Data fra Eversolar uden PMU
|
25-11-2012, 14:50
Besked: #1
|
|||
|
|||
Data fra Eversolar uden PMU
Hej,
Har lige fået et 6kwp anlæg op med 2 stk. Evershine TL3000/11 invertere og synes umiddelbart at det er for dyrt med 4K for en PMU. Jeg vil på et senere tidspunkt nok lave en med en Rashberry PI som beskrevet i et andet indslag, men....... Er det nogen der ved om man kan hente data ud med en almindelig PC og et Ethvernet- eller USB kabel?? ...og i givet fald hvordan? Den version af inverteren jeg har, har 2 stk. USB og 2 stk. Ethernet udgange, men umiddelbart kan jeg ikke rigtig se hvordan jeg kan få datafilerne ud. Jeg har forsøgt at sætte et usb kabel direkte til mn PC og et ethernet direkte til min router, men det giver ikke noget resultat. vh NEJensen 30 x 200W ZNShine (Gallium) 2 stk. Evershine TL3000-11 Datalogger: Raspberry PI http://www.pvoutput.org/listteam.jsp?tid=549 |
|||
25-11-2012, 15:16
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Data fra Eversolar uden PMU
(25-11-2012 14:50)NEjensen Skrev: Hej, Hej De 2 stk. RJ45 stik på inverteren er ikke Ethernet stik. Det er Rs485 stik. RS485 er en bustandard, så ved at parallelkoble 2 eller flere (op til flere hundrede) kan du kommunikere med dem alle sammen vi en USB->RS422/485 konverter. En sådan konverter f.eks. FTDI's USB-RS422 kan bruges både på en PC og på en Raspberry Pi. Der findes også mange andre. Parallelkoblingen af de 2 invertere sker f.eks. med et lige igennem netværkskabel (hvor 2 aflederne er afskåret) som sættes fra et RJ45 stik på en inverter og til et tilsvarende stik på den anden inverter. De to ledere der skal afskæres er de 2 der har 7V på sig som beskrevet i manualen. Hvis du kobler den på en PC så er det et arbejde foran dig som stort set svarer til at få det op at køre på en Raspberry Pi. Du kan hente EverSolar data protocol beskrivelse i min public Dropbox. Karsten Eriksen har skrevet en lille prowerpoint præsentation af eksempler på hvad der skal til af hardware med Raspberry Pi løsningen. USB-RS485 komponenterne der er brugt kan også bruges på en PC. Se breskrivelse her. Mvh Peter Jürgensen Inverter: 2 stk. ZeverSolar EverShine TL3000 Paneler: 30 stk. 200W Mono: ZnShine ZXM5(BK)-72-200 Forhandler/Leverandør: XL-Byg Hals / Feiyue Group PVOutput. Drosselvej13VH Team of 2x3000W |
|||
29-03-2013, 14:16
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Data fra Eversolar uden PMU
(25-11-2012 14:50)NEjensen Skrev: Hej, Hej NEJensen. Fik du nogen sinde et program op at køre på en PC. Jeg har en gammel bærbar som jeg netop sad og ville bruge til det samme, i stedet for RasPI'en. ?? Har nøjagtig samme invertere som dig. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|