Virksomhedsmodellen , det rigtige valg ?
|
22-11-2012, 15:44
Besked: #1
|
|||
|
|||
Virksomhedsmodellen , det rigtige valg ?
Jeg har købt et anlæg som planen er skulle kunne dække mit behov på 7500 kwh årligt . (130.000 kr)
Min plan var at bruge virksomhedsmodellen indtil anlægget var afskrevet , da jeg pt. betaler topskat , og så derefter skifte til den skematiske ordning , men af nedenstående KLIP fra SKAT bortfalder denne mulighed måske. Jeg syntes det er lidt svært at vurdere om det så kan betale sig vælge virksomhedsmodellen , hvad gør i andre ????? "Hvis du vil skifte fra reglerne for virksomheder til den skematiske ordning Folketinget behandler netop nu et lovforslag om, at du efter 2012 ikke længere kan skifte til den skematiske ordning. Dog kan du skifte i 2013, hvis dit anlæg bliver tilsluttet nettet i løbet af 2013. " |
|||
22-11-2012, 15:54
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Virksomhedsmodellen , det rigtige valg ?
Du sælger anlæg til din kone til restværdien, og vupti har du skiftet beskatningsordning.
Nettomålerordningen følger anlæg, og er uafhængig af ejer. Reglen er lavet for at eneboere ikke kan drage skattemæssigt fordel af et skift. Jeg overvejer dog virksomhedsordningen indtil paneler er skiftet til 500W paneler og inverter er skiftet. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
22-11-2012, 17:40
Besked: #3
|
|||
|
|||
(22-11-2012 15:54)povlhp Skrev: Jeg overvejer dog virksomhedsordningen indtil paneler er skiftet til 500W paneler og inverter er skiftet. Jeg tror næppe en udskiftning med væsentlig anden type paneler/inverter vil kunne accepteres under gammel ordning (nettomåler). Det er jo ikke vedligeholdelse/reparation du der foretager. Hvis ikke den kommende lovtekst fastslår noget om udskiftning/udvidelse, så skal der nok komme et tillæg til loven senere. Mht. trådstarters emne, så er situationen efter år 20 noget der skrives mange linier om her i forummet. Anlægget er jo afskrevet, kan man skifte ordning, hvad med genvunden afskrivning, kan anlægget handles og beholder sælger retten til nettoordning eller sælges denne med (hvilket ikke er relevant efter år 20. En ting der ikke tales meget om er, hvad markedsværdien mon så er efter år 20? Mit bud er... 0. Mest sandsynligt er dog nok, at ordninger og regler er ændret adskillige gange forinden, og med dette mener jeg at al spekulation om konsekvenserne om 20 år af en beslutning der tages nu, er noget man ikke skal beskæftige sig med. |
|||
22-11-2012, 18:13
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg afskriver, tror det er klogest at hive de penge hjem man kan så hurtigt som muligt, for dem der er brugt kan de da ikke tage, medmindre de laver reglerne om med tilbagevirkende kraft, og det gør man jo ikke i Danmark!!!!!!!!!!!
![]() NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
22-11-2012, 18:45
Besked: #5
|
|||
|
|||
lysandk,
Jeg tror nu ikke trådstarter som sådan tænker på den skematiske ordning efter først 20 år - men i stedet når anlægget er afskrevet, hvorefter der typisk vil være en økonomisk fordel ved at skifte til den skematiske model. Personligt holder jeg fast i virksomhedsmodellen som minimum indtil anlægget er afskrevet selvfølgelig, og forhåbentlig også indtil inverteren dør så jeg kan udgiftsføre/afskrive/fradrage eller hvad pokker det nu hedder, på en ny inverter. Og så kan man da håbe på at et par paneler også futter af så man kan få 500w paneler sat op i stedet, det må jo stadig køre under nettomålerordningen når det er en reparation ![]() Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W ![]() |
|||
22-11-2012, 20:42
(Denne besked var sidst ændret: 22-11-2012 af 20:42 highlander.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(22-11-2012 18:45)Horsens Skrev: lysandk, Ja det er korrekt at min plan er at skifte efter 7-8 år , men hvis jeg ikke kan det skal jeg jo beskattes at de 7500 kwh årligt resten af levetiden , og så er mit spørgsmål om det bare er bedre at undlade virksomhedsmodellen ? Men kan man bare sælge til konen så er det problem vel løst ? |
|||
23-11-2012, 00:03
(Denne besked var sidst ændret: 23-11-2012 af 00:05 lysandk.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Jeg vil foreslå dig at regne på det med dine kendte og forventede tal. En venlig sjæl lavede tidligere et udmærket regneark med det formål, at anskueliggøre forskellen på de to metoder. Jeg vedhæfter arket her, men det er ikke tilrettet reglerne efter år 20. Prøv de tænkte scenarier med arket.
Som tidligere nævnt, ville jeg ikke selv have min opmærksomhed på denne fjerne fremtid, nu hvor politikerne skifter mening '3 gange/uge', som Niels Hausgaard sang det for snart en del år siden. |
|||
23-11-2012, 09:57
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hej
Der er lige det problem ved virksomhedsmodellen, at der jo ikke er en måler der viser hele egenproduktionen, som man skal beskattes af. Skal man selv sætte en bimåler op, så er der efter hvad jeg har fået oplyst en masse krav til denne målers kvalitet. Eller afhænger egenproduktionen af den enkeltes moral ![]() mvh Leif Med venlig hilsen Leif Olesen ![]() |
|||
23-11-2012, 10:44
Besked: #9
|
|||
|
|||
(23-11-2012 09:57)Teleadvice Skrev: Eller afhænger egenproduktionen af den enkeltes moral Den afhænger af, hvad der står i displayet på din inverter. ![]() |
|||
23-11-2012, 12:04
Besked: #10
|
|||
|
|||
Skat kan let se din egenproduktion. Ministeren siger at du bruger mindst 40% indenfor en time. Så de tager din bruttoeksport og ganger med 60/40 = 1,5.
eller også siger de effekt i kWp * 890 = antal kWh produceret. De kender dog ikke kWp, men det kan de finde ud af. Eller også dokumenterer du ud fra inverter aflæsning eller bimåler. Skat er meget god til at rekonstruere beløb ud fra gæt baseret på hullede data. De skal nok gætte rigeligt højt. Og de holder nok øje med udviklingen. Så hvis du starter på at snyde, så skal du blive ved. Ellers opdager de det når produktionen pludseligt stiger uden at du har købt nye paneler. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|