SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Opgradering af allerede installeret anlæg
27-11-2012, 09:12
Besked: #1
cyberc Offline

Opgradering af allerede installeret anlæg
I henhold til det nye lovforslag, vil man skulle have sit anlæg registreret i Energinet.dk stamdata register senest 20 dec.

Os der allerede har et anlæg mindre end 6kwp vil vi ikke kunne opgradere vores anlæg i registret kvit og frit inden 20 dec? Det kræver jo blot man ringer til DONG eller hvem man nu har og oplyser om et større anlæg.

Min tanke er opgradere til 6kwp inden 20dec på papiret, jeg har pt 4,5kwp. Så står det i stamdataregistret og jeg kan så senere hen når inverteren skal skiftes så smide et par ekstra solceller på taget og får en inverter som går op til 6kwp.

Der er jo ikke en jordisksjæl der kan se om jeg har et 4,5kwp eller 6kwp anlæg monteret. På den måde så kan jeg "fremtidssikre" mit anlæg en smule.

/C
Find
Citér
27-11-2012, 09:48
Besked: #2
povlhp Offline

RE: Opgradering af allerede installeret anlæg
Da du selv må pille på jævnstrømssiden, så er der ingen der ved hvor meget kapacitet du har der. Hvis der er paneler der dør, og du skifter dem med 500W paneler, så skal du vel ikke melde det nogen steder.

Jeg går da ud fra, at så længe min snitflade mod nettet (min inverter) er begrænset til 6kWp, så kan jeg sætte alt det eksyra på jævnstrømssiden som jeg kan. Overvejer 2x4 250W ekstra paneler på min carport = 2000 kWp ekstra til at trække aircondition.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
27-11-2012, 11:17
Besked: #3
cyberc Offline

Som jeg læser lovforslagtet så skal det stå i stamdataregistret senest 20dec og hvis jeg på papiret får opgraderet til 6kwp inden da, så kan jeg senere hen smide flere solceller på taget samt skifte min inverter(når den alligevel stiller træskoene) og så få mere ud af det.

/C
Find
Citér
27-11-2012, 15:13
Besked: #4
highlander Offline

(27-11-2012 09:48)povlhp Skrev:  Da du selv må pille på jævnstrømssiden, så er der ingen der ved hvor meget kapacitet du har der. Hvis der er paneler der dør, og du skifter dem med 500W paneler, så skal du vel ikke melde det nogen steder.J

Skal man ikke ?? Man har vel indberettet til energinet hvilken inverter man har og hvor mange paneler og af hvilket mærke og effekt , om det har nogen betydning ved jeg ikke , men mener I at man bare kan skifte paneler til andre mærker og effekt uden at skulle indberette det ??
Find
Citér
27-11-2012, 18:19
Besked: #5
povlhp Offline

Jeg har ikke indberettet oplysninger om anlæg til Energinet. Det har elektriker.
Der skal ikke elektriker til at slutte paneler til, så der er ingen til at informere Energinet.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
27-11-2012, 19:25
Besked: #6
hensan Offline

(27-11-2012 18:19)povlhp Skrev:  Jeg har ikke indberettet oplysninger om anlæg til Energinet. Det har elektriker.
Der skal ikke elektriker til at slutte paneler til, så der er ingen til at informere Energinet.

Din elektriker har indberettet hvilke paneler du har samt hvor mange. Din elektrikker har indberettet fgl oplysninger:

Idriftsat dato, første kWh: (* ved ny)

Installeret kW: *
(laveste installeret effekt på inverter eller panel)

Panel fabrikat: (* ved ny)

Panel model: (* ved ny)

Panel areal m²: (* ved ny)

Inverter fabrikat: (* ved ny)

Inverter model: (* ved ny)

Det er nok tvivlsomt om der er nogle der vil opdage hvis du udskifter paneler/inverter men de oprindelige data er oplyst hvis der er nogle der efterfølgende vil kigge ind i det.
Find
Citér
27-11-2012, 19:26
Besked: #7
highlander Offline

(27-11-2012 18:19)povlhp Skrev:  Jeg har ikke indberettet oplysninger om anlæg til Energinet. Det har elektriker.

Nej det er rigtigt, men man kan også sætte en 2.0 L motor i sin 1.4 L bil , men det er det bliver det jo sikkert ikke lovligt af selv om man selv gør det HuhWink

Er der nogen der ved om der er indberetningspligt hvis man ændrer de forhold hvorunder anlægget er indberettet iht. flere/større moduler ?

Jeg agter selv at sætte flere moduler på hvis ikke mit kommende anlæg dækker mit årsforbrug .
Find
Citér
27-11-2012, 19:59
Besked: #8
Aies Offline

1 måned inden "den nye ordning", havde jeg skrevet til det lokale elselskab og oplyst at areal af solceller var udvidet. Dette var ifb. med at elselskabet havde rodet med paiprene så elektriker skulle sende dem et par gange.

Jeg kontaktede for nylig energinet, da jeg ville sikre mig at det lokale elselskab havde oplyst dem on det nye areal.
Energinet oplyste at de ikke skulle bruge informationen om paneler, og at det alene var af interesse for elselskabet.
Energinet var alene interesseret i at anlægget var tilsluttet det offentlige net - ikke hvorledes det var opbygget.'

Så mon ikke en mail/brev til elselskabet er nok ?
Jeg sendte det papir fra Energinet jeg havde udfyldt til elektrikeren med panel areal, inverter og måler info - blot opdateret med det nye areal

/Anders
Hvor bliver den globale opvarmning af, når man har brug for den ......

ØSØ 25 grader
2*SMA 3000TL-21, 40*Ulica 195D-72 = 7,8 KWp
SMA Webbox, SMA Sensorbox
Find
Citér
27-11-2012, 21:26
Besked: #9
lysandk Offline

For knapt 2 uger siden startede jeg en tråd om emnet http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=1826 og det afklarede ikke sagen. Jeg fik også sendt en mail til ministeriet med spørgsmål - ingen svar er modtaget endnu.
Denne tråd afklarer heller ikke hvor vi står ift. påtænkt udvidelse af anlæg - det er indtil videre kun formodninger/fortolkninger der fremføres.

Selv mener jeg det mest sandsynlige svar må blive, at sålænge man holder sig indenfor den gamle ordnings regler, dvs. max 6kW output pr. time, så kan man 'regere' som man vil med sit anlæg.
Men vedr. opdatering af stamdataregister (lyder sgu helt genteknologisk) er jeg pt. uden et bud på hvad man kan/skal.

Jeg ser virkelig frem til nogle officielle svar.
Find
Citér
27-11-2012, 22:25
Besked: #10
Eurite Offline

(27-11-2012 09:48)povlhp Skrev:  Da du selv må pille på jævnstrømssiden,

Uanset hvor mange gange det bliver gentaget, er det ikke rigtigt...

Læs Sikkerhedsstyrelsens skriv om solcelleanlæg her:
http://www.sik.dk/content/download/11006....+2-12.pdf

Hvad man så selv gør, er en anden sag, men det gør det stadig ikke lovligt...

Anlæg på CLX Portal
Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW
Modultype: 28 stk Bosch c-Si M 60 S EU30117
Orientering: Sydsydøst -5 grader
Taghældning: 25 grader
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering