SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Skygger på panel.
15-04-2012, 12:18
Besked: #1
lars Offline

Skygger på panel.
Jeg kan netop presse 14 paneler a 300 watt ind på mit sydvendte tag, dette medføre desværre at 1 panel bliver ramt af 10 % skygge efter kl 16 midt på sommeren
Hvilke konsekvenser får dette for hele anlæggets ydelse??
Skal jeg hellere nøjes med 13 paneler eller skifte til nogle mindre paneler?
På forhånd tak.
Find
Citér
15-04-2012, 12:23
Besked: #2
Dinsol.dk Offline

RE: Skygger på panel.
(15-04-2012 12:18)lars Skrev:  Jeg kan netop presse 14 paneler a 300 watt ind på mit sydvendte tag, dette medføre desværre at 1 panel bliver ramt af 10 % skygge efter kl 16 midt på sommeren
Hvilke konsekvenser får dette for hele anlæggets ydelse??
Skal jeg hellere nøjes med 13 paneler eller skifte til nogle mindre paneler?
På forhånd tak.
så skal du bruge optimizerboxe til solcellepanelerne så er det kun det eller de paneler der er skygge på det går ud over

Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home
-----------------
Solcelle Opstart 03-03-2012
7,050 kwp.
Deger Tracker 5000 n t .
8 kw 3 faset Solaredge inverter
Anlæg nr 2 start okt 2015
På stativ 7,800 kWP
17 kw 3 fastet solaredge inverter
neddroslet til 6 kw.
WWW Find
Citér
15-04-2012, 14:00 (Denne besked var sidst ændret: 15-04-2012 af 14:03 solcelle.)
Besked: #3
solcelle Offline

inden du går med den der fantastiske ide med otimicer boks så læas lige den her artikel...
http://www.solaredge.com/files/pdfs/se-c...photon.pdf

Når du så har læst den og så finder ud hvor lidt du virkelig taber vil du ikke længer betale mellem 2-450.- ekstra per panel...

at du har skyge på det ene panel ville ikke bekymre mig så meget igen.. alt efter hvordan dit anlæg er strikket sammen så vil du maksimalt i løbet af året have et tab på 1/10 af anlægets totale ydelse i den periode det ene panel ligger i skyge... spørgsmålet er hvilken form for skyge, for det kommer jo nok ikke i total sort overskyget... der er mange ting der i din situation skal overvejes...
Det er ting som en hvilken somhelst seriøs forhandler kan simulere for dig med FX pv- sol som er en af de førende og mest anderkænte inden for solcelle beregnings programmer...
Så få fat i en PV pusher der har de rigtige værktøjer og så få en rigtig beregning...

Ps hvorfor lige 300W paneler de er da frygtelige store... der til hvis du tager et standart 200W panel med en efekt på typ 156W/m2 har du støre flade at dele din skyge håndtering ud på... og mulig vis kan du resikere at du kvadrat meter efegten gør at de sidste panel slet ikke kommer i skyge da du skal bruge mindre m2
Hvad er den fysiske størelse på panelet.
Find
Citér
15-04-2012, 16:21
Besked: #4
lars Offline

Mit tag er 4x6(hxB) + 2x2.
Jeg kan få plads til 14 stk a 3oowatt(1x2m) ialt 4,2Kw eller 14 stk a 165watt(1,6x1,1m) ialt 3710Kw eller 17 stk a 200 watt(1,5x0,8) ialt 3,4Kw.
Problemet er hvis jeg vælger løsningen med 300watt panelerne kommer et panel til at ligge i 10% skygge efter ca. kl.16 .
Hvad kommer det til at betyde for anlæggets samlede ydelse??
På forhånd tak
Find
Citér
15-04-2012, 16:33
Besked: #5
solcelle Offline

ok vi tager den for begynder...
Det er fint at du indikerer at du får 10% skyge...
Jeg vil gerne hjelpe dig, og samtidig bruge resultaterne her i tråden...
Jeg er nød til at have din adr.
Vil du ikke komme med den her på åben tråd så send en PB.

Jeg skal vide hvilken skyge genstan du har hvor stor og høj og hvor i forhold til anlæget. den er så kan jeg kommer med nogle rimlig pracise resultater både med og uden skyge...
Jeg skal vide din orientering i forhold til syd.

Du kan også bare tegne en lille tegning hvor du angiver dise ting... og så vedhefter den her i tråden.
Find
Citér
18-04-2012, 21:18 (Denne besked var sidst ændret: 18-04-2012 af 21:24 solcelle.)
Besked: #6
solcelle Offline

Så har jeg fået lidt at regne på...
det er ikke alle data jeg har fået men noget af det er gætteri, men jeg er gået ud fra en adr. og et luftfoto...
Og er egentlig kommet frem til at det er træet tilhøjer du skal bekymre dig mest over...

Men jeg vil mene at lige netop dit projegt kræver et besøg af en seriøs rådgiver med en rigtig opmålings protekol og så en rigtig energiberegning...
Du har faktisk kun en gendemsnitlig skygepåvirkning på 7% men det er på hele anlæget...

prøv at se på det...

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Find
Citér
18-04-2012, 22:30
Besked: #7
lars Offline

Tak for hjælpen solcelle.
Imponerende beregning.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering