Udvidelse af eksisterende anlæg
|
15-11-2012, 14:59
Besked: #1
|
|||
|
|||
Udvidelse af eksisterende anlæg
Denne tråd oprettes med ønske om fokus på og afklaring af følgende:
Som nævnt i anden tråd har jeg netop idriftsat 1. etape med 4,65kWp paneleffekt og en 6kW inverter. Udvidelse med flere paneler (på samme inverter) i en 2. etape tænkes udført f.eks. om et år. Etapeopdeling skyldes ønsket om erfaringer med paneler og kritisk beliggenhed ift. skov osv. Lignende udvidelse af eksisterende anlæg kan for nogle være i den variant, at der også udvides med ekstra inverter. På sin vis kan dette betragtes som et Nyt anlæg, idet det fungerer selvstændigt. Det ubesvarede er så om disse former for udvidelse kan regnes med under 2012-ordningen, både ift. nettoordning og regnskab? |
|||
15-11-2012, 17:47
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Udvidelse af eksisterende anlæg
Jeg Tror.
Sålænge du har gsrn nr. og holder dig under 6000 watt feed in, er det vel et anlæg uanset om du har 1 eller 3 invertere.. Men som jeg også spurgte om i en anden tråd. Skal man fortælle nogen at man ændre / udvider sit anlæg? /TRS |
|||
15-11-2012, 19:22
Besked: #3
|
|||
|
|||
Ja man skal melde det til energinet hvis man ændre på det. Jeg har samme spørgsmål jeg havde planer om at udvide mine 22 paneler med 11 ekstra. Må jeg det med de nye regler?
22x Monokristalline ZN Shine ZX5M 255 W black 6+5+5+6 2x SMA 3000 TL-21 |
|||
15-11-2012, 20:29
Besked: #4
|
|||
|
|||
I tror vel ikke seriøst på, at nogen herinde kan give et korrekt svar på disse spørgsmål???
At spørge sådan giver blot en masse "Jeg tror........" og det er ingen vel tjent med? Hvorfor ikke sende spm direkte til relevant minister - omend han har vist sig som højest utroværdig. Men mon ikke han har fået en over snuden :-) Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
15-11-2012, 20:29
Besked: #5
|
|||
|
|||
På sin vis kan jeg bare tilslutte flere paneler, der kommer mere produktion, men jeg årsafregner jo, så det er der nok ingen der gør af.
Så ift. nettoordning, kan jeg ikke se et problem, bortset fra at man nok er forpligtet til at anmelde udvidelsen hos Energinet. De vil vel vide hvor meget installeret solcellekapacitet vi har i landet. Men ift. regnskab, så går det nok ikke, idet nye anlæg ikke kan afskrives, som jeg forstår det. Det er så ikke sikkert Skat ville studse over at underskuddet pludselig stiger i år 2 eller 3, hvor det strengt taget burde falde - det kunne der jo være en anden grund til end lige en udvidelse. |
|||
15-11-2012, 20:32
Besked: #6
|
|||
|
|||
RE: Udvidelse af eksisterende anlæg | |||
15-11-2012, 20:58
(Denne besked var sidst ændret: 15-11-2012 af 20:59 HansenRacing.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Af egen erfaring, ved jeg at udvidelse af anlægget sker til el selskabet, som efterfølgende informerer Energinet.dk om ændringen. Der er jo totalt ligegyldigt om man har et anlæg på 1 eller 20 kWp, bare det er begrænset på inverter eller paneler på max tilladte 6 kWp.
Jeg overvejer personligt at smide lidt flere paneler på vores sydvestside, da alle vores paneler pt ligger på sydøst tagside, hvilket ikke bliver ideelt med tiden, når Nettomåler ordningen ophører, eller også simpelthen at flytte den ene panel streng til denne side om 20 år... Det giver bare ingen mening at man skal ud i denne slags krumspring for at tilpasse sig den eksisterende lovgivning, der er på et givent tidspunkt. Politikerne og deres embedsmænd fejler totalt. Det er underligt hvorfor der mon på nogen måde kan forekomme sort arbejde i DK, nu alt er så rimeligt lovgivet, hahahaha ;-) |
|||
15-11-2012, 21:01
Besked: #8
|
|||
|
|||
RE: Udvidelse af eksisterende anlæg | |||
15-11-2012, 21:26
Besked: #9
|
|||
|
|||
Har nu sendt flg. mail til ministeren - spændende om han/de vil svare...:
"Kære minister og forligsparter. Mange af os solcelleejere er her i 2012 startet ud med mindre anlæg, med tanke på senere udvidelse, når der er opnået erfaring med anlægget, økonomi til en udvidelse etc.. Os med anlæg, der er i drift, er omfattet af forliget fra marts 2012, dvs. er på nettomålerordning, kan vælge at afskrive osv., - i det følgende kaldet ’gammel’ ordning. Dagens nye forlig justerer i mindre grad ’gammel’ ordning, men følgende par situationer og sikkert flere, er uafklarede: 1. Hvis anlægget udvides, efter vedtagelse af ny lov, med flere paneler/større effekt, er udvidelsen så også med i ’gammel’ ordning? Kan udvidelsen afskrives, hvis man i forvejen afskriver på eksisterende anlæg? 2. Hvis huset sælges med anlæg, overtager den nye ejer så anlægget på ’gammel’ ordning? Følger ordningen anlægget, eller kan hussælger vælge at nedtage anlægget og opsætte det et nyt sted, og dermed blive i ordningen? På forhånd tak for afklarende svar. Mvh" |
|||
15-11-2012, 21:43
Besked: #10
|
|||
|
|||
God, præcis mail. Ja, spændende hvad der svares.
![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|