Solceller og varme
|
16-04-2012, 07:51
Besked: #1
|
|||
|
|||
Solceller og varme
Nu har jeg haft mit anlæg i lidt over en md.
Jeg har bemærket, at der ikke skal meget varme til, før effekten falder en del. Eks. en dag, hvor solen skinner hele tiden, kommer jeg ikke over ca. 2700 watt på den ene inverter. Men på en dag, hvor der er on / off skyer, så panelerne bliver kølet ned ind imellem, kommer jeg op på de 3000 watt, med det samme solen kigger frem fra en sky, den ville sikkert kunne gå højre op, hvis inverteren tillod dette. Det får mig til at tænke lidt på, om man kunne sætte noget køling eller andet på? Jeg har en stor 1000 liters regnvands opsamler stående tæt på. Vil da en af dagene prøve at se hvad det har af effekt på en varm solskinsdag, at give dem et sprøjt med vand.. ![]() |
|||
16-04-2012, 08:02
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Solceller og varme
Har selv haft denne tanke :-)
kan dog ikke lave forsøg endnu... men det kunne være fint at høre om det har indvirkning, så må der en havevander på taget..dog bryde solstrålerne gennem vandet så..... (16-04-2012 07:51)TBR Skrev: Nu har jeg haft mit anlæg i lidt over en md. |
|||
16-04-2012, 08:11
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg ved ikke om paneler mister effekt, i det øjeblik der kommer vand på. De virker ihvertfald fint de morgener hvor der er masser af morgen dug på panelerne.
Hvis man antager at dråber af vand, som ligger på et paneler, kunne de ikke virke som et forstørrelsesglas og derved forstærke effekten? Jeg vil ihvertfald teste det en dag, hvor solen skinner hele dagen, med en god temperatur. Det dur vel ikke at bruge alm. postevand, da det indholder kalk, og vil efterlade masser af kalkpletter? |
|||
16-04-2012, 14:22
Besked: #4
|
|||
|
|||
Faldt i marts over denne artikel. Lyder interessant men det er nok ikke rentabel. Spørgsmålet er om der er fremtid i enten at køle solceller eller kombinere solceller og solvarme. Det gør ihvertfald ikke løsningen billigere medmindre man laver en Georg Gearløs løsning.
http://ing.dk/artikel/127436-nedkoeling-...duktivitet |
|||
16-04-2012, 18:42
Besked: #5
|
|||
|
|||
(16-04-2012 07:51)TBR Skrev: Nu har jeg haft mit anlæg i lidt over en md. Hej TBR Jeg har selv noteret at der er stor forskel på om solen skinner fra en skyfri himmel eller der er vekslende skydække. Jeg er imidlertid overbevist om, at det ikke har noget som helst med temperaturer at gøre, men derimod med indirekte indstråling fra skyerne. Det er muligt du synes, at jeg nu bliver lidt teknisk/teoretisk - men nu skal du få mit regnestykke: Jeg har fundet en tabel over indstrålingen pr. kvadratmeter på forskellige tidspunkter af dagen/året. På solskinsdage følger produktionen helt præcist det jeg kan forvente baseret på indstrålingen pr. kvadratmeter. Eksempel: den 5. april havde jeg en perfekt solskinsdag. kl. 13.00 (hvor solen står højest på himlen under sommertid) skulle der ifølge tabellen være en indstråling på 891 watt pr. kvadratmeter. Mit anlæg er placeret med 0 graders hældning, og i forhold til solen har jeg på denne dato kl. 13.00 en solindstrålingsvinkel på 40 grader hvilket ifølge tabellen giver en indstråling på 558 watt pr. kvadratmeter på en vandret flade. Jeg havde en aktuel produktion på 4.140 watt på mine 45 kvadratmeter paneler. Regnestykke: 45 kvadratmeter* 558 watt pr. kvadratmeter = 25.110 watt * modulvirkningsgrad på ca. 16% = 4.018 watt - dvs., jeg får, hvad jeg kan forvente:-) Regnestykket passede i øvrigt både om formiddagen og om eftermiddagen - selvom det var betydeligt varmere om eftermiddagen end om formiddagen. psj |
|||
19-04-2012, 21:43
Besked: #6
|
|||
|
|||
Så havde vi igen en perfekt solskinsdag uden forstyrrende skyer, og jeg har gentaget beregningen. Kl. 14.00 havde jeg en produktion på 4.332 watt.
Indstrålingen på en vandret flade var ifølge tabellen kl. 14. på ca. 600 watt pr. kvadratmeter. 600 watt pr. kvadratmeter på 45 kvadratmeter = 27.000 watt*modulvirkningsgrad på ca. 16% = 4.320 watt - dvs., jeg får fortsat hvad jeg kan forvente på grundlag af indstrålingen. psj |
|||
22-04-2012, 18:54
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hmm.. Uden skyer.. De havner åbenbart altid ved mig.. Har næsten ikke haft andet end skyer idag. Der må virkelig bo mange der har fødseksdag og ikke har opført sig ordentlig i mit område de sidste par dage..
![]() |
|||
22-04-2012, 19:54
Besked: #8
|
|||
|
|||
Ja jeg har fødselsdag i dag og lavede 32 kwt selvom de lovede skyer og regn på disse kanter her op til weekenden
![]() |
|||
18-06-2012, 11:03
Besked: #9
|
|||
|
|||
Normalt monteres solcellepaneler i rækker, på et tag med hældning, så varmen fra de nederste paneler bevæger sig op under de øverste.
Er der nogen herinde som ved om det er muligt at montere panelerne med en forskydning, så der opstår et mellemrum mellem to rækker paneler på 5-8 cm? Vil det kræve ekstra monteringsskinner eller andet? Min teori er, at varmen vil søge op i mellemrummet fra den nederste række paneler, så den ikke opvarmer de øverste og at det måske på denne måde kan forøge produktionen en smule. Jeg vil tillade mig at kalde konceptet for passiv køling. En anden teori, lad os kalde den aktiv/passiv, kunne være at montere 12 volts blæsere under hvert panel i nederste række, selvfølgelig tilsluttet et lille solcellepanel, som på den måde aktivt skubber den varme luft væk under solcellepanelet og sænker temperaturen en smule. Man kunne også montere blæserne i mellemrummet mellem de to rækker og lade dem suge? Ideen med mellemrummet og blæserne kræver minimalt arbejde og koster ikke de store penge, kontra et aktivt vandingssystem, med regnvandsopsamler og mini-tagrende for enden af solcellepanelerne. 2 stk. Delta Solivia 3.0 G3 7kWp, Ulica Solar UL-250M-60 Solivia Gateway M1 G2 |
|||
18-06-2012, 11:29
Besked: #10
|
|||
|
|||
Har prøvet at måle temp. under panelerne :
http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...07#pid2807 min teori er at der vil være en skorstenseffekt dvs. varmen stiger op bagved panelerne og derved ventileres disse på undersiden, tror ikke du behøver at sætte blæser til... Du kan læse andre steder at det er temperaturen på siliciumskiverne lige under frontglasset som er kritisk, her kan der være en meget høj temp.. Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492 |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|