Strøm til varmepumpe
|
11-11-2012, 11:31
Besked: #1
|
|||
|
|||
Strøm til varmepumpe
Jeg skal have lagt husets varmeforsyning om, bruger i dag fast brændsel, men det sidste af skoven ligger nu i laden, og de nye træer vokser frygteligt langsomt!!
Mit solcelleanlæg kan nok bidrage med ca. 3.500 kwh. efter mit normale strømforbrug. Der er nok ingen tvivl om at jeg skal have en luft til vand varmepumpe og nok en af dem med højtemperatur på på vandet, da 30 grader ikke vil være nok til vores hus. Jeg bruger ca. 35 rummeter træ på årsplan nu. Jeg har en buffertank på 3.500 liter, og tænker på at lade varmepumpen køre om dagen når udetemperaturen er højest og derfor får den bedste virkningsgrad på varmepumpen. Når man tænker på at det er om vinteren jeg skal bruge energien, og solceller yder 85 % af deres årsproduktion om sommeren så er det vel mest rigtigt at gå efter en teknologi der giver energi om vinteren, og så taler vi vel mere om vindmølle, der laver strøm som så går ud på nettet sammen med solcellernes strøm. Kan jeg koble en vindmølle sammen med solcellerne, tænker på de max 6 kw til nettet? Eller skal jeg bare smide en stak ekstra solcellepaneler på taget nu, og lave en serie-parallel- kobling så jeg kommer op på ? ja hvor mange kwh skal jeg bruge til varmepumpen? NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
11-11-2012, 12:00
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Strøm til varmepumpe
Husstandsvindmøller benytter nøjagtig samme VE ordninger som solceller. Det bliver spændende hvad ML vil gøre "mod" dem,
for de har slet ikke været nævt i debatten endnu. Nå men en vindmølle vil altid være en bedre VE anlæg da det jo kan producere hele døgnet. En 6Kw mølle kan derfor nemt producere helt op til 11.000Kwh årligt. Næsten det dobbelte af solceller. Ja de koster så måske også 200Kkr færdigmonteret med alt. Hvad der i dit anlæg producere energien er således i princippet underordnet, du skal bare have anlæget godkendt. Hvad der bedst kan betale sig rent økonomisk, flere paneler eller en vindmølle er helt op til dine købmands evner. Mht til hjælp vedr. varmepumper kan jeg anbefale heatpump.dk forummet. Der sider nogle erfarende herre som gerne kommenterer forslag, men de skal nok vide lidt mere konkret om husets installationer og dit varme behov. |
|||
11-11-2012, 16:11
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hvis du pt fyrer med fastbrænsel og bruger ca 35 rummeter vil efter lidt noget upræcis hovedregning skulle bruge ca 10.000 kwh årligt ved en varmepumpe.
Der bliver en større udskrivning med varmepumpe + et solcelle/vindmølle anlæg der kan producere så meget strøm. Hvis du i forvejen er vant til det arbejde der er forbundet med et fastbrænsel fyr og dermed accepterer lidt arbejde i forbindelse med dit varme var det måske en mere rentabel ide at kigge lidt mod et pillefyr der fås fra ca 25-30.000 kr ? Du vil i modsætning til gratis el fra solcelle/vindmølle selvfølelig have en årlig udgift til piller men med en noget mindre investering til etablering hænger det nok bedre sammen alligevel. |
|||
11-11-2012, 16:25
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg syntes bare at de der piller bliver temmelig dyre, men måske har du ret at det er den bedste løsning at konen spænder traileren efter bilen og tager nogle piller med hjem fra tyskland når hun alligevel er nede og hente smør og diverse andre ting.
NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
11-11-2012, 18:09
Besked: #5
|
|||
|
|||
Vedr. husstandsmølle, så har jeg også arbejdet en del i den tanke, da vi bor på landet. Men for 200.000 kr tror jeg ikke du kan få en (ordentlig) mølle, der kan producere så megen strøm. Du vil kunne få en 3,5 kW til dén pris, men regn ikke med at den kan ikke lave mere end 4.500 - 6000 kWh om året!!!
Skal du have over 10.000 kWh om året, koster en formuftig 6 kW mølle mellem 300.000 og 350.000 kr! På http://www.folkecenter.net/mediafiles/fo...grafer.pdf kan du se en 3,5 kW's, god mølle, på en ret vindblæst placering i Danmark. Og her har den lavet knap 8.000 kWh, på 13 måneder!. Totalpris ca. 200.000 kr. Her http://www.tolstrupmoellen.dk/ kan du se produktionen på en "almindelig placering", men med samme mølle. Samme leverandør kan også levere en 6 kW, men dén koster så omkring 300.000 kr. Men vær sikker på vindberegningerne, INDEN du bestiller, for når møllen drejer, er der ingen fortrydelsesret! Monteret: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21. Vacuum-solfangere, 2x30 rør. Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°. Og installeret Fastbrændselsfyr og Pillefyr. Og jeg beholder mit oliefyr! Man ved jo aldrig hvad de finder på ... |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|