Serier fra to tagflader til samme inverter?
|
15-11-2012, 14:21
Besked: #1
|
|||
|
|||
Serier fra to tagflader til samme inverter?
Hej,
Er det ok at forbinde to lige store serier fra to forskellige tagflader til samme inverter? Vi har et anlæg med 40 195w paneler, 20 mod øst-sydøst og 20 mod syd-sydvest. På hver tagflade bliver panelerne sat i to serier på 10 hver. Vi har to Delta Solivia 3.0 invertere. Da vi har paneler svarende til 7800wp, mens inverterne skal begrænses så der slipper max 6000w igennem, tænker jeg at det måske er en fordel at forbinde 10 paneler fra hver tagflade til hver inverter for at udnytte dens 3000w bedst muligt. Indstrålingsvinklen vil jo ikke være optimal på begge tagflader på samme tid, så de vil ikke yde optimalt samtidig. Hvis vi forbinder hele østsiden til en inverter og hele sydsiden til en anden, vil den der yder mest på et givet tidspunkt blive begrænset til 3000w, mens den anden ofte vil ligge langt under. Men hvis hver inverter har en serie fra hver tagflade, skulle det give mulighed for at den serie paneler der på et givet tidspunkt får solen direkte ind kan yde lidt mere. Men er det ok at have serier med forskellig ydelse koblet til samme inverter? Jeg ved at de skal have ca. lige mange wp, men skal de også helst yde det samme hele tiden? Hvis de skal, er det måske alligevel bedst at koble en hel tagflade til hver inverter? På forhånd tak for hjælpen! VH, Eline |
|||
15-11-2012, 14:22
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Serier fra to tagflader til samme inverter?
Ja, det er i orden, der var et lignende spørgsmål i sidste uge.
Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
15-11-2012, 14:26
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Serier fra to tagflader til samme inverter?
Tak og beklager at jeg ikke har lavet mit hjemmearbejde:-)
|
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|