SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Virksomhedsordning og Skat
27-12-2012, 13:30
Besked: #1
Amazeing Offline

Virksomhedsordning og Skat
Hej alle.

Jeg har lavet en lille "tester" på et årsregnskab efter virksomhedsordningen, som jeg gerne vil have jeres kommentarer på. Mange af jer vil sikkert genkende modellen fra Deloittes notat.

Jeg er mest fokuseret på indberetningsdelen til Skat. Underskuddet skal angives i rubrik 112 (jf. Skats egen vejledning), men rentudgifterne skal angives separat i rubrik 117?

Der skal afkrydses i rubrik 147 (Ønskes beskatning efter reglerne i virksomhedsordningen?), men er der flere rubrikker i 148-151G (omkring virksomhedsordningen), der skal udfyldes.

Hvad med etableringsgebyr på solcellelånet - kan det medtages i købsprisen for anlægget?

Er der andre "praktikaliteter", jeg bør være opmærksom på?

På forhånd tak for jeres kommentarer.

Mvh

Mads

Vedhæftede Fil(er)
.xlsx  Solceller_testregnskab.xlsx (Størrelse: 18,27 KB / Downloads: 641)

Citér
27-12-2012, 13:43
Besked: #2
klr Offline

RE: Virksomhedsordning og Skat
For god ordens skyld:
Det er yderst sjældent, at virksomhedsordningen bliver diskuteret eller omtalt her i forum - uden at der er tale om en misforståelse.

Er du sikker på det er den du mener - og ikke regnskabsmetoden?

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
27-12-2012, 13:50
Besked: #3
Amazeing Offline

Ja.

Jeg er klar over forskellen mellem regnskabsmetoden/skemaordningen samt de beskatningsmæssige muligheder i form af virksomhedsordning/kapitalafkastordning, så mit spørgsmål går specifikt på virksomhedsordningen.

mvh

Mads

Citér
27-12-2012, 15:41
Besked: #4
henrikkrebs Offline

(27-12-2012 13:50)Amazeing Skrev:  så mit spørgsmål går specifikt på virksomhedsordningen.

Altså - du taler om beskatning efter virksomhedsskatteloven.

Hvis man vælger beskatning efter skematiske regler skal der som bekendt ikke laves regnskab - blot på anfordring kunne dokumenteres at indtjeningen ikke overstiger max. Det er nemt nok.
Hvis man vælger beskatning efter regnskabsmetoden kan man jo som bekendt vælge mellem de almindelige person-beskatningsregler hvor et eventuelt overskud kommer til beskatning straks efter samme satser som f.eks lønindkomst eller om beskatning efter virksomhedsskatteloven. Ved 6 kWp-solceller er der næppe fare for at opspare et overskud, så den eneste begrundelse for virksomhedsskatteordningen er at renter et lån optaget specifikt til formålet slår igennem med en større skatteværdi.

Der stilles særlige krav til regnskabet (bl.a. 'god bogføringsskik') for virksomhedsskatteordningen som dit forslag ikke overholder. F.eks mangler jeg helt lånesaldoen på det man med god vilje kunne kalde 'status' i dit regnskab. Det er de færreste der magter virksomhedsskatteordningen uden revisorhjælp (og de færreste der behøver spilde penge på revisorer ved regnskabsmetoden med personbeskatning). Spørgsmålet er om den eventuelle skattebesparelse ved virksomhedsskatteordningen med renter kan 'betale' en revisor. Jeg tvivler.

Stedet her er ikke egnet til at vejlede i regnskab virksomhedsskatteordningen og du opfordres derfor til at søge revisorhjælp (anbefales) eller hjælp andetsteds (arbejdskrævende).

PS:
Skal vi ikke blive enige om at 'kvæle' order 'virksomhedsordningen'? Den bliver jo konstant misforstået.

Forslag:

1. Den skematiske metode

2a. Regnskabsmetoden (med personbeskatning)
2b. Regnskabsmetoden (med beskatning efter virksomhedsskatteloven)

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
27-12-2012, 19:12
Besked: #5
Amazeing Offline

Hej Henrik.

Jeg er også fortaler for at kalde ting ved deres rette betegnelse for at undgå forvirring og beklager derfor, hvis jeg har medvirket til yderligere forvirring. Dog vil jeg anføre at både Skat og Deloitte bruger betegnelsen "virksomhedsordningen" (se f.eks. her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648473&vId=0.) som benævnelse for beskatning efter virksomhedsskatteloven.

Som jeg læser det, muliggør beskatning efter virksomhedsskatteloven at renteudgifter kan fradrages, hvilket også vil være den eneste grund for at anvende denne metode (da der jo ikke opspares overskud, som du anfører).

Jeg læser endvidere at såfremt den marginale merfradrag for renteomkostningerne på knapt 28,5% (dvs. 51,5% - 33%) ikke står mål med omkostningerne til revisor ud fra en efter-skat-betragtning, er dette en dårlig forretning. I så fald er det tilrådeligt at benytte sig af personbeskatning.

Tak for dit svar.

mvh

Mads

Citér
31-12-2012, 03:20
Besked: #6
Koldstart Offline

(27-12-2012 15:41)henrikkrebs Skrev:  PS:
Skal vi ikke blive enige om at 'kvæle' order 'virksomhedsordningen'? Den bliver jo konstant misforstået.

Forslag:

1. Den skematiske metode

2a. Regnskabsmetoden (med personbeskatning)
2b. Regnskabsmetoden (med beskatning efter virksomhedsskatteloven)

Tilslutter mig helhjertet. Smile Smile Smile

I øvrigt skal der vist særdeles store renteudgifter til, for at finansiere det revisorhonorar der typisk påløber ved "beskatning efter virksomhedsskatteloven"? Normalt kan renter jo fradrages som negativ kapitalindkomst, så forskellen i fradragsværdien er altså blot det resulterende beløb der fremkommer, ved at gange renteudgiften med (marginal skatteprocent minus kapitalskatteprocent).

Afledt spørgsmål: Skal der også opstilles momsregnskab, for at benytte Regnskabsmetoden med beskatning efter virksomhedsskatteloven frem for personbeskatning?

Koldstart

24*250 Kw Black mono og Kostal PIKO 5.5 inverter
Find
Citér
01-01-2013, 11:47
Besked: #7
henrikkrebs Offline

(31-12-2012 03:20)Koldstart Skrev:  Afledt spørgsmål: Skal der også opstilles momsregnskab, for at benytte Regnskabsmetoden med beskatning efter virksomhedsskatteloven frem for personbeskatning?

Nej!

Så længe den strøm du producerer enten forbruges privat, 'lagres midlertidigt på nettet' og senere hentes tilbage til privat brug eller du sælger nettooverskuddet, så er der ikke tale om en momspligtig aktivitet. Der kan altså ikke fratrækkes købsmoms af anlægsudgifter og skal ikke beregnes moms af 'salget' (de 60/40 øre pr totalt produceret).
Dette er sikkert. Lovgrundlaget skal jeg lige repetere først, men det er vist noget med LL §8p.

Først den dag du anvender strømmen til din egen erhververvsmæssigt drevne virksomhed kan der være tale om moms-aktivitet. Om man så til gengæld kan komme på nettoordning har jeg ikke helt styr på.

Ovenstående gælder også selvom du i forvejen driver en momsregistret virksomhed. Jeg har spurgt.

Om du beskattes på den ene måde (personskatteloven) eller den anden (virksomhedsskatteloven) har ikke noget med moms at gøre. Virksomhedsskatteloven betyder blot at du udskiller din virksomheds økonomi fra den private og bliver beskattet på en lidt anden måde af virksomhedsdelen.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
19-01-2013, 21:15
Besked: #8
RasmusVillefrance Offline

Hej Amazeing,

interessant tråd.

Vi er en gruppe på tre solcelle-ejere, som også har valgt virksomhedsordningen, og derfor nu skal til at lave et årsregnskab som vi kan aflevere til SKAT.

Har du udviklet videre på dit test regnskab? Der var jo en person i tråden der kommenterede at regnskabet givetvis ikke var godt nok som det er.

med venlig hilsen

Rasmus Villefrance.
Find
Citér
20-01-2013, 09:53 (Denne besked var sidst ændret: 20-01-2013 af 09:54 henrikkrebs.)
Besked: #9
henrikkrebs Offline

Mens vi venter på Amazeings universalregnskab for mindre virksomheder, så kan man jo læse og forstå mindstekravsbekendtgørelsen - speciel kapitel 7 https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=17285

Og så må I meget gerne for at selv os små læsere kan forstå det klart angive at vi taler om bekatning efter virksomhedsskatteloven og ikke bare regnskabsmetoden med alm. personbeskatning.

Min anbefaling er uændret at når I HAR besluttet jer for virksomhedsskatteloven, så kan I roligt købe revisorbistand allerede nu. Den alm regnskabsmetode med alm personbeskatning er meget nemmere. Det er den man vælger blot for at få skattefradrag for afskrivning (25% af 115%).

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
21-01-2013, 00:04
Besked: #10
KristianJ Offline

For mig at se gælder den bekendtgørelse du linker til ikke for virksomheder der nævnes i Selskabsskattelovens § 1, stk. pkt. 2e. Det står i bekendtgørelsens § 2, 1.

Der står:
§ 2. Uanset § 1 finder bekendtgørelsen ikke anvendelse for følgende virksomheder m.v.:

1) elselskaber, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2e, samt kommuner, der driver netvirksomhed m.v., jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2f,
...

Dermed kommer kapitel 7 ikke i spil.

Hvis man ser på Skats hjemmeside har de en meget enkelt opstilling der viser hvad der skal til.

Se link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865&vId=0

Uden at være jurist eller regnskabskyndig, vil jeg mene at Skat bør tage til takke med den opstilling de selv foreslår.

SMA STP 7000TL-20
[Billede: 226604641.gif]
http://www.sunnyportal.com/Templates/Pub...68a459749f
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering