Upload af forbrugsdata
|
13-11-2012, 12:25
Besked: #1
|
|||
|
|||
Upload af forbrugsdata
For få dage siden lykkedes det!
Den gamle tråd er her: http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...ght=upload Men altså, jeg har hele tiden haft ønske om at kunne se hvordan mit forbrug forløber over dagen, over året osv.. På sammen måde som jeg kan se min produktion. Siden den gamle tråd er der så opstået ønsket (nødvendigheden...) af at kunne se de to ting sammenstillet. Hvor meget er min forbrug i forhold til min produktion på timebasis. Det kan jeg nu! Teknisk set har jeg fåret installet en Kamstrup-måler, der måler mit totale forbrug (netforbrug + forbrug fra solcelleproduktionen=husets forbrug). Måleren har en S0-udgang der er forbunndet med S0-indgangen på min Solar-log. Hvis man klikker ned ei min signatur, kan det ses på følgende måde: Klik på "overblik dagligt". Klik (flueben) ved S01 (det er måleren). Klik (flueben) ved 24h (grå boks ude til højre). Klik på forstørrelsesglas (mellem pilene for oven). Pilene bladrer mellem dagene. Prøv at bladre en dag tilbage. Den er mere interessant. Men jeg kan nu se, hvornår min kone står op (hun skal jo lave kaffe!) - og hun kan se, hvornår jeg går i seng. Hvis vi ikke vidste det i forvejen. Der er rigtig meget interessant at læse ud af det når man har sit forbrug med og selvfølgelig ved hvilke apparater/installationer man bruger. Det ses også, at dagen i går (vi er midt i novemeber) giver en forbandet dårlig afregning til el-selskabet, hvis der er nu var "timebaseret" afregning - selvom min egenproduktion er stor. Det gør dagen i dag sådan set også. Så ville jeg nemlig være nødt til at købe min strøm i dyre domme, da der næsten ingen egenproduktion er. Der er mange andre muligheder end de nævnte "klik" - men desværre har jeg jo først fået måleren på nu. Og under alle omstændigheder har jeg kun ganske få måneders data i det hele taget. Så en "timebaseret" eller for den sags skyld "månedsbaseret" afregning kan jeg ikke regne ud hvad måtte betyder for mig. Men jeg kan med 100% sikkerhed sige, at den bliver langt under 40% (egneproduceret forbrug i forhold til totalt forbrug). Snarere 10%. Hvis nogle kigger nøje efter og tidligere har set mine grafer vil de opdage, at der er forsvundet en del dage (som altid er der en del hurlumhej ved den slags, så jeg var nødt til at nulstille min Solar-log). Dagsdata vil blive genetablerede - ved lejlighed. ![]() |
|||
13-11-2012, 12:42
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Upload af forbrugsdata
Det ser da super spændende ud.
Glæder mig til der kommer en "Pixie for Dummies" så vi andre kan få lavet tilsvarende ![]() Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
13-11-2012, 20:50
Besked: #3
|
|||
|
|||
Opfrisker lige denne tråd. Der er for få der har læst den. Jeg kan jo se fra andre tråde, at det interesserer.
Det er en lidt halvdyr løsning med mindre man har Solar-log i forvejen. Men jeg kan ikke se man undgår en bimåler, hvis man vil have det totale forbrug ind (og op). Den her løsning er ikke særlig "nørdet". ![]() |
|||
13-11-2012, 21:22
Besked: #4
|
|||
|
|||
(13-11-2012 20:50)klr Skrev: Opfrisker lige denne tråd. Der er for få der har læst den. Jeg kan jo se fra andre tråde, at det interesserer.Hvad kom det til at koste. Og hvordan kom dit nye målerskab til at se ud til sidst. Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20 Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 160 grader, 35 graders hældning |
|||
13-11-2012, 22:21
(Denne besked var sidst ændret: 13-11-2012 af 22:28 klr.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Det er lidt svært at vurdere, hvad det kostede. Netop fordi der blev ryddet op i skabet - det valgte jeg. Det var først da de påpegede det "overflødige", at jeg så bad dem om at rydde op. Men jeg var jo forberedt her gennem forum!
Men de fjernede uden videre 3 "enheder" plus flyttede/erstattede noget. Der mangler et par dækplader - de kommer en af dagene. Det insisterede de på. Et par grupper blev fjernet og et hfi-relæ. Der var dobbeltdækning på flere ting jo + en hovedafrbyder til 1. salen, der nu er flyttet over i selve tavlen (tidligere selvstændig lejlighed på 1. sal - ikke vist på billedet "før". Jeg kan ikke forestille mig, at det nu kan blive mere overskueligt og enkelt. Men måleren, Kamstrup'en, gav jeg omkring 400 for for incl, forsendelse - fundet ved tip her i forum. Jeg vil tro elektrikeren brugte max. en times tid på den + en "pæn" forbindelse til Solar-loggen. Altså ca. 1000-1100 for det (højest). I alt lød regningen på 1.881 kr. (incl. omforandringen af målertavlen). Jeg er yderst tilfreds med resultatet + regningen. Dejligt med fagfolk! Også her i forum! På billederne ser man lige kanten af måleren fra el-selskabet, som jeg ikke rigtig kan bruge til noget. Ovenover ses den nye måler (på "efter"). Før Efter (den hvide ledning går til Solar-loggen) ![]() |
|||
13-11-2012, 22:38
Besked: #6
|
|||
|
|||
Jeg syntes det var penge vær at få rydet ud i det gamle.
Dem her på forum ramte rimelig rigtig i , hvad der kunne fjernes ![]() Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20 Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 160 grader, 35 graders hældning |
|||
14-11-2012, 06:29
Besked: #7
|
|||
|
|||
(13-11-2012 22:21)klr Skrev: Det er lidt svært at vurdere, hvad det kostede. Netop fordi der blev ryddet op i skabet - det valgte jeg. Det var først da de påpegede det "overflødige", at jeg så bad dem om at rydde op. Men jeg var jo forberedt her gennem forum! kan se at de har fjernet tafrif sikringen (25 a ) er det lovlig under dit el værk Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
14-11-2012, 09:39
Besked: #8
|
|||
|
|||
(14-11-2012 06:29)max Skrev: kan se at de har fjernet tafrif sikringen (25 a ) er det lovlig under dit el værk Ja, sådan noget ved jeg intet om. Ved ikke engang hvilken du taler om. Kan du præciserer det i forhold til billedet? (det øverste må det vel så være) ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|