et par stykker med tyndfilm - så kan du sammenligne og se om de laver mere. FOr det meste er det det samme. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|