SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Antal strenge fra paneler til inverter?
28-11-2012, 13:02
Besked: #1
SCI Offline

Antal strenge fra paneler til inverter?
Jeg har planlagt en opstilling som følger:

- 28 stk. 245W paneler ( i alt 6880) sat op på stativ på jorden, arrangeret i to rækker af 14 stk.

- Herfra en afstand på 18-20 meter, hvor jævnstrømskablerne løber (nedgravet, i rør) fra panelerne til inverteren ( en Danfoss TXL 6+ pro (nedgearet 10’er)).

- Endelig er der 15-20 meter fra inverteren (der bliver monteret indendørs i en garage) til elskabet på huset, hvor der blot sker almindeligt kabeltræk med 5-ledet installationskabel.

Spørgsmålet er:
Installatøren har sat 120m jævnstrømskabel af (ud over de 20 m. alm. installationskabel), hvilket jeg formoder skyldes at de planlægger tre strenge fra paneler til inverteren (20m gange ´frem og tilbage´sv.t. 40 meter pr. streng, gange tre strenge).

Er dette en god idé, eller ville det være mere hensigtsmæssigt at nøjes med to eller måske blot én streng? I kan se bort fra prisen af det 6 mm2 jævnstrømskabel, da det er inkluderet i det tilbud, jeg har accepteret, og jeg under alle omstændigheder vil have den optimale løsning, selv hvis den trestrengede løsning er en smule dyrere.
Jeg har bare ladet mig fortælle, at hvis risikoen for skygge på panelerne er lav (hvilket den er – panelerne skal stå på en stor, flad plæne med lang afstand til træer), vil man ved lav lysintencitet have bedre udnyttelse ved at køre alle panelerne på samme streng, da man derved lettere kommer over ’tærskelen’, hvor inverteren laver strøm, -omvendt kan den vel også få ’for meget’ en fin sommerdag, hvis hele inputtet ryger på samme kreds, eller hvad?

Mit udgangspunkt ville være to strenge med 14 paneler på hver (henh. øverste og nederste række), men lad endelig kommentarerne og argumenterne flyve!
Find
Citér
28-11-2012, 20:38
Besked: #2
max Offline

RE: Antal strenge fra paneler til inverter?
data på paneler skal du oplyse

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16
Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp
Orientering: 203 grader, 25 graders hældning
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen
Find
Citér
28-11-2012, 21:29
Besked: #3
Zarge Offline

uden at ligge hovedet på blokken (data på paneler ville hjælpe ja...) så vil jeg næsten vædde med at 2*14 er det mest rigtige...
TLXen kan æde rimelig mange paneler pr streng, så tvivler på at 14 er et problem, men omvendt så er 28 nok for meget af det goe... ;-)
Find
Citér
28-11-2012, 22:06
Besked: #4
trs Offline

Du skal se lidt på LynxPlaner

http://www.danfoss.com/BusinessAreas/Sol...lanner.htm

Find
Citér
28-11-2012, 22:26
Besked: #5
povlhp Offline

Hvis dit anlæg lavet over 0,3 kWh i timen, så er spændingen ofte tæt på fuld spænding. De fleste datablade jeg har set viser næsten fuld spænding ved 200w/m2 sol. Og det er vel ca 30 w/panel ud.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
29-11-2012, 09:01
Besked: #6
SCI Offline

Tak for input indtil videre - jeg skal lige have skaffet data på panelerne, og vil også prøve at se lidt på Lynxplanner-programmet i aften...
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering