1 faset inverter og direkte forbrug i installation
|
08-11-2012, 16:52
Besked: #1
|
|||
|
|||
1 faset inverter og direkte forbrug i installation
Så er jeg klar til situationen om ti år.
Nu kører hele min installation på samme fase som min 1 fasede inverter. Ja alle 1 polede grupper er forsynet fra samme fase og de 3 fasede er vægtet så der er mest forbrug på den pågældende fase. Det giver jo en temmelig skæv belastning hvis man kigger på stikledningen, men pyt. Det gælder jo om at forsyne alt det man kan fra inverteren direkte. Der er også monteret ur på dybfryseren så den kun kører i dagtimerne. At det er (bliver) nødvendigt at fucke sådan rundt i sin installation er totalt sindsygt. |
|||
08-11-2012, 19:13
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: 1 faset inverter og direkte forbrug i installation
Som jeg forstår forslaget til den time-baserede nettomålerordning, så summes forbrug/produktion op for alle 3 faser hver time og man kommer frem til ét netto-tal, som enten er produktion eller forbrug.
Derfor er dit arbejde I bedste fald spildt. Nu hvor du har en fase som med al sandsynlighed bliver overbelastet, så brænder du nok 25A stiksikringen ind til dit hus. Eller måske futter du huset af - men så har du jo heller ingen problemer med de nye regler længere ;-) |
|||
08-11-2012, 19:18
Besked: #3
|
|||
|
|||
(08-11-2012 19:13)Rune Larsen Skrev: Eller måske futter du huset af - men så har du jo heller ingen problemer med de nye regler længere ;-) Hvis det eneste trådstarter har gjort er at flytte rundt på ledningerne i gruppe tavlen således at alle grupper trækker fra samme fase har trådstarter ikke ændret på belastningerne på ledningerne inde i huset. Der er derfor ikke større risiko for at huset "futter af" end får trådstartet lavede disse ændringer. Det eneste der bliver ekstra belastet er stikledningen fra gruppe tavlen og ud til mastesikringen (og dermed mastesikringen) |
|||
08-11-2012, 19:34
Besked: #4
|
|||
|
|||
...under antagelse af, at han har sat tingene sammen korrekt, og at den uheldige faseleder til og fra måler ikke er gammel og mølædt og at stiksikringen ellers virker som den skal.
Så vil jeg give dig ret i at han uden fare kan brænde sin stiksikring og få elselskabet på nakken, som skal komme og skifte den. Men det virker som om det hele er baseret på en misforståelse. Hvor står det, at nettomåler-ordningen kun kommer til at gælde en fase? Det virker da helt forrykt. |
|||
08-11-2012, 20:26
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg uddannet elektriker og der er ikke forhøjet chance for at huset futter af, jeg ved trods alt hvad jeg laver :-)
Sikringen foran den 10¤ stikledning beskytter kablet som på ingen måde bliver/kan overbelastes og slet ikke med det forbrug jeg kan trække ud af en fase. Tanken var at de KW jeg kan fyre af med det samme på ingen måde kan registers og derfor kan jeg ikke med tilbagevirkende kraft blive beskattet af det, ud fra den betragtning at man jo overhovedet ikke kan regne med hvad regeringen kan finde på i fremtiden. Ja i har sikkert ret i generet strøm (uanset 1 eller 3 faser) skal sammenholdes med forbugt strøm hver time også skal der afregnes, jeg er dog temmelig usikker på om det er teknisk muligt med de nuværende returmålere. |
|||
08-11-2012, 20:48
Besked: #6
|
|||
|
|||
(08-11-2012 20:26)jangermann Skrev: Ja i har sikkert ret i generet strøm (uanset 1 eller 3 faser) skal sammenholdes med forbugt strøm hver time også skal der afregnes, jeg er dog temmelig usikker på om det er teknisk muligt med de nuværende returmålere.Som elektrikker må du da vide et der er tale om 3-fasede "sumstrømsmålere" da der kun er et tælleværk der måler alle faser samtidig. Ja dem er der så 2 af, en der måler hver vej/strømretning, så det er slet ikke noget problem om dit forbrug ligger fordelt på 1, 2 eller alle 3 faser, hvis ikke du bruger det hele, ryger resten på nettet. |
|||
08-11-2012, 20:54
Besked: #7
|
|||
|
|||
Er det til at arrangere sig med en batteribank som man primært kan oplade i løbet af dagen og så forbruge fra over natten?
Mvh Knud 24 stk solar Pro L3 Alu, ligger 30 grader syd/sydvest. 45 grader taghældning. Solar convert 6T dcs, 5.500 W, 3 electrically separated trackers, Phase-3-Technology. Igangsat 2/11 2012 |
|||
08-11-2012, 20:59
Besked: #8
|
|||
|
|||
RE: 1 faset inverter og direkte forbrug i installation | |||
08-11-2012, 21:02
Besked: #9
|
|||
|
|||
(08-11-2012 20:48)Lars-Jacobsen Skrev: Som elektrikker må du da vide et der er tale om 3-fasede "sumstrømsmålere" da der kun er et tælleværk der måler alle faser samtidig. Ja Lars det er jeg som elektriker fuldstændig klar over. Men regeringen ligger jo op til at hvis man selv kan bruge det strøm man generer inden for samme time, så slipper man for yderligere straf. Dvs. der skal holdes styr på det strøm der kommer ind inden for en time bliver brugt eller ikke brugt inden for samme time.... Altså ind på nettet og ud igen i samme time.....også er mit spørgsmål som elektriker ;-) hvordan mon de vil håndtere det? |
|||
09-11-2012, 21:28
Besked: #10
|
|||
|
|||
(08-11-2012 20:48)Lars-Jacobsen Skrev: Som elektrikker må du da vide et der er tale om 3-fasede "sumstrømsmålere" da der kun er et tælleværk der måler alle faser samtidig. Det er nu ikke helt rigtigt. Med en af de gamle drejeskive målere var dette tilfældet men dette er ikke nødvendigvis tilfældet i dag. Min digitale Energimidt måler ikke som summen af alle faser. Dette kan tydelist ses på en sommer dag med konstant høj solskin. For at være sikker har jeg dobbelt checket både produktion samt forbrug for de få dage sidst i Juli hvor vi havde et par sådanne dage i træk. En sådan sommer dag har mit hus et st by forbrug på ca 120 w. Samtidig producerer solcelle anlægget konstant ca 5000 w. Hvis der var sumstrømsmåler for alle 3 faser over et ville min købs måler derfor være nul i hele tidsrummet hvor solcelle anlægget kørte da produktionen var væsentlig større forbruget. Hvis jeg ser på mine faktiske måleraflæsninger ses det at alle dage og på alle tidspunkter af dagen blev der trukket på min købs måler selvom solcelle anlægget på samme tidspunkt producerede tæt på max. Min Energimidt måler har dermed registreret af jeg har haft et lille forbrug på en fase samtidig med jeg har haft et salg på anden fase. Det er derfor ikke rigtigt at alle elmålere registrerer efter den samlede transport over alle 3 faser set under et. Set fra et evt 1 timers netto måler princip gør det ikke nogen forskel hvilken fase du har produktion/forbrug fra. Da er dog rumlen fra elselskaberne om en form for transmissions afgift for at bruge nettet. Det kan derfor få økonomisk konsekvens for dig hvis du har dit forbrug på en fase men producerer til anden fase. Principielt bør du derfor ud fra privat økonomiske interesser sørge for at så meget forbrug som muligt er placeres på de faser hvor du også har din produktion (naturligvis inden for dimensioneringen af din stikledning) |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|