Kabeler fra solcelle panelerne.
|
21-11-2012, 20:58
Besked: #1
|
|||
|
|||
Kabeler fra solcelle panelerne.
Kan man kable færdigt på taget enden inverteren er sat op og monteret.
Tænkte på om man kunne tilslutte kablerne fra panelerne og sætte en sikkerhedsafbryder på loftet. Så man kunne trække kablerne senere når inverteren er sat op. Tænkte på at montere en 5polet sikkerhedsafbryder hviken en ville i vælge. Jeg har nemlig et problem med at kunne komme op på taget når solcelle panelerne er monteret. Derfor ville det være perfekt at kunne lave det hele færdigt på en gang ude på taget. ![]() |
|||
21-11-2012, 21:14
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Kabeler fra solcelle panelerne.
(21-11-2012 20:58)Steen.P Skrev: Kan man kable færdigt på taget enden inverteren er sat op og monteret. Det kan du sagtens, men vær opmærksom på at afbryderen, ud over at skulle kunne holde til spændingen/strømmen, også skal være egnet til DC. Findes f.eks på Ebay.de (DC freischalter ) http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p5...&_from=R40 |
|||
21-11-2012, 21:18
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg ville droppe sikkerhedaafbryderen... Det er ikke sikkert den vil kunne tåle at afbryde panelerne under last alligevel, og der sidder altid en på inverteren der gør det samme, til senere brug...
Tag du bare og vikkel lidt tape om enderne (hver for sig) og så træk kablerne, der sker der ikke noget ved... |
|||
22-11-2012, 02:30
Besked: #4
|
|||
|
|||
(21-11-2012 21:18)Zarge Skrev: Jeg ville droppe sikkerhedaafbryderen... -snip- Hmmm.... det lyder ikke helt sikkert i mine øren. På en soldag er det jo en ganske alvorlig strømstyrke der er i de tape-omviklede kabelender. Jeg har også hørt, at jævnstrøm kan "slå" markant hårdere end vekselstrøm med samme effekt. Er det en vildfarelse? ![]() Hvor sikker kan man være på dit råd Zarge? Er du stækstrøms-elektriker? Min umiddelbare tanke om dette arrangement er, at jeg nok ville vente til det er buldermørkt udenfor, før jeg roder med kablerne fra panelerne, uanset om de er koblet til afbryder eller tape-omviklede. Er jeg overforsigtig? Koldstart 24*250 Kw Black mono og Kostal PIKO 5.5 inverter |
|||
22-11-2012, 05:49
Besked: #5
|
|||
|
|||
(22-11-2012 02:30)Koldstart Skrev: Hmmm.... det lyder ikke helt sikkert i mine øren. På en soldag er det jo en ganske alvorlig strømstyrke der er i de tape-omviklede kabelender. Jeg har også hørt, at jævnstrøm kan "slå" markant hårdere end vekselstrøm med samme effekt. Er det en vildfarelse? Tja om du føler dig sikker på mit råd eller ej kan jeg jo ikke bestemme, men hvis du tænker dig lidt om imens så er der altså ikke så slemt... Ja, jeg er elektriker, og jeg har stort set ikke lavet andet end at tilslutte solceller siden sommerferien... Jo gu er der knald på (og man koncentrerer sig da også lidt bedre når man "har været for hurtig..." Men du skal huske at det er jevnspænding, altså med en +/- pr streng, så du skal ha fat i dem begge for at få stød... Spændingen kan være høj jo, men så længe inverteren ikke er koblet på (eller ledningerne bliver kortsluttet) så er strømmen minimal, så tapen skal bare beskytte mod at der kan opstå en lysbue... Strenge der er i drift er en helt anden sag... Dem må du IKKE pille ved uden de er afbrudt via adskilleren i inverteren, så kan du roligt regne med der skal nye stik til... Men det kommer jo naturligvis an på hvad du selv har det godt med. Jeg mener bare at det er kørt ALT for langt op med farligheden af DC fra panelerne, hvis man bare tænker sig lidt om... Jeg foretrækker faktisk at der er spænding på kablerne når jeg montere invertere, så kan jeg måle om alt er korekt koblet inden jeg monterer, og resikere at pol-vende noget hvis det er gået for stærkt på taget... Men du skal selvfølgelig ikke gøre noget du er utryk ved... ;-) |
|||
22-11-2012, 06:20
(Denne besked var sidst ændret: 22-11-2012 af 06:21 Aies.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Var det ikke mere regulært at sætte stik på enderne oppe på loftet, men de venter på at blive tilsluttet inverter ?
Når kabel er trukket fra inverter til loft samles de 2 kabler med MC4 stik - altså samme som på celler. Stikkene skal blot holdes fri for fugt. /Anders Hvor bliver den globale opvarmning af, når man har brug for den ...... ØSØ 25 grader 2*SMA 3000TL-21, 40*Ulica 195D-72 = 7,8 KWp SMA Webbox, SMA Sensorbox |
|||
22-11-2012, 07:09
Besked: #7
|
|||
|
|||
(21-11-2012 21:18)Zarge Skrev: Jeg ville droppe sikkerhedaafbryderen... Det er ikke sikkert den vil kunne tåle at afbryde panelerne under last alligevel, og der sidder altid en på inverteren der gør det samme, til senere brug... Det var vist et af de råd man som elektriker ikke bør give andre...og slet ikke skriftligt ![]() Selv havde jeg nok valgt et par store kronmuffer e.l som kræver "værktøj" for at kunne afmonteres. |
|||
24-11-2012, 18:10
Besked: #8
|
|||
|
|||
(21-11-2012 20:58)Steen.P Skrev: Kan man kable færdigt på taget enden inverteren er sat op og monteret. Jeg kablede selv færdig på taget inden inverteren kom op. Da den skulle forbindes og kablerne kortes af og stik og tyller skulle på gik det nemt og bekvemt - efter solnedgang - hvor de jo er harmløse. CASun 6 kWp, bestående af 24 stk. 250 Wp Ulica paneler samt 2 stk. Goodwe 3000. 22,5 gr taghældning, 179 gr S. Anlægget blev taget i brug den 1.nov.2012. Produktion det første kalenderår 5,564 kWh. |
|||
24-11-2012, 21:18
Besked: #9
|
|||
|
|||
(22-11-2012 07:09)Johnny H Skrev: Det var vist et af de råd man som elektriker ikke bør give andre...og slet ikke skriftligt Jamen det må du da meget undskylde... Så vil jeg da lige rette min store brøler... Til trådstarter HOLD SNITTERNE FRA DET!!!!!!!!!!!!!! DET ER LIVSFARLIGT OG BØR KUN HÅNDTERES AF EN KVALIFICERET ELEKTRIKER ( Andre end mig naturligvis, da jeg jo ikke falder ind under den katagori...) Og jeg som trode hele ideen med sådan et forum var at hjælpe hinanden, og dem der piller selv har bare en smule sund fornuft... My bad |
|||
25-11-2012, 08:51
Besked: #10
|
|||
|
|||
(24-11-2012 21:18)Zarge Skrev: Jamen det må du da meget undskylde... Du skal da ikke undskylde overfor mig, jeg øffede bare over at det efter min mening ikke sund fornuft at opfordre andre til at isolere spændingsførende ledninger fra solcellepaneler med tape... De DC spændinger som en stribe solcellepaneler genererer, _ER_ livsfarlig Her er en lille film med serieforbundne 9v batterier. Her er tale om få milliampere i modsætning til de 4-5 ampere en solcellestreng giver. http://www.youtube.com/watch?v=8hwLHdBTQ7s. Ha en fortsat god week-end |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|