SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Inverterproblemer?
28-12-2012, 20:04
Besked: #1
PIKO Offline

Inverterproblemer?
Hej . (min første post her på forummet)

Jeg købte for et par måneder siden et anlæg der hedder PIKO KOSTAL 7.0 + 32 stk 255W Algatec mono ca.8200KW ...

Jeg har dog store problemer med det , det er monteret på 2 strenge med 16 paneler hver.. Problemet er at anlægget kun vil yde på string1 , f.eks en dag som idag starter den ud fint med at yde på begge strenge , men efter en times tid om morgenen slukker inverteren pludselig for string2 , når jeg læser ydelsen for string1 så kan der f.eks stå 505V 3.4A og 1600W , bare lige ca.tal , men ser jeg så på string2 så står der ca.600V 0A og 0W ???..

Jeg har prøvet at skifte strenge , men det er stadig string2 den lukker ned , har så osse prøvet at køre kun med input på streng2 , så virker den fint ??

Har også gennemgået alle kabler/stik op til cellerne , de skulle være 100% iorden , så kan det mon tænkes der er noget galt med mit Elnet . Anlægget er monteret på en garage/gammel staldbygning , ca. 50 meter fra Elmåler/stuehus , Anlægget har dog sit eget Elskab nede i garagen .

Håber at nogen har en Ide om hvad det kan skyldes :-(

m.v.h MP
WWW Find
Citér
28-12-2012, 20:25 (Denne besked var sidst ændret: 28-12-2012 af 20:25 bentpetersson.)
Besked: #2
bentpetersson Offline

RE: Inverterproblemer?
Jeg gætter på at du ikke har fået anlægget dimensioneret med pikoplan fra kostal solar.

Den downloades du her. http://www.kostal-solar-electric.com/con...p=74&kat=6

Findes panerne ikke kan du indtaste værdierne fra dine panelers datapapir

Jeg har også en Piko 7.0. Jeg har 24 stk 255, men beregnede for sjov skyld maxgrænsen, der var 30 stk.

Pikoplan er nem at bruge og sætte sig ind. Her kan du også sætte antal af paneler på hver streng som du ønsker og du vil straks kunne se om alt er godt eller skidt.

Jeg gætter på to paneler for meget.

God fornøjelse

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
28-12-2012, 20:32
Besked: #3
PIKO Offline

Hej Bent .

Elektrikeren der har monteret det forsikrede mig at den sagtens skulle kunne klare det , det er købt som et færdig anlæg , og han skulle have stillet flere af dem op , uden problemer ..

Det kan vel heller ikke være fordi det er overbelastet på denne tid af året ?

m.v.h
WWW Find
Citér
28-12-2012, 22:08 (Denne besked var sidst ændret: 28-12-2012 af 23:19 bentpetersson.)
Besked: #4
bentpetersson Offline

Jo netop. Du ramte plet, tror jeg.

Koblede pikoen fra i frostvejr?

På pikoplan bliver netop undersøgt, når tomgangsspændingen ved fx minusgrader kommer over grænseværdien.

Men det viser Pikoplan, så spild ikke tid på diskusionen, men beregn inden din inverter står helt af Smile

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
28-12-2012, 23:39
Besked: #5
povlhp Offline

Der er tale om 28,21 volt paneler, så de rammer ikke max.
Jeg vil skyde på defekt inverter

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
29-12-2012, 00:04
Besked: #6
PIKO Offline

hej poul

Jeg prøvede at måle et panel før de blev sat op , der var frispændingen små. 40 volt , mener jeg , det var engang i november .

Og dette er desværre inverter nummer 2 , da den første opførte sig præcis på samme måde , så byttede de den til en ny , og problemerne så ud til at være løst , men det har åbenbart været fordi der har været gråvejr det meste af tiden ..

Men inverteren har aldrig været varm eller noget , det har ikke engang prøvet at yde sådan at blæserne har været slået til.

Men jeg må vel vente til efter nytår før jeg kan få kigget på det igen .(har kontaktet sælger igen på mail).
WWW Find
Citér
29-12-2012, 06:53
Besked: #7
povlhp Offline

Tomgansspænding er 37.8. Så det er ikke spænding der er problemet.
Og den klarer 12.5 A per streng.

Som jeg læser piko specs, så ser det ud til at man kan køre strengene parallelt eller i serie. De skal på parallelt. Ellers rammer du spændingsloftet

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
02-01-2013, 15:26
Besked: #8
PIKO Offline

Idag har der så været gang i begge strenge og har PT produceret 9.5 KW idag , i modsætning til igår hvor den kun ville køre med streng 1 (4.5 kW) , afventer stadig svar fra elektrikeren , men han holder højst sansynelig ferie til den 7. :-)
WWW Find
Citér
02-01-2013, 16:29 (Denne besked var sidst ændret: 02-01-2013 af 16:35 bentpetersson.)
Besked: #9
bentpetersson Offline

Aflæsninger af de to strenge foretager du på din inverter, ikke sandt?

Gør du det, ser du kun den øjeblikkelige produktion på hver streng, mens du ser den samlede produktion fo begge strenge ved at trykke igen. Sådan er det på min Piko 7.0 der har det store display, mens mindre typer har et anderledes display.

På suntrol kan man se ydelsen for hver dag af strengene og den samlede dagvise produktion vises med blåt, hvilket man ser her på foto.

På denne måde kan det ses om strengene producerer og hvor ens og hvor meget de hver for sig producerer.

Forskellen på mine strenges produktion skyldes fx træer, der kommer i vejen pga den lave vintersol

mvh bentpetersson
WWW Find
Citér
11-01-2013, 10:01
Besked: #10
PIKO Offline

Jeg sendte en e-mail til Kostal , og fik følgende svar ......

maybe the inverter is detecting a parallel-connection.

Please try the attached tool.

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Nu er jeg ikke lige IT expert , så hvordan kommer jeg så lige i forbindelse med Inverteren , jeg kan ikke se noget netværks stik på den , er det trådløst ?

Kan se jeg skal taste en IP adresse ind på det værktøj de har sendt mig .. og så er der en eller anden bus-adress , der lige nu står på 255.
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering