SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Fortsætte køb - eller afbestille?
11-11-2012, 12:00
Besked: #1
Lars K Offline

Fortsætte køb - eller afbestille?
Jeg er ved at købe solcelleanlæg (inkl. opsætning).
Kunne tænke mig at høre din mening:

Ville DU håbe det bedste og fortsætte købet, nu efter at der er skabt usikkerhed om fremtiden?
Eller ville du afbestille anlægget og "nøjes" med at betale 10% af den totale udgift for at ophæve kontrakten?
Find
Citér
11-11-2012, 12:06
Besked: #2
Jyden Offline

RE: Fortsætte køb - eller afbestille?
Det afhænger jo af, hvad du har betalt i alt, for Antal kWp.

Hvis du på de 10 år, kunne tjene det hjem igen, så har du jo intet tab ved at få det op, det har du jo ved at lade hver med det.
Men jeg tror nu at der kommer knap så store ændringer, til dem som har investeret i anlæg i 2011/12, da det vil koste alt for mange stemmer. Hvem vil fremover stole på noget som helst Martin Lidegaard siger?
Find
Citér
11-11-2012, 12:07
Besked: #3
klr Offline

Det kommer vel an på om man kommer på "gammel" ordning.

Hvis du gør det, ser jeg ikke meget at betænke sig på. Ordningen for "eksisterende anlæg" ser ud til at blive en del bedre end LIDEgaard lægger op til. Måske lige med undtagelse af, hvis du regner med at sælge dit hus indenfor en kortere årrække. Det forskønner næppe huset - og vi ved ikke om den nye ejer, kan fortsætte på gammel ordning (det kan han nok ikke).

Men ellers afhænger det af mange ting. F.eks. om du er miljø-idealist, haha.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
11-11-2012, 12:11
Besked: #4
Risskov teknik Offline

Forhåbenligt blokerer Venstre, så det fortsat er rentabelt hvis det bliver monteret i år, og så er der jo ingen problemer.

mvh. Mikael
Solar-Log
WWW Find
Citér
11-11-2012, 13:03 (Denne besked var sidst ændret: 11-11-2012 af 13:08 TheDexterTeam.)
Besked: #5
TheDexterTeam Offline

I min situation har jeg et tilbud til at ligge. Jeg tør ikke underskrive et tilbud:

Alt er total usikkert nu, og de indlæg du læser her er "kun" gisninger (og forhåbninger), da ingen ved noget som helst.

Der mangler tilgængelige økonomiske beregningsmodeller (ikke færdige endnu) og det faktum, at man skal "holde" øje med solskin og placere sit forbrug der, jamen det er jo nærmest helt umuligt.

Jeg vil opfordre alle til at vente nu (selvom man har "lyst" til at få et anlæg, da det jo er et spændende projekt) og afvente yderligere prisfald på solceller og eventuel nye produkter, der vil kunne lagre energi.

Derudover tror jeg også, at mange af dem, der er tæt på at sige ja til et anlæg (og dem der har fået et) ubevidst stadig søger at "forskønne og retfærdiggøre" et køb og har svært ved at sige nej med baggrund i de rigtig mange usikre elementer der nu er.

Tænk lidt i retning af den måde vi tænker og handler på ved køb af en ny bil - vi laver mange beregninger.....men dybest set koster det mere end vi vil være ved ;-)

Så min opfordring er at man "adfinder" sig med den nuværende situation og venter samt går ud af eventuelle ordre man er påvej ind i. Jeg tør ikke.

Hilsen Torben
Find
Citér
11-11-2012, 13:34
Besked: #6
Blik og Lavenergi Offline

(11-11-2012 13:03)TheDexterTeam Skrev:  Jeg vil opfordre alle til at vente nu (selvom man har "lyst" til at få et anlæg, da det jo er et spændende projekt) og afvente yderligere prisfald på solceller og eventuel nye produkter, der vil kunne lagre energi.

Hilsen Torben

undskyld Torben men det var da et tåbelig råd
jeg tror ikke at solceller vil blive meget billiger blandt andet af politiske årsager
mellem USA, EU, og Kina
og hvis salget falder i dk vil priserne stige blandt andet på grund af logistik og mindre rabat da man ikke ville køber containere mere

desuden vil reglerne efter det oplæg som der kom være dårlige i
2013

der med ikke sagt at du ikke for ret eller at andre gør det
da der ikke er nogen som ved noget
WWW Find
Citér
11-11-2012, 14:30 (Denne besked var sidst ændret: 11-11-2012 af 14:31 Horsens.)
Besked: #7
Horsens Offline

På torsdag skal de mødes i energi rådet i folketinget, så forhåbentlig kommer der lidt nyheder ud torsdag aften eller fredag omkring hvad de har snakket om eller måske blevet enige om. Så som minimum ville jeg vente til torsdag/fredag med at binde mig til noget, hvis det var mig.

(med den lille risiko at man så også kan risikere at komme på ny ordning uanset hvad, hvis de ender med at fremsætte et forslag som så vedtages og skæringsdatoen er på den dato - så konklusionen må være "det er et lotteri lige pt").

Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W
[Billede: 412563503.gif]
Find
Citér
11-11-2012, 14:35
Besked: #8
Johnny H Offline

(11-11-2012 13:34)Blik og Lavenergi Skrev:  undskyld Torben men det var da et tåbelig råd
jeg tror ikke at solceller vil blive meget billiger blandt andet af politiske årsager
mellem USA, EU, og Kina
og hvis salget falder i dk vil priserne stige blandt andet på grund af logistik og mindre rabat da man ikke ville køber containere mere

desuden vil reglerne efter det oplæg som der kom være dårlige i
2013

der med ikke sagt at du ikke for ret eller at andre gør det
da der ikke er nogen som ved noget

Solceller består stort set af aluminim,glas,plastic, kobber og en smule forarbejdet strandsand (silicium) og så kan de stort set laves maskinelt/automatisk. Inverterne ligeså.

For 10-15 år siden kostede en 40" fladskærm 80.000 kr. idag kan en meget bedre model erhverves for 2500kr.
Teknisk er en fladskærm en del mere kompliceret at producere end et solcellepanel, alene LCD/plasma panelet er ift. et solcellepanel en noget mere omstændig proces at producere.

Idag kan man købe en ny bil (incl danske skatter og afgifter) for omkring det samme som et u-monteret solcelleanlæg i Danmark.

Solceller koster det som producenterne kan sælge dem for og det ved politikerne (både i Dk og i EU) , derfor har de travlt med at få bremset folk's muligheder for at blive selvforsynende med strøm/energi.
Find
Citér
11-11-2012, 14:35
Besked: #9
Nissen Offline

Ja lotto er det, men du kan nok ikke vinde mere ved at vente, der er vel ingen der tror en ny ordning bliver bedre end den vi har nu, så hvis du vil have solcelleanlæg så køb for satan, du kan kun tabe ved at vente. :-)

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
11-11-2012, 14:47
Besked: #10
hensan Offline

(11-11-2012 14:35)Nissen Skrev:  du kan kun tabe ved at vente. :-)

Ja men ved at købe nu ved du ikke om du allerede har tabt idet du ikke ved hvad ny ordning kommer til at bestå eller hvorledes overgangsordninger kommer til at virke eller fra hvilke datoer overgangsordninger bliver aktuelle.

Så hellere vente og kunne danne sig et rigtigt overblik og lave nogle rigtige beregninger. På den måde kan du træffe en beslutning på et oplyst grundlag.

At indgå en købsaftale på nuværende tidspunkt er det samme som at købe en lotteseddel. Det er naturligvis OK hvis det er det du vil men jeg personligt ville holde mig fra lottosedler med en pris på 80-100.000.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering