SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Solcelleanlægger batter intet - ifølge Lomborg
26-11-2012, 10:35 (Denne besked var sidst ændret: 26-11-2012 af 10:38 bentpetersson.)
Besked: #1
bentpetersson Offline

Information Solcelleanlægger batter intet - ifølge Lomborg
Han angriber det han kalder den danske ”feel good”-følelse omkring miljø- og klimapolitik og nævner statsstøtten til solcelleanlæg som et eksempel. Her har staten opsat som mål, at Danmark i 2020 skal have solcelleanlæg, der kan levere 700 MW energi.

Solcelleanlæg batter intet
”Men vi har givet enormt store subsidier til solceller, som stort set intet vil gøre for klimapåvirkningen. Subsidierne vil over de næste 20 år koste staten omkring 73 mia. kr., og nettoeffekten vil være at udskyde den globale opvarmning i 14 minutter mod slutningen af århundredet,” siger Bjørn Lomborg.

Hvor har du det tal fra?

”Det har jeg beregnet ved at køre en simpel klimamodel på tal, der viser hvor meget hvert solcelleanlæg vil reducere CO2-udslippet, og hvor meget statsligt tilskud der er til hvert anlæg,” siger den danske debattør, som kalder det en ”klassisk Lomborg-pointe” at regne efter og se, om det hele giver mening.

”Støtten til solceller har reelt betydet, at samfundet giver subsidier til rige, velmenende folk så de kan føle sig godt tilpas. Det er jo stort set kun den øvre middelklasse og derover, der har råd til at sætte anlæg op på deres huse. Og så subsidierer vi disse solceller, så vi kan følge os rigtig økologiske; men sandheden er, at vi har betalt rigtig mange penge for at stort set intet godt at gøre,” lyder dommen over solcelle-festen fra Bjørn Lomborg.

--------------------
Men 14 minutter er vel også noget. For os på den gamle ordning, er effekten ihvertfald både co2 fri og 20 års økonomisk fordel på investeringen Smile

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
26-11-2012, 11:41
Besked: #2
Horsens Offline

RE: Solcelleanlægger batter intet - ifølge Lomborg
Joachim B. Olsen skriver også på hans facebook:

Citér:FUN FACT:

Hvert eneste job i solcelleindustrien koster staten og forbrugerne 1,6 mio. kr. i 2012. Til gengæld vurderes det, at ville udskyde den globale opvarmning med 14 min.

Får du nok ud af dine skattekroner?

Lomborg er jo ikke en dum mand, men når han siger " statsligt tilskud der er til hvert anlæg" og "Støtten til solceller" - mon så han mener regnskabsmetoden og den skematiske metode?

For jeg mener stadig ikke man kan kalde "egenproduktion så man slipper for at købe og derfor betale afgifter" for støtte/tilskud.

Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W
[Billede: 412563503.gif]
Find
Citér
26-11-2012, 12:27
Besked: #3
Torben Offline

(26-11-2012 11:41)Horsens Skrev:  Joachim B. Olsen skriver også på hans facebook:

Lomborg er jo ikke en dum mand, men når han siger " statsligt tilskud der er til hvert anlæg" og "Støtten til solceller" - mon så han mener regnskabsmetoden og den skematiske metode?

For jeg mener stadig ikke man kan kalde "egenproduktion så man slipper for at købe og derfor betale afgifter" for støtte/tilskud.

Man må jo sige at det er imponerende at nogle få danskere kan udskyde den globale opvarmningen i 14 min, jeg ville nu hellere fremskynde den med 14 år. Cool

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20
Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp
Orientering: 160 grader, 35 graders hældning
Find
Citér
26-11-2012, 12:31
Besked: #4
Horsens Offline

(26-11-2012 12:27)Torben Skrev:  Man må jo sige at det er imponerende at nogle få danskere kan udskyde den globale opvarmningen i 14 min, jeg ville nu hellere fremskynde den med 14 år. Cool

Tjah, tjoh, nu er det min holdning at det er spild af penge at forsøge at bekæmpe moder jord - det er en ikke helt fair kamp. Uden at være ekspert så er det min umiddelbare mening at pengene er bedre brugt til at forberede os på de ændringer der vil komme før eller siden. Men der sker sikkert ingenting før den første millionby drukner Sad

(dermed ikke sagt at vi bare skal svine af helvede til - planeten skal jo stadig kunne producere "varer" til os, ikke kvæles i CO2)

Find
Citér
26-11-2012, 20:00
Besked: #5
Torben Offline

(26-11-2012 12:31)Horsens Skrev:  Tjah, tjoh, nu er det min holdning at det er spild af penge at forsøge at bekæmpe moder jord - det er en ikke helt fair kamp. Uden at være ekspert så er det min umiddelbare mening at pengene er bedre brugt til at forberede os på de ændringer der vil komme før eller siden. Men der sker sikkert ingenting før den første millionby drukner Sad

(dermed ikke sagt at vi bare skal svine af helvede til - planeten skal jo stadig kunne producere "varer" til os, ikke kvæles i CO2)

@Horsens
Jeg skrev fremskynde, det betyder at det bliver hurtiget varmere Smile

Normalt ville jeg også mene at Lomborg er en klog mand, men han kan jo også være faldet for den manipulation fra den Grønne Slagter samt flere andre.

Og jeg er helt enig i at man skal holde Jorden ren. Men at vi kan ændre noget ved den globaleopvarming tvivler jeg på.
De fleste herinde har vel også solgt deres CO2 kvote, så de har formentlig samme holdning.

Joachim B. Olsen´s FUN FACT:
"Hvert eneste job i solcelleindustrien koster staten og forbrugerne 1,6 mio. kr. i 2012."
Den ville jeg godt se en beregning på, jeg tror han kommer til at gå anden klasse om.

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20
Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp
Orientering: 160 grader, 35 graders hældning
Find
Citér
26-11-2012, 22:17
Besked: #6
Nissen Offline

Når vi nu taler om hvor grønne og co2 neutrale vi er, er der så nogen der har lavet en Livscyklus analyse på Solceller og hvor gode de egentlig er for moder jord.
Man troede også en gang at Biogas lavet på dyrkede afgrøder var godt, det viste sig så senere at det var lige så godt som at fyre med kul!!!

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
27-11-2012, 01:06
Besked: #7
P.Jensen Offline

Smile RE: Solcelleanlægger batter intet - ifølge Lomborg
Jo solceller batter på vores (ejernes) økonomi. Det er nok de færeste der har lavet en så dyr investering bare for at udlede mindre co2.
Global opvarmning.... Glæder mig til lidt varmere klima, med mindre fyrings omkostninger og hav udsigt.
Find
Citér
27-11-2012, 10:06
Besked: #8
Horsens Offline

(27-11-2012 01:06)P.Jensen Skrev:  Jo solceller batter på vores (ejernes) økonomi. Det er nok de færeste der har lavet en så dyr investering bare for at udlede mindre co2.
Global opvarmning.... Glæder mig til lidt varmere klima, med mindre fyrings omkostninger og hav udsigt.

Og så kan vi bruge vores solceller til at lave strøm til at drive aircondition med - som vi også har mere brug for om sommeren pga varmere temperaturer, mens solen alligevel skinner.

Find
Citér
27-11-2012, 11:48
Besked: #9
DBS Offline

(27-11-2012 10:06)Horsens Skrev:  Og så kan vi bruge vores solceller til at lave strøm til at drive aircondition med - som vi også har mere brug for om sommeren pga varmere temperaturer, mens solen alligevel skinner.

Ahh, det vil sige at Martin Lidegaard faktisk har været enormt fremsynet med hans timeafregning ?

mvh DBS
Find
Citér
27-11-2012, 11:50
Besked: #10
Horsens Offline

(27-11-2012 11:48)DBS Skrev:  Ahh, det vil sige at Martin Lidegaard faktisk har været enormt fremsynet med hans timeafregning ?

Uanset om han har eller ej, så skal reglerne nok blive lavet om når det bliver for "attraktivt", for husejerne skal jo endelig ikke have fordele som andre ikke kan få del i.

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering