SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvilken inverter?
23-11-2012, 17:08
Besked: #1
Decolour Offline

Hvilken inverter?
Hej

jeg skal have et solcelleanlæg, og har fået underskrevet kontrakt i mandags.

det vil blive 28 stk 240w B.y.d. paneler der kommer på stativ vendt stik syd.

Men jeg er kommet i tvivl om jeg skal vælge den ene eller anden inverter.

enten TLX + PRO INVERTER 6K
eller FRONIUS IG PLUS 60V-2 INVERTER

Jeg i forbindelse med ansøgning til energinet valgt den fra Fronius, så er faktisk i tvivl om jeg overhovedet kan ændre det nu.

Men hvad ville i vælge og hvorfor?

Fronius'en er lidt billigere end den fra danfoss.

Jeg tror ikke jeg vil vægte weblog særligt højt, da jeg regner med at kunne se det statistik jeg skal fra Sydenergi's hjemmeside.

Mvh Kim
Find
Citér
23-11-2012, 19:19
Besked: #2
povlhp Offline

RE: Hvilken inverter?
Vi skal bruge datablad på paneler for at kunne anbefale.
Sydenergi viser ikke hvor meget du producerer, de kan højst vise hvad du importerer og eksporterer. Og ofte gør man begge dele på samme tid på forskellige faser.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
23-11-2012, 20:10
Besked: #3
Zarge Offline

Bare husk at TLX hurtigt bliver dyrere at installere ( type B samt sikkert forbedret jordforbindelse...)
Find
Citér
23-11-2012, 20:41
Besked: #4
Michael_B Offline

(23-11-2012 20:10)Zarge Skrev:  Bare husk at TLX hurtigt bliver dyrere at installere ( type B samt sikkert forbedret jordforbindelse...)

Du kan godt li' og nævne den jord forbindelse... hvor mange tlx'er har du tilsluttet, siden du mener han skal have forbedret hans jordforbindelse???

knalder du 48 plader op ville jeg vælge danfoss.. Ligger den på to tagflader ville jeg vælge danfoss "2 Trækker" vil du ha web-delen med, så danfoss.. Vil du have 3 faset inverter, så danfoss..

Men vil du ha 6kwt lige ud af landevejen, uden alt det andet sjove;-) så tag den billige og drift sikre fronius

Danfoss TLX PRO+ 8kW
27stk Renesola Virtus 240w
6480 watt monteret
- 6460 kwt år1
- 6711 kwt år2
http://www.evishine.dk/grønnevang%208,%20skave

http://www.izen-varmepumpe.dk
Find
Citér
23-11-2012, 22:52
Besked: #5
Zarge Offline

(23-11-2012 20:41)Michael_B Skrev:  Du kan godt li' og nævne den jord forbindelse... hvor mange tlx'er har du tilsluttet, siden du mener han skal have forbedret hans jordforbindelse???

knalder du 48 plader op ville jeg vælge danfoss.. Ligger den på to tagflader ville jeg vælge danfoss "2 Trækker" vil du ha web-delen med, så danfoss.. Vil du have 3 faset inverter, så danfoss..

Men vil du ha 6kwt lige ud af landevejen, uden alt det andet sjove;-) så tag den billige og drift sikre fronius

Jeg har så sent som Idag brugt 2 timer på at banke jordspyd ned til sådan en satan...
Det skal ikke opfattes som en hetz, men jeg har været ude for at skulle banke 11 kobber spyd af 2mtr ned for af nå tilstrækkeligt jord... Så min pointe er bare at skal du ha en elektriker til det til normal pris, så er det altså IKKE kun de ca 3K for relæet det kommer til at koste ekstra...;-)
Find
Citér
24-11-2012, 07:46
Besked: #6
Decolour Offline

Hej

jeg kan godt se i mangler lidt info.

Panelerne er disse:

240P6-30

mere data står her:

http://www.bydenergy.com/bydenergy/userf...le%202.pdf

Panelerne bliver monteret på et stativ som en stor flade, vendt stiksyd.

planen var at de skal monteres liggende, og så 4 i højden, og 7 rækker

som jeg har forstået det så er den Fronius 60v2 en 2 faset inverter. Vil det resultat som sydenergi viser så være mere korrekt fremfor en 3 faset?

Jeg gad da godt kunne se hvad de producere, men kan godt vente til dagen efter, og så se det på sydenergi, men ved som sagt ikke om det bliver valid det jeg kan se?

Mvh Kim
Find
Citér
24-11-2012, 08:07
Besked: #7
DanC Offline

(23-11-2012 22:52)Zarge Skrev:  Jeg har så sent som Idag brugt 2 timer på at banke jordspyd ned til sådan en satan...
Det skal ikke opfattes som en hetz, men jeg har været ude for at skulle banke 11 kobber spyd af 2mtr ned for af nå tilstrækkeligt jord... Så min pointe er bare at skal du ha en elektriker til det til normal pris, så er det altså IKKE kun de ca 3K for relæet det kommer til at koste ekstra...;-)

Hvor i kongeriget er der så dårlige jordforbindelser så der skal bankes 11 spyd i jorden?
Hvor langt skulle du have overgangsmodstanden ned?

Dan C.

1 stk. Fronius IG plus 60 V2.
28 stk. ET Solar P660230 230 W polykrystalinsk.
http://home.solarlog-web.eu/5451.html
Orientering: Syd-sydvest 190 g
Hældning: 30 g
[Billede: 728527247.gif]
Find
Citér
24-11-2012, 08:21
Besked: #8
Michael_B Offline

(23-11-2012 22:52)Zarge Skrev:  Jeg har så sent som Idag brugt 2 timer på at banke jordspyd ned til sådan en satan...

Humm, jeg laver ikke andet en og tilslutte inverter, og angående Danfoss'en har jeg kunn måtte banke et spyd ned en gang, der målte jordmodstanden 800 ohm, og kunden havde ingen jordspyd.. 11 spyd, det er mange, det må være noget meget sandet jord.. Men det har jeg også været med til, med det har været til el-hegn

Så når alt kommer til alt tror jeg ikke på Danfoss'en skal have en bedre jord en andre inverter!! Og jeg vil altid anbefale en TLX'er..

Du kan købe flere kort til din fronius, en så du kan flytte dit display ind i huset, og en til netværk, det hele er bare tilkøb

Danfoss TLX PRO+ 8kW
27stk Renesola Virtus 240w
6480 watt monteret
- 6460 kwt år1
- 6711 kwt år2
http://www.evishine.dk/grønnevang%208,%20skave

http://www.izen-varmepumpe.dk
Find
Citér
24-11-2012, 08:21
Besked: #9
Zarge Offline

(24-11-2012 08:07)DanC Skrev:  Hvor i kongeriget er der så dårlige jordforbindelser så der skal bankes 11 spyd i jorden?
Hvor langt skulle du have overgangsmodstanden ned?

Ved Kibæk i Jylland, og bare under 166ohm... Men det kan også være en udfordring når huset ligger på en sandpude... ;-)
Selvom det kan lyde sådan, så prøve jeg ikke at male fanden på væggen, bare gøre opmærksom på at det KAN blive temmelig omfattende at montere type B...
Find
Citér
24-11-2012, 08:26
Besked: #10
Zarge Offline

(24-11-2012 08:21)Michael_B Skrev:  Humm, jeg laver ikke andet en og tilslutte inverter, og angående Danfoss'en har jeg kunn måtte banke et spyd ned en gang, der målte jordmodstanden 800 ohm, og kunden havde ingen jordspyd.. 11 spyd, det er mange, det må være noget meget sandet jord.. Men det har jeg også været med til, med det har været til el-hegn

Så når alt kommer til alt tror jeg ikke på Danfoss'en skal have en bedre jord en andre inverter!! Og jeg vil altid anbefale en TLX'er..

Du kan købe flere kort til din fronius, en så du kan flytte dit display ind i huset, og en til netværk, det hele er bare tilkøb

Det er muligt at den ikke skal det... Men det er nu engang sådan at når du monterer et 300ma relæ frem for et 30ma så skal jord modstanden (som udgangspunkt) også være 10x mindre... Altså max 166 (kontra 1666 ohm)... Så de 800 kan du ikke bruge til noget i den sammenhæng... Desværre... ;-)
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering