Leverandør af el, er der faldgruber ved at skifte?
|
29-12-2012, 09:40
Besked: #1
|
|||
|
|||
Leverandør af el, er der faldgruber ved at skifte?
Vi har et solcelleanlæg på 3,12 Wp som vi bestemt regner med kan dække cirka vores forbrug. Vi er samtidig kunder hos Energi Midt og har været bundet af en 4 år lang leveringskontrakt kontrakt som udløber her 31.12.2012.
Er der nogen problemer i at vælge OK som leverandør af el istedet? Jeg tænker her på aflæsning af vores fjernaflæste måler kontra afregning med OK? Prisen ender vel cirka med at blive den samme, men da jeg aldrig har været begejstret for Energi Midt kunne jeg godt tænke mig at prøve OK istedet. Tilbuddet jeg ønsker at springe på er: https://www.ok.dk/bolig/bestil/el/bestilling?login Der er vel frit elvalg, og jeg tænkte bare om nogen af jer har overvejet et skift? Kort kommentar imødeses. kh Henrik - Herning |
|||
29-12-2012, 11:03
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Leverandør af el, er der faldgruber ved at skifte?
Fjernaflæsning holder muligvis op.
Man behøver som regel ikke skifte for at spare penge. Man skal bare vælge spot-el som produkt i stedet. Prisen varierer så, men du betaler ikke forsikringsgebyr for at kende prisen de næste 6, 12 eller 24 måneder. Stort set samtlige elselskabet sælger spot-el hvis man spørger. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
29-12-2012, 11:28
Besked: #3
|
|||
|
|||
(29-12-2012 09:40)hundefar Skrev: Vi har et solcelleanlæg på 3,12 Wp som vi bestemt regner med kan dække cirka vores forbrug. Vi er samtidig kunder hos Energi Midt og har været bundet af en 4 år lang leveringskontrakt kontrakt som udløber her 31.12.2012. Hvis du IKKE skifter per den 1. Januar men skifter midt på året vil din nettomåler saldo blive gjort op. Du risikerer derfor at have et overskud til det ene selvskab som bliver afregnet til 60 øre pr kwh mens du samtidig må købe at det andet selvskab til ca 2 kr/kwh. Du skriver at dit anlæg forventes ca at dække dit eget forbrug - Dit net selskab er fast. Det er kun selve el-leverancen du kan skifte og når den forventes at blive ca nul er der vel ikke nogen fordel ved at skifte ? Du får ingen besparelse ud af det - du skal bare til at håndtere 2 selskaber i stedet for kun et ? |
|||
29-12-2012, 12:45
Besked: #4
|
|||
|
|||
Noget helt andet er din 4 årige aftale. Det er kun muligt at binde private i op til 6 mdr. Herefter kan kontrakt/aftale siges op. Man kan dog godt lave en prisaftale længere end de 6mdr. men altså ikke binde folk.
Har selv prøvet at lave en 12 mdr. Aftale der blev for dyr, men måtte altså vente i 6 mdr. Inden jeg kunne komme ud af den. Bemærk i øvrigt at OK's pris er udregnet inc. Den gratis 1. Mdr. Efter bindingsperiden på 6 mdr. holder deres pris ikke. Men så kan man jo bare skifte til et andet. Men man skal jo have et forbrug og dem med solceller er der nok ikke meget at komme efter: x øre * y kwh = småpenge ;-) Det er noget andet hvis vi snakker 20-30 eller enda 50 øre * 10.000 kwh, så kan det betale sig. |
|||
29-12-2012, 15:18
Besked: #5
|
|||
|
|||
Har selv opsagt NOE som leverandør og er skiftet tilbage til min lokale pusher (Struer forsyning)... sparede ca 10% om året i min tid hos NOE, men nu hvor jeg er selvforsynende er der ingen grund til at betale abonnement.
Og så blev verden også lidt simplere ;-) |
|||
29-12-2012, 17:30
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hej igen,
Tak for de mange svar som overbeviste mig om at der ikke rigtig er noget argument for at flytte til et nyt selskab men egentlig kun ulemper. Jeg bliver hos Energimidt og afventer hvad de sender mig af tilbud når min 3-årige aftale udløber. Aftalen var som følger "Fastpris 2009-2012: 53,36 øre/kWh" så jeg har egentlig været lidt træt af deres dyre anbefaling i 2009. Men det var altså en 3-årig aftale og ikke en 4-årig som jeg skrev, men om aftalen så var 100% bindende, det ved jeg ikke, men nu udløber den helt naturligt. Jeg var glad for indput vedrørende fjernaflæsning af min måler. Det er da helt optimalt at ens hovedselskab selv henter oplysningerne frem for at de manuelt skal videresendes til et nyt selskab. Konklusion: Jeg bliver hos Energi Midt :-) GODT NYTÅR!!!! |
|||
31-12-2012, 02:59
(Denne besked var sidst ændret: 31-12-2012 af 03:01 Koldstart.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
(29-12-2012 11:28)hensan Skrev: Hvis du IKKE skifter per den 1. Januar men skifter midt på året vil din nettomåler saldo blive gjort op. Du risikerer derfor at have et overskud til det ene selvskab som bliver afregnet til 60 øre pr kwh mens du samtidig må købe at det andet selvskab til ca 2 kr/kwh. Supplerende information: Nogen ønsker ikke desto mindre at købe billigere el (selv med solceller kan der jo være betydeligt forbrug, hvis man har varmepumpe eller teenagere med vilde grafikkort i huset ![]() Jeg er selv en af de som har indgået aftale med et andet selskab end vores primære forsyningsselskab. Jeg har tilsluttet mig indkøbsforeningen "elforbundet" (http://www.elforbundet.dk/), som netop har indgået leveranceaftale med "Vindstød A/S, hvor vi køber strøm fra vindmøller til en pris af 43,90 øre pr. Kwh. Det er gratis at være medlem af elforbundet. Læs mere om betingelser og bindinger (eller mangel på samme) på deres hjemmeside. Det smarte i relation til Nettomålerordning er, at der genforhandles leveranceaftale 2 gange om året (1/1 og 1/7), så det bør altså mere eller mindre eliminere ulempen ved skæv saldoopgørelse. Vil man ikke skifte til evt. ny leveradør, bliver man automatisk hos den gamle, hvis man intet foretager sig. Man skal aktivt respondere til ny leveandør for at skifte. Alt i alt betyder det, at jeg det næste ½ år sparer ca. 18% på strømprisen i forhold til DONG Energy, med minimal egen indsats. Desuden er den fremtidige prisjagt nu lagt ud til professionelle forhandlere der kan sikre, at jeg til stadighed bliver tilbudt langt bedre priser end jeg selv kan opdrive. I øvrigt om OK's priser: Jeg har selv tidligere haft OK som el-leverandør. Det er en god fidus at skifte til dem, men en skidt at blive der. OK giver nemlig 1 måneds gratis strøm ved skifte, men de er ikke specielt billige derefter. Jeg læste også et sted, at OK angiver gennemsnitspris inkl. den gratis måned på http://www.elpristavlen.dk/. Så deres faktiske pris er altså angiveligt noget højere end hvad der kan aflæses i sammenlignings-tabellen. Koldstart 24*250 Kw Black mono og Kostal PIKO 5.5 inverter |
|||
31-12-2012, 09:03
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hvorfor skifte elselskab? Det er der ingen grund til, medmindre man er interesseret i en fastprisaftale. Alle selskaber tilbyder mig bekendt spot-el, hvor man køber til markedsprisen på spot-markedet + ca. 1.5%
Man laver heller ikke fastprisaftale med benzinselskaber på eksempelvis 13 kr/l i 3 år mod ikke at tanke andre steder. Vælg spot-el ikke fastprisaftale Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
31-12-2012, 11:51
(Denne besked var sidst ændret: 31-12-2012 af 12:05 Koldstart.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
(31-12-2012 09:03)povlhp Skrev: Hvorfor skifte elselskab? Det er der ingen grund til, medmindre man er interesseret i en fastprisaftale. Alle selskaber tilbyder mig bekendt spot-el, hvor man køber til markedsprisen på spot-markedet + ca. 1.5% @Povlhp: Jeg synes du forvirrer debatten. Læs mit indlæg (som står liiige før dit eget) en ekstra gang. Så kan du se at pris-argumentet i dén grad holder. 43,90 øre pr. Kwh som fast pris det næste ½ år med særdeles høj sandsynlighehed for lige så konkurrancedygtig pris de efterfølgende ½-år ... Dén pris er langt under prisen på spot-markedet. -og så er det tilmed "grøn" energi ![]() Men selvfølgelig: Hvis du absolut vil betale 20% mere end vi som køber strømmen gennem Elforbundets aftale, så står det dig frit for ![]() Generel observation: Povlhp har allerede fremført argumentet med spot-pris en gang tidligere i denne tråd. At blot gentage tidligere indlæg tilfører ikke debatten noget nyt. Generelt bør man afholde sig fra gentagelser med mindre man har afklarende eller konstruktive tilføjelser. Det må formodes, at seriøre læsere vil læse hele tråden, ikke blot sidste 2-3 indlæg. Koldstart 24*250 Kw Black mono og Kostal PIKO 5.5 inverter |
|||
31-12-2012, 12:48
Besked: #10
|
|||
|
|||
Hvordan bliver man egentlig afregnet for det strøm man producere hvis man ikke har fast pris?
Jeg troede egentlig jeg havde fast pris hos Energi Fyn (2.07kr.), men kan se på mine afregninger, at prisen er justeret mindst 4 gange i år. Hvis jeg har 4000 kw i "banken" d. 1/11 og bruger dem alle indtil 1/4 året efter, bliver det så afregnet med den pris det koster når jeg bruger af det, eller bliver det nulstillet og afregnet 1/1? Er det derfor man skal passe på med at skifte selskab uden for afregningsperioden? Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8 Paneler: 30 stk.Topsola TSM96-125M-B 250W sort mono Orientering: 100 grader, 15 graders hældning ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|