SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Gallium paneler?
17-04-2012, 16:08
Besked: #1
HannibalB Offline

Gallium paneler?
Har lige modtaget tilbud fra XL-byg og differencen på 'normale' mono-paneler og Gallium-dopede 'mono'-paneler er kr. 7.500,- på 6kW (30 paneler).

Hvis jeg kigger på specs på de to paneler er den eneste forskel løftet om 90%/10år og 80%/25år for normale og 92%/10år og 85%/25år.

Jeg tænker om der med almindeligt slid, fugleklatter og hvad-der-ellers-kan-ske-på-25år reelt er noget pay-back på de ekstra kr 7.500.

Hvad synes I?
Find
Citér
18-04-2012, 07:20
Besked: #2
TBR Offline
Administrator
RE: Gallium paneler?
Havde aldrig brugt de ekstra penge på det. Hvordan vil du måle om 10år, at dine paneler laver 10% mindre end de gjorde for 10 år siden?
Selvfølgelig kan man sammenligne total års produktion, men der er jo så mange variable faktor der spiller ind, at det vil blive skudt i sænk så hurtig.
For lidt sol.
Mere sol, end normalt de første år.
Højre temperatur.
Skidt, fugleklatter, støv, blade, sand.
Regn, vand. Vask - kalk.
Skygge opstået af bevoksning som er blevet større.
Osv. der er sikker mange flere.
Det er stort set umuligt at bevise..
WWW Find
Citér
18-04-2012, 19:43
Besked: #3
pbc Offline

(18-04-2012 07:20)TBR Skrev:  Havde aldrig brugt de ekstra penge på det. Hvordan vil du måle om 10år, at dine paneler laver 10% mindre end de gjorde for 10 år siden?
Selvfølgelig kan man sammenligne total års produktion, men der er jo så mange variable faktor der spiller ind, at det vil blive skudt i sænk så hurtig.
For lidt sol.
Mere sol, end normalt de første år.
Højre temperatur.
Skidt, fugleklatter, støv, blade, sand.
Regn, vand. Vask - kalk.
Skygge opstået af bevoksning som er blevet større.
Osv. der er sikker mange flere.
Det er stort set umuligt at bevise..
Hej TBR
Jeg er uenig i det sidste du skriver, at det stort set er umulig at bevise. Jeg laver kvalitets sikring på de anlæg vi laver. Heri indgår der bla. en måling med et pyranometer hvor man måler solens indstråling på et givent tidspunkt og sammenholder det med strøm input på inverteren på samme tidspunkt og regner ud om de reelt yder det de de burde. Gør de ikke har du dokumentation for afvigelsen og kan beregne hvor stor den er.
Ligeledes har vi service aftaler på anlæg, hvor vi laver kvalitets sikring èn gang om året hvor det bliver tilføjet en drift og vedligeholdelses mappe, sådan at man kan se årene tilbage.
Så det kan lade sig gøre Smile
Find
Citér
18-04-2012, 19:46
Besked: #4
TBR Offline
Administrator
Bestemt det kan lade sig gøre. Men tvivler på mange får det gjort. Det er vel næppe gratis Tongue
WWW Find
Citér
18-04-2012, 19:49
Besked: #5
pbc Offline

(18-04-2012 19:46)TBR Skrev:  Bestemt det kan lade sig gøre. Men tvivler på mange får det gjort. Det er vel næppe gratis Tongue
Selvfølgelig ikke Wink
Find
Citér
18-04-2012, 22:16
Besked: #6
Sonne Offline

Jeg har kig på de samme, men er også i tvivl om, hvorvidt det holder vand. Det ved ingen jo i realiteten. Har også fået tilbud på nogle bosch paneler, men er næsten blevet mere forvirret af besøget end klogere Wink
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering