Håndværkerfradrag / virksomhedordning / skematisk
|
19-11-2012, 20:09
Besked: #1
|
|||
|
|||
Håndværkerfradrag / virksomhedordning / skematisk
Er det korrekt opfattet, at der ikke vil være nogen ændringer til Virksomheds fradrags ordningen, eller den skematiske ordning ?
Nu der sker ændringer efter 20 år, hvad er så det mest fordelagtige og sikre at gøre ? Vi har mulighed for at bruge Håndværkerfradraget, eller mener i det er klogere at gå efter nogen af de andre muligheder ? På forhånd tak for råd og vejledning :-) |
|||
19-11-2012, 21:08
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Håndværkerfradrag / virksomhedordning / skematisk
For anlæg der falder ind under den bebudede 'overgangsordning' (aftale sikkert indgået senest i dag m.v.) er der ikke ændringer i udsigt foreløbig før om 20 år.
D.v.s. hvis dit anlæg falder ind underovergangs-ordningen så skal du vælge imellem: 1. Indtaste (vistnok senest 28.2.2013 - sådan var det i al fald sidste år) håndværkerudgifterne på skat.dk - se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947019 Du kan højst indtaste 15.000 per person 2. Lave et simpelt regnskab (virksomhedsmetoden) og skrive resultatet det på den udvidede selvangivelse. Hvis du ikke i forvejen har fået den udvidede selvangivelse, så gør det inden 1.5.2013 som er fristen for folk uden udvidet selvangivelse. Andre realistiske muligheder er der vel ikke? Jeg har ikke hørt at der skulle være situationer hvor virksomhedsmetoden ikke var mest fordelagtig - rent kronemæssigt. Men hvor stor vægt du lægger på overhovedet ikke at røre en finger med skat i de efterfølgende år, det ved jeg ikke. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
19-11-2012, 21:47
Besked: #3
|
|||
|
|||
virksomhedsmetoden giver den bedste løsning medmindre du er meget lavtlønnet eller ikke regner med at bo i huset mindt 4-5 år (slag på tasken).
Til gengæld kan du som nævnt ikke få håndværker fradraget. Hvis du sælger huset inden det er fuldt afskrevet bliver du beskattet af værdien af anlægget. Hvis du "bare" havde kørt med den skematiske ordning, så bliver man selvfølgelig ikke beskattet. Virksomhedsordningen er specielt lønsom,hvis du betaler topskat, da din indkomst nedskrives med det beløb "du får i underskud" på dit solcelleanlæg. Altså hvis du afskriver 30.000 kroner, så slipper du for topskat af de 30.000. Regnskabet skal ikke afskrække dig, men hvis det gør, så kan du få en revisor til at ordne det for dig, og jeg har set flere steder at det koster i omegnen af 2-3000 kroner årligt (som du også kan trække fra i dit regnskab). Efter min overbevisning, så er der kun een vej :-) Inverter: Fronius IG+ 60 V2. Panel: AVANCIS Powermax Strong (7.020 Wp). Tag: 5.8 grader mod NØ. ![]() Læs min blog om anlægget. |
|||
19-11-2012, 22:57
Besked: #4
|
|||
|
|||
(19-11-2012 21:47)DrKoch Skrev: Hvis du sælger huset inden det er fuldt afskrevet bliver du beskattet af værdien af anlægget. ikke værdien - fortjenesten. ![]() |
|||
19-11-2012, 23:02
Besked: #5
|
|||
|
|||
(19-11-2012 21:47)DrKoch Skrev: Regnskabet skal ikke afskrække dig, men hvis det gør, så kan du få en revisor til at ordne det for dig, og jeg har set flere steder at det koster i omegnen af 2-3000 kroner årligt (som du også kan trække fra i dit regnskab). En lokal revisor i mit område tog 800 kr ex moms i "startgebyr for rådgivning", og derefter 1000 kr ex moms om året for regnskabsdelen - de skal bare have adgang til ens TASTSELV hos SKAT, og have kopier af ens fakturaer og solcelle-bankkonto inden en given dato hvert år, så ordner de resten. Bare lige for at gøre opmærksom på at man altså godt kan finde det billigere. Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W ![]() |
|||
20-11-2012, 08:11
Besked: #6
|
|||
|
|||
(19-11-2012 23:02)Horsens Skrev: En lokal revisor i mit område tog 800 kr ex moms i "startgebyr for rådgivning", og derefter 1000 kr ex moms om året for regnskabsdelen - de skal bare have adgang til ens TASTSELV hos SKAT, og have kopier af ens fakturaer og solcelle-bankkonto inden en given dato hvert år, så ordner de resten. Bare lige for at gøre opmærksom på at man altså godt kan finde det billigere. Fortjenesten ved at køre virksomheds ordning vs skematisk ordning er for et 100.000 kr anlæg ca 25.000 dvs ca 1000 kr årligt. Nu er reglerne så enkle at der efter min mening ikke er behov for revisor - Regnskabet er ikke større end det kan skrives på en post-it note og selvangivelsen er kun 1 eller 2 rubrikker ekstra. Min påstand er at hvis folk kan finde ud af at rette deres selvangivelse/forskudsopgørelse mht til fx kørselsfradrag så kan de også finde ud af det der skal opdateres for solcelleregnskab. Der er flere eksempler på nettet, herinde og sågar en god beskrivelse og eksempel på skats hjemmeside hvordan det skal gøres. Hvis man dog føler at man ikke kan sætte sig ind i det og skal have årlig hjælp af en revisor var det måske en ide helt at droppe regnskabsordningen og bruge skematisk ordning istedet for - Hvad er ideen ved at spare 1000 kr årligt i skat hvis man bruger det samme eller mere på en revisor istedet for ? For nogle kan en "start rådgivning" sikkert være god og fornuftig men hvis man ikke føler sig istand til bagefter at lave det minimale regnskabsarbejde selv var det måske bedre helt at undgå regnskabsmetoden. |
|||
20-11-2012, 09:46
(Denne besked var sidst ændret: 20-11-2012 af 09:49 Horsens.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
hensan,
I mit regnestykke er de 1000 kr til revisor allerede medregnet. Jeg har desværre ikke regnearket her da jeg kun fik det i en udskrevet version og har ikke scannet det ind, så det ligger nok begravet i en bunke et sted ![]() Men jeg kan huske revisoren sagde det var mest optimalt, at efter 9 år, når anlægget er fuldt afskrevet, at hoppe over på den skematiske ordning. Men der er vist noget med skat på det tidspunkt også? Desværre husker jeg ikke alle detaljerne ![]() Jeg må dog lige se om jeg kan finde udskriften igen og nær-studere tallene en gang mere efter din påstand, og se om det også forholder sig sådan hos mig, så kan det da godt være det er værd at overveje den skematiske ordning i stedet, alt efter hvor meget håndværkerfradrag jeg nu har tilbage at give af. Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W ![]() |
|||
20-11-2012, 10:19
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hej Horsens
Du kan mig bekendt ikke bare "hoppe" over på skematisk ordning, hvis du er på virksomhedsordning. Så vidt jeg er informeret, så skal man så sælge sit anlæg for restværdi, og købe det igen, for at komme på anden ordning. (Så vidt jeg husker af revisors udlægning på de info møder jeg har deltaget i) Correct me if I'm wrong :-) Hvordan det så stiller en i forhold til Nettomålerordning, hvis man køber sit eget anlæg igen, om 9 år, det kan jeg ikke blive klog på. Men der kommer måske også en inverter udskiftning ind på et tidspunkt, måske om 10 år, hvem ved, og den kan man jo så også afskrive, hvis man er på virksomhedsordning. /Finn ----------------------------------------------------------- 24 x 260W, 2 x SMA SB 3000TL-21 ![]() |
|||
20-11-2012, 10:23
(Denne besked var sidst ændret: 20-11-2012 af 10:23 Horsens.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Bøgild,
Man burde godt kunne hoppe fra virksomhedsordning over på skematisk metode - men ikke den anden vej rundt. Og ja, der bliver jo noget skattemæssigt, som jeg også nævnte. Men det jeg ikke lige tænkte på - og som heller ikke var aktuelt da jeg var til møde med revisoren, er jo hvordan det så forholder sig med nettomålerordningen. Det kan jo godt være at man så bliver tvunget over på den nye time-baseret ordning, hvis man om 9 år går fra virksomhedsordning til skematisk, og så kan det hvertfald ikke svare sig. Også en god pointe med inverteren, sådan en burde man da helt klart kunne trække fra når den skal indkøbes engang, så selvom man kan bibeholde sin nuværende nettomålerordning, er det nok en god ide at få købt en ny inverter og trække den fra, inden man ændrer til skematisk. Tror jeg ![]() Må også være det samme hvis et panel eller flere skal udskiftes engang? At man kan trække det fra. Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W ![]() |
|||
20-11-2012, 10:25
Besked: #10
|
|||
|
|||
(20-11-2012 09:46)Horsens Skrev: revisoren sagde det var mest optimalt, at efter 9 år, når anlægget er fuldt afskrevet, at hoppe over på den skematiske ordning.- Ja - fuldt skattemæssigt afskrevet efter 8-9 år. Men husk at det er 'markedsværdien' (hvordan den så fastsættes) der skal med i regnestykket. Jeg vil advare folk mod at tro at bare fordi anlægget er fuldt skattemæssigt afskrevet, så kan det trækkes ud af regnskabet til kr. 0,00 Følg med i kilderne om der opstår nogen precedens for hvad der accepteres som 'markedsværdi'. Revisoren burde måske have sagt: ".. når markedsværdien på et tidspunkt er lille nok .." --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|