Hvad betyder tomgangsspændning
|
22-11-2012, 22:27
Besked: #1
|
|||
|
|||
Hvad betyder tomgangsspændning
Hvad betyder det når der står tomgangsspændning på et datablad for et solcellepanel.
Eks, her http://www.viessmann.dk/etc/medialib/int...0YB_DK.pdf Allan Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A. Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg. |
|||
22-11-2012, 23:18
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Hvad betyder tomgangsspændning
Det er spændingen når panelet ikke er forbundet ('Open'). Højere kan spændingen ikke blive hvis det belyses som anført - typisk med 1000W/m2 ved 25 grader.
Hvis panelet er f.eks -5 grader, så stiger spændingen (indtil panelet er varmet op) dog 30 * 0,31% svarende til 3,3 V --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
24-11-2012, 12:42
Besked: #3
|
|||
|
|||
Nu siger du at det er spændingen når panelerne ikke er forbundet men kan panelerne også komme op på samme høje spænding når de er tilsluttet inverteren? eller hvorfor skal man regne med tomgangs spændingen nå man skal finde ud af hvor mange paneler der kan komme på inverteren.
Da jeg monterede mine paneler, målte jeg spændingen inden jeg tilsluttede dem til inverteren og det var ca. 450v da jeg tilsluttede dem til inverteren viste den ca.360v. og det stemmer fint med de data jeg har på panelerne. Så mit spørgsmål er, hvornår kan man risikere at spændingen kommer helt op på det som er angivet som tomgangs spænding? panelerne er jo altid tilsluttet inverteren og den tænder så snart spændingen er over 125v. mvh Theis mvh Theis 6 kw anlæg 24 stk. Ulica 250w og 2 stk Goodwe 3000 |
|||
24-11-2012, 12:47
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tomgangsspændingen er der indtil der er belastning på.
For så ligger noget af spændingsfaldet i inverter Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
24-11-2012, 13:06
Besked: #5
|
|||
|
|||
Tomgangsspændingen er der indtil der er belastning på.
For så ligger noget af spændingsfaldet i inverter Hvis du kører 100 V over en 70 ohm og en 30 ohms modstand, så vil spændingsfaldet over dem være 70 og 30 volt Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
24-11-2012, 13:16
Besked: #6
|
|||
|
|||
Vil det sige at spændingen er meget høj når inverteren er slukket?? kan desværre ikke tjekke det da man ikke kan tænde inverteren.
Min inverter slukker helt når den når under 90v og starter igen ved 125v Så kan jeg ikke lige se hvordan spændingen kan være høj uden at inverteren vil tænde. mvh Theis 6 kw anlæg 24 stk. Ulica 250w og 2 stk Goodwe 3000 |
|||
24-11-2012, 13:25
Besked: #7
|
|||
|
|||
Inverteren er vel ikke slukket når der er produktion på panelerne?
Hvis der sker en fejl i inverteren så den lukker ned vil den "se" den høje open spænding på sine indgange. Hvis det er højere end hvad inverteren er beregnet til kan den tage skade. Hvis din inverter begrænser sin udgangs effekt kan du også komme op på den høje spænding. |
|||
24-11-2012, 13:31
Besked: #8
|
|||
|
|||
Nej inverteren slukker ikke før der ikke er mere produktion.
Så det vil sige at at spændingen kun kan bliver for høj hvis inverteren af en eller anden grund slukker midt på dagen hvor der er fuld sol på panelerne? og så vil den se tomgangs spændingen. 6 kw anlæg 24 stk. Ulica 250w og 2 stk Goodwe 3000 |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|