SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Afskrivning
13-11-2012, 10:46
Besked: #1
cyberc Offline

Afskrivning
Hej forum

Når man er tilmeldt nettomålerordningen og begynder at afskrive sit anlæg, hvad kan så ellers tillade sig at afskrive over selv samme ordning.

Tænker om man kan tillade sig at investere i en ny computer og så afskrive den sammen med anlæget? Computeren skal bruges til at følge udviklingen i ens forbrug samt din egen produktion. Ydermere skal man bruge et modul (til kostal piko) for at få den til at gå på nettet. Den kan vel også afskrives?

/C
Find
Citér
13-11-2012, 10:53
Besked: #2
Ejvind Offline

RE: Afskrivning
Kostal modulet kan du godt medregne.

Computeren kan du i princippet medregne - du skal dog beregne forholdsvis anvendelse hvis du samtidigt anvender den privat. Her skal du passe på i forhold til dagpengeregler etc - hvis du i skattemæssig sammenhæng argumenterer med at du bruger meget tid på dit solcelleanlæg og siden bliver arbejdsløs. Så vil man kunne anvende den argumentation imod dig i relation til dagpengebegrænsning, hvor forudsætningen netop er at man ikke bruger meget tid på anlægget.

Ejvind Henriksen er indehaver af nkelt ApS, der rådgiver private solcelleejere omkring valg af skattemodel og udarbejdelse af selvangivelser m.v. http://www.nkelt.dk
WWW Find
Citér
13-11-2012, 11:00
Besked: #3
cyberc Offline

Hej Ejvind

Tak for svar.

Er det i såfald bedre med en ipad eller mindre computer, så den er dedikeret til dette?

Nu skriver du forholdsvis. Hvis man bruger en ipad eller computer privat også, snakker vi så 50/50? Er ikke interesseret i at komme i klemme, hvis man skulle blive arbejdsløs. Hvad kunne en løsning være i dette tilfælde?

/C
Find
Citér
13-11-2012, 11:04
Besked: #4
Ejvind Offline

min anbefaling vil være at du skal overveje om et fradrag på under 50% af 5000 til en ipad er værd at spekulere i?

fordelingsnøglen skal være så tæt på virkeligheden som muligt - derfor kan jeg ikke afgøre hvad den skal være, det ved kun du.

Ejvind Henriksen er indehaver af nkelt ApS, der rådgiver private solcelleejere omkring valg af skattemodel og udarbejdelse af selvangivelser m.v. http://www.nkelt.dk
WWW Find
Citér
13-11-2012, 11:13
Besked: #5
cyberc Offline

Hej igen

Som jeg læser "loven" og jeg kan bestemt godt læse forkert. Så kan man straks afskrive de investeringer man laver optil 12.300 på en gang.

Dvs køber jeg en ipad til at kontrollere min produktion med, så afskriver jeg den her i 2012. Der er ikke nogen løbende afskrivning.

Man kan vel godt argumentere at man kun bruger den til at følge sit forbrug og intet andet. Som tiden går kan man vel godt bruge mindre og mindre tid på at følge forbruget tiltrods for at man har et stykke dedikeret hardware til dette? Så burde man vel ikke kunne blive fanget i en dagpengebegrænsning?

/C
Find
Citér
13-11-2012, 11:25 (Denne besked var sidst ændret: 13-11-2012 af 11:26 henrikkrebs.)
Besked: #6
henrikkrebs Offline

Vi skal lige passe på ordet 'afskrive'.

Anskaffer du et anlæg til 100.000, ja så 'afskriver' du ved regskabs-metoden hvert år max 25% af restsaldoen.

Anskaffer du en flaske Ajax, så 'udgiftfører' du den ved at trække hele beløbet fra i regnskabet. Man kan til nød sige at man 'straksafskriver' fordi prisen er under grænsen på p.t. 12.300 kr,men det er altså det samme som at putte det på som en almindelig udgift - at udgiftføre.

Anskaffer du en PC + en printer så udgør printeren en del af den samlede anskaffelse (den er ubrugelig uden en PC) og den samlede pris skal altså holdes op mod grænsen på 12.300 kr.
Anskaffer du 2 PC'er á 7.000 kr og et netværkskabel så er det to selvstændige enheder (selvom de er tænkt sammenkoblet) der hver for sig er under grænsen og kan udgiftføres direkte ligesom Ajax'en. Hvis du altså kan argumentere for at både du og konen må være online samtidig for at overvåge systemet (og det kan du nok ikke).

Det var så forskellen på ordet 'Afskrivning' og 'Udgift'.

Tilbage til den virkelige verden - mon ikke alt det overvågning og opkobling er mere for at tilfredsstille den indre drengerøv i os alle sammen, mere end en nødvendighed for dig som el-producent? Vi kan alle spekulere i at gå lige til grænsen med skat (og gerne lidt over hvis det ikke bliver opdaget) men ærlig talt - er det det værd?

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
13-11-2012, 12:19
Besked: #7
cyberc Offline

Hej

Jeg synes det er ok at gå til grænsen, man skal bare ikke træde over.

Man kan altid argumentere for hvor vidt det er nødvendigt eller ej. Det er heller ikke altid nødvendigt med en pc på arbejdet, men det gør bare tingene så meget nemmere hvis du har den.

Men igen, kan jeg indkøbe en computer eller lign og så udgiftføre den uden at komme i fedtefadet?

/C
Find
Citér
13-11-2012, 12:37
Besked: #8
henrikkrebs Offline

(13-11-2012 12:19)cyberc Skrev:  Men igen, kan jeg indkøbe en computer eller lign og så udgiftføre den uden at komme i fedtefadet?

Ja, hvis du vurderer at den er en nødvendig/naturlig del af din el-produktion og Skat er enig.

Hvis Skat er uenig og ikke modtagelige for dine argumenter (forudsætter at de tar fat på din selvangivelse og udbeder sig dit regnskab), så er det min vurdering at du højst risikerer at de ændrer din årsopgørelse ved at formindske dit regnskabsmæssige underskud.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
13-11-2012, 13:01
Besked: #9
klr Offline

- se også her: http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=1704

Du må selv "trække fra og lægge til".

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
13-11-2012, 13:11
Besked: #10
cyberc Offline

jeg har også læst med i den tråd. Der blev nævnt en del ting og meget var humor og sikkert en del der var sandhed, men hvad der var hvad, var jeg usikker på.

Jeg valgte derfor at starte en ny tråd.

Som du selv skriver skal man selv ligge til og trække fra.

Hvad er mest plausibelt at kunne trække fra?

/C
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering