MPP og streng opdeling
|
29-11-2012, 22:13
(Denne besked var sidst ændret: 29-11-2012 af 22:15 Østis.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
MPP og streng opdeling
[/size][/font][font=Arial][size=medium]
Hej Solcelle kollegaer Jeg har købt et 6 kW poly anlæg fra Jem og Fix med 2 Delta G4 3,0 invertere ( hver har 1 MPP indgang og 2 andre indgange). Panelerne var ved køb fastsat til 24* 250 W paneler med en VOC på 37,7 V, og det giver jo derfor sig selv at anlægget er tænkt opdelt i to strenge a 12 paneler i serie. ( jeg har fladt tag og har opsat 3 rækker a 8 paneler stik syd) MEN pga. leverings problemer kan de ikke levere de oprindelige paneler inden 2012 slutter, og har derfor tilbudt mig 24 * 250 W mono paneler med en VOC på 59,8. Det betyder jo at jeg ikke kan "nøjes" med 2 strenge men må lave 4 a 6 paneler eller hvad siger i ? Der er lidt skygge om vinteren fra kl ca 10 til 12 på 2 af rækkerne af paneler (8 paneler ialt er skygge påvirket), så det vil vel blive disse paneler der skal knyttes til MPPerne eller hvad ? inverternes max spænding må være 600 V og 480 V på Mpp. Ser frem til Jeres kommentarer og forslag /kim |
|||
30-11-2012, 06:37
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: MPP og streng opdeling
Vi ved Ikke hvor din VOC er målt, STC eller NOCT. VOC er uden belastning. Det kan være panelernes normalspændig er omkring 40V
Vi ved heller ikke hvad den optimale spænding er på panelerne. Har du link til datablad? Mit bud er, at du under alle omstændigheder skal holde dig på max 9 moduler Per streng. Du kunne holde dig til 3x8 paneler (man kan parallel forbinde strenge) eller vælge 4x6 paneler. Jeg kan ikke finde inverterens ydelses kurve, men jeg vil tro at 6x40 volt = 240 volt vil være mest effektivt i inverter. Så skal der ikke transformeres op/ned. Men hvis er er sat 3x8 så taler det for den forbindelse, og så kan du sætte den række der ikke får skygge for sig. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
30-11-2012, 10:01
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej Povl
Mange tak for dit svar. Jeg har vedhæftet datablad, kan se jeg skev forkert ang. VOC. Ang opdeling af paneler så vil en 3*8 opdeling jo give en skæv fordeling på inverterne vil det ikke give lavere ydelse ? og er 4 * 6 så ikke bedre Inverterens ydelses kurve er også vedhæftet for mig ser det udtil at optimum er omkring 360 V - 400 V, men hvilket data skal jeg bruge beregning VOC eller Vmp ? /kim |
|||
30-11-2012, 11:44
Besked: #4
|
|||
|
|||
Vmp er spændingen ved optimalt output, så det er den du skal optimere, men sikre at VOC ligger indenfor max (600Volt) også når der er frost.
Som jeg læser grafen for din inverter, så stiger effektiviteten med spændingen, så du skal have flest mulige volt på. Der er 51,8 volt mpp ved en modultemperatur på 20 grader. Spædingen stiger 0,35% når temperaturen falder en grad. Så ved -10 grader (=30 grader koldere) er spændingen 30 * 0,35% = 10,5% = 57,3 volt. VOC stiger ligeledes 10,5% fra 61,1 volt til 67,5 volt. Da max er 600 volt, så er max antal paneler = 600 / 67,5 = 8,9. Så 8 paneler per streng er absolut max. 8 paneler giver 8*51,8 volt = 414 volt ved 25C paneltemperatur, 458V ved -10C. NOCT er 47 grader (20 grader luft => 47 grader panel ved god ventilation) Men stigende temperatur = lavere spænding. Og der er ikke risiko for at du rammer undergrænsen for MPP. Når jeg nærlæser det du skriver, så ville jeg nok sætte de 8 paneler der risikerer skygge på sin egen inverter / MPP tracker, og de 16 andre på den anden. 16 * 250W = 4000 W, det er kun 33% over max. Det skulle man ikke tabe mange procent på. Man siger 90% overbelastning giver 10% tab da det ikke er mange time om året man kører 100%. Dog siger Delta Soliva Max recommended Power 3700 Wp, så jeg ved ikke om det er OK med 4000 Wp, du må spørge dem. Solutronic anbefaler minimum 20-30% mere panelkapacitet end inverter kapacitet for bedst muligt output på deres invertere. Alternativet er de 4x6 paneler (2x6 på hver), hvor du mister en del på den ene inverter hvor du har alle skyggepanelerner sat til. Jeg vil så forbinde 2 strenge af 6 paralellelt på en sådan måde, at der er ca lige mange paneler med skygge ad gangen på hver af de 2 strenge. Så vil det nok optimere output. MPP trackeren vælger jo en belastning der er ens for de 2 strenge på samme tracker. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
30-11-2012, 12:03
Besked: #5
|
|||
|
|||
pyha sikke en omgang, jeg bliver helt stresset
![]() Jeg har lige et par ekstra spg. Jeg har forstået det sådan at MPP kun kan følge en streng (indgang) og at øvrige strenge vil passe sig selv. Hvis det er korrekt kunne jeg så ikke sætte de 8 skygge ramte paneler i serie på MPP ( 1 indgang) på inverter 1 og 4 paneler på indgang 2 inverter 1? på inverter 2 kunne samme princip også bruges, så vil fordelingen jo være ok på inverterne. Men måske jeg har forstået MPP forkert. /kim |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|