fup eller fakta vedr. konfiguration
|
20-11-2012, 23:13
Besked: #1
|
|||
|
|||
fup eller fakta vedr. konfiguration
Tømrerne har været og sætte 3x10 vitovolt 200 M250SD op på sydvendt 27˚ tag. Der vil være noget skygge på ½-delen af taget sen eftermiddag/aften.
Fra Viessmann indeholder mit tilbud 2 x SB 3000TL-21 invertere. Angivet med 15 paneler på hver. Her kommer spørgsmålene: Tømrerne siger de har sat det op som 23+7 paneler, da det skulle give bedre udnyttelse ved lav lysstyrke. Hvad siger I? Tømrerne luftede også muligheden for - deres chef havde talt om det - at jeg måske kun alligevel ville få en inverter. Umiddelbart er det æstetisk tilfredsstillende for mig, men hvad betyder det i praksis? Det er et samlet anlæg inkl. opsætning købt hos et lokalt firma. Mvh |
|||
20-11-2012, 23:19
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: fup eller fakta vedr. konfiguration
Jeg kender ikke data på dine paneler, men 23 + 7 giver slet ingen mening.
Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
20-11-2012, 23:35
(Denne besked var sidst ændret: 20-11-2012 af 23:41 Aies.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
med 23 stk. 200w paneler på en MPP bør den ene SB3000 være overstyret, og den anden køre mere normalt.
Er du sikker på de 23 stk. er sat som en gruppe/streng ? Du kan se i bunden af invertere hvor mange indgange i inverteren (MPP) der bruges. Jo flere indgange jo nemmere klares skygger (groft sagt) Hvis der på hver inverter kun er 2 kabler i venstre side (bunden) så er der kun 1 gruppe/streng på hver inverter. Er der flere kabler i venstre side, er panelerne delt op i flere grupper. Hvis du er lidt teknisk mindet, så kan du på sma.de køre et program der beregner om inverteren er overbelastet eller optimalt opsat mht. panaler. Programmet hedder Sunny Design og kan hentes her: http://www.sma.de/produkte/anlagenplanung.html Der er 2 ugaver som du kan se - en der køres i din browser og en der installeres Mit gæt vil være det optimale er 8 + 7 på den ene og 8 + 7 på den anden inverter (altså i alt 4 indgange) - så kan du også sammenligne om de kører ens /Anders Hvor bliver den globale opvarmning af, når man har brug for den ...... ØSØ 25 grader 2*SMA 3000TL-21, 40*Ulica 195D-72 = 7,8 KWp SMA Webbox, SMA Sensorbox |
|||
21-11-2012, 08:16
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg vil mene du gik galt i byen allerede da du kontaktede tømmeren!
Jeg ville feks aldrig ringe til en elektrikker hvis jeg skulle have bygget en carport. Nogle er gode til træ andre er gode til strøm. Lyder desværre som noget du nok skal få lidt bøvl med. Held og lykke Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
21-11-2012, 08:28
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg har ikke kontaktet tømreren, det er det store firma jeg har indgået aftale med som har sendt dem ud.
Mvh |
|||
21-11-2012, 08:38
(Denne besked var sidst ændret: 21-11-2012 af 09:30 skogle.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Jeg kan nu se de vil sætte en stp6000tl-20 op i stedet for de 2 x sb3000tl-21.
De havde nye beregninger med fra Viessmann som angav 23+7 som bedste konfiguration, så den er nok god nok. Mvh |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|