SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Spørgsmål om det vil virke ?
10-04-2012, 06:59
Besked: #1
gamba Offline

Spørgsmål om det vil virke ?
Jeg har et sommerhus opvarmet med, 120 l brugs varmvandsbeholder med 230 V 2 KW. elpatron som er varmeveksel tilsluttet en 2000 l buffer tank med 100 l expansion og er tilslutte en stor braendefyr. Jeg bruger gulv varme hele året og vil gerne spar at bruge fyret om sommeren.
Mit spørgsmål er om en varmepatron ville kunne virke OK ved at tilslutte i serie 7 stk. Paneler som eks. disse http://www.photon-solar.de/images/photon...102011.pdf og direkte til elpatronen off grid uden inverter. Mvh. Gorm

1 stk. EHE N3KTL inverter med 2x8 185W=2960Kw. Import fra China.
3 stk. WVC1200 micro inverter med WVC modem: Aliexpress.com
Yingli 4 x 300W SSP300-24/V POLY samt 4 x CSUN 310W Poly 72 Cells, Købt i BKK.
1 stk. SOYASource 1200W
1 stk. Growatt 3000
WWW Find
Citér
10-04-2012, 07:33
Besked: #2
TBR Offline
Administrator
RE: Spørgsmål om det vil virke ?
Jeg kender ikke noget til varmepatroner mm. Men bruger de ikke AC, altså vekselstrøm - Strøm fra en stikkontakt?
Solpaneler laver DC, Jævnstrøm, som strøm fra batterier. Så hvis dine produkter i huset bruger AC, skal du have Solcellernes DC omformet til AC ved hjælp af en Inverter.
Hvis du så vælger at bruge en inverter, og så vil sætte det der til, uden om nettet, Vil jeg mene at dine produkter ville tag skade, da der jo langt de fleste gange, ikke er sol nok, dermed ikke ampere nok til at drive dine produkter.
WWW Find
Citér
10-04-2012, 08:25
Besked: #3
gamba Offline

(10-04-2012 07:33)TBR Skrev:  Jeg kender ikke noget til varmepatroner mm. Men bruger de ikke AC, altså vekselstrøm - Strøm fra en stikkontakt?
Solpaneler laver DC, Jævnstrøm, som strøm fra batterier. Så hvis dine produkter i huset bruger AC, skal du have Solcellernes DC omformet til AC ved hjælp af en Inverter.
Hvis du så vælger at bruge en inverter, og så vil sætte det der til, uden om nettet, Vil jeg mene at dine produkter ville tag skade, da der jo langt de fleste gange, ikke er sol nok, dermed ikke ampere nok til at drive dine produkter.

Fidusen skulle vaere at ikke bruge inverter så solcellerne kun er sat til elpatron. Elpatron skulle vaere ligeglad om AC eller DC men måske skal DC spaendingen ikke vaere for høj. Ps. Keyboardet drille lidt da jeg bor pt. i Thailand.
WWW Find
Citér
11-04-2012, 08:12
Besked: #4
KarstenMentz Offline

Hej

Generelt er der ikke noget i vejen for at du tilkobler dine paneler direkte til din varmepatron i varmt vandsforsyningen - det er jo bare en stor modstand. Det er typisk en tråd viklet op på noget keramik som kan tåle den varme som modstanden laver når strømmen løber deri.
Men og der er altid et men - hvordan vil panelerne opføre sig over for en konstant omsk belastning? Det ved kun producenterne.
Når du tilkobler et varme element med en meget lav modstand (og det er dit varme element har en meget lav modstand) bliver panelerne principielt kortsluttede og det er jeg ikke sikker på de vil bryde sig om.

Ideen er nærliggende men jeg er meget tvivlende overfor om det vil virke - næsten sikker på at det ikke vil.
Panelerne er lavet af et materiale der kun virker når der er en vis spænding tilstede og den vil sikkert ikke være tilstede i dit tilfælde.
Nu vil den hurtige jo bare sige at man skal vælge flere mindre varme elementer og så indkoble dem efterhånden som panelerne laver mere og mere strøm - det er også en mulighed men den styring der kan lave dette skal være forbandet hurtig og godt programmeret og det er ikke noget du kan købe i ethvert supermarked.

Jeg tror den sikre og nemme løsning er en inverter - du kan jo bruge hvad du lige finder da den ikke skal tilsluttes el-nettet og derfor behøver den ikke at være på nogen positiv liste.
Find
Citér
11-04-2012, 10:00
Besked: #5
gamba Offline

(11-04-2012 08:12)KarstenMentz Skrev:  Hej

Generelt er der ikke noget i vejen for at du tilkobler dine paneler direkte til din varmepatron i varmt vandsforsyningen - det er jo bare en stor modstand. Det er typisk en tråd viklet op på noget keramik som kan tåle den varme som modstanden laver når strømmen løber deri.
Men og der er altid et men - hvordan vil panelerne opføre sig over for en konstant omsk belastning? Det ved kun producenterne.
Når du tilkobler et varme element med en meget lav modstand (og det er dit varme element har en meget lav modstand) bliver panelerne principielt kortsluttede og det er jeg ikke sikker på de vil bryde sig om.

Ideen er nærliggende men jeg er meget tvivlende overfor om det vil virke - næsten sikker på at det ikke vil.
Panelerne er lavet af et materiale der kun virker når der er en vis spænding tilstede og den vil sikkert ikke være tilstede i dit tilfælde.
Nu vil den hurtige jo bare sige at man skal vælge flere mindre varme elementer og så indkoble dem efterhånden som panelerne laver mere og mere strøm - det er også en mulighed men den styring der kan lave dette skal være forbandet hurtig og godt programmeret og det er ikke noget du kan købe i ethvert supermarked.

Jeg tror den sikre og nemme løsning er en inverter - du kan jo bruge hvad du lige finder da den ikke skal tilsluttes el-nettet og derfor behøver den ikke at være på nogen positiv liste.
Tak for det svaret. Jeg vidste faktisk ikke der skule være en "for" spænding på solceller. I anden forum fik jeg dog at vide det slet ikke er en god løsning til varmt vand da heatpipes yder 10 gange mere til prisen.
Her I Thailand bruger jeg allerede solfanger men må være oplagt at bruge solceller. Så jeg bestiller nok snart nogle KW paneler og se hvordan det går. :)Mvh. Gorm
WWW Find
Citér
12-04-2012, 21:14
Besked: #6
marinus Offline

Hvorfor sætter du ikke solpaneler til vand op istedet for? Det er da meget mere enkelt og i fornuftig solskin giver de rigtig meget varme

Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser!
Find
Citér
13-04-2012, 14:57
Besked: #7
gamba Offline

(12-04-2012 21:14)marinus Skrev:  Hvorfor sætter du ikke solpaneler til vand op istedet for? Det er da meget mere enkelt og i fornuftig solskin giver de rigtig meget varme

Det var også min oprindelige plan at sætte 120 heatpipes op, så det gør jeg så samt en luft-luft varme pumpe som hjælper lidt om vinteren.
Vedr. heatpipes gå jeg ud fra de er mere effektive en almindelige flade paneler og måske også mere sne afvisende.
Tak for svar Smile. Mvh. Gorm
WWW Find
Citér
13-04-2012, 15:04
Besked: #8
marinus Offline

(13-04-2012 14:57)gamba Skrev:  Det var også min oprindelige plan at sætte 120 heatpipes op, så det gør jeg så samt en luft-luft varme pumpe som hjælper lidt om vinteren.
Vedr. heatpipes gå jeg ud fra de er mere effektive en almindelige flade paneler og måske også mere sne afvisende.
Tak for svar Smile. Mvh. Gorm

Heat pipes siges at yde mere, men personligt kan jeg bedst lide de lukkede paneler, disse koster 1800 incl moms og yder max 160 liter varmt vand om dagen.
Heatpipes på taget ..... tja det er vel smag og behag

Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser!
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering