SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Underlige solpaneler
02-01-2013, 13:08 (Denne besked var sidst ændret: 02-01-2013 af 13:09 Johnny H.)
Besked: #1
Johnny H Offline

Underlige solpaneler
Et par af mine solcellepaneler ser ind i mellem anderledes ud end de andre i fugtigt vejr. 2 af panelerne dækkes helt af fugt, hvor imod vandet perler i dråber på de andre paneler. De 2 virker også mere ru i overfladen.

Kan det tænkes at kinojserne er kommet til at vende "den forkerte" side af glasset udad eller mangler der mon en coating ?

Der er umiddelbart ingen temperaturforskel at måle.
Jeg har ikke målt om de yder anderledes, men de er fabrikstestet iflg. sælger.

Paneler = Risen SYP200S-M
Find
Citér
02-01-2013, 16:04
Besked: #2
AllanH Offline

RE: Underlige solpaneler
Hej
Det gør nogle af mine også
Find
Citér
02-01-2013, 17:53
Besked: #3
hundefar Offline

Hej jeg har observeret tilsvarende syndrom på mine 16 paneler. har en et bud på årsagen? Huh
Find
Citér
02-01-2013, 18:27
Besked: #4
briped Offline

Hej
Jeg har sjovt nok ringet i formiddags
Til leverandøren og klaget over at mine paneler
Er glatte og nogle steder helt ru ...
Det havde han aldrig hørt før , men der er
Åbenbart flere ....
Find
Citér
02-01-2013, 21:49 (Denne besked var sidst ændret: 02-01-2013 af 21:49 bentpetersson.)
Besked: #5
bentpetersson Offline

Kan problematikken ses eller forklares af dette link?

http://www.dansksolenergi.dk/information..._V1_08.pdf

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
03-01-2013, 14:59
Besked: #6
*SBH* Offline

Lige et spørgsmål til jer der oplever dette.
Det skulle vel ikke være 2 paneler ved siden af hinanden, i den ende hvor kablerne går til inverteren?

For i så fald er vi to mere med samme fænomen, og så kunne det måske have noget med produktion/varme eller noget i den stil at gøre?

Mvh
Søren
Find
Citér
03-01-2013, 16:45
Besked: #7
Johnny H Offline

(03-01-2013 14:59)*SBH* Skrev:  Lige et spørgsmål til jer der oplever dette.
Det skulle vel ikke være 2 paneler ved siden af hinanden, i den ende hvor kablerne går til inverteren?

For i så fald er vi to mere med samme fænomen, og så kunne det måske have noget med produktion/varme eller noget i den stil at gøre?

Mvh
Søren

Jeg har 2 parallelforbundne strenge a' 8 paneler men begge "defekte" paneler sidder i samme streng, den ene som nr 3 fra den ene ende, den anden som nr 2 fra den anden ende.
Min inverter er med trafo, dvs. galvanisk adskildt fra nettet. Jeg ved faktisk ikke hvordan de faktiske spændinger på solcelleledningerne er ift. jord. (Det burde jeg nok undersøge aht PID.)

Jeg kan ikke måle nogen temperaturforskel, men tydelig mærke at overfladen fysisk er anderledes på de 2.
Find
Citér
04-01-2013, 13:35
Besked: #8
bentpetersson Offline

Findes ruheden på ydersiden af panelet? Lad os få det slået fast.

Hvis det er rigtigt, har det næppe noget med, hvad der foregår inde panelet.

Jeg har før vist link med forskellige glastyper, men som ingen åbenbart har kikket på.

Kan der være tale om anvendt fejlagtig glastype på nogle af panelerne?

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
04-01-2013, 19:26
Besked: #9
Riis Offline

Pudsig nok har jeg haft samme problem, for en måned siden kontaktede jeg sælger og forelå ham problemet men han havde ingen mening om det.
Jeg har 2 invertere hvor hver inverter har 2 strenge med 8 paneler i hver streng, den ene streng på den ene inverter har 4 ru paneler samt de er tørre når de andre er våde og de 4 tørre sidder samlet ved siden af hinanden, jeg kan se på inverter at den med de tørre paneler yder kun 1/4 af den anden streng og der er ikke skygge eller skidt på panelerne.
Jeg har tænkt at måle hver panel hver for sig for de skal da så have den samme watt visning uanset vejret.
Pt. Jeg har ikke haft anlæget så længe endnu men håber da ikke at den bliver ved med kun at give 1/4 på den ene streng det bliver rigtig sommer.
Find
Citér
05-01-2013, 00:53
Besked: #10
Johnny H Offline

(04-01-2013 13:35)bentpetersson Skrev:  Findes ruheden på ydersiden af panelet? Lad os få det slået fast.

Hvis det er rigtigt, har det næppe noget med, hvad der foregår inde panelet.

Jeg har før vist link med forskellige glastyper, men som ingen åbenbart har kikket på.

Kan der være tale om anvendt fejlagtig glastype på nogle af panelerne?

At ingen har citeret dit link, er jo ikke det samme som at ingen ikke har læst det ;-)

I øvrigt et interessant link.

Man kunne frygte at kinojserne bruger hvad de lige kan få fat i når de producerer solceller, eller måske sorteres solcellepanelerne i flere kvaliteter dvs. først i glansklasser og dem som fejler her, ryger i en dårligere pulje som kun sorteres efter ydelse.

Der er ingen tvivl om at jeg vil undersøge nærmere om mine 2 "defekte" opfører sig som de andre solpaneler ved forskellig lysstyrke, for udfra dit link, er der en del forskel på karakteristikkerne for de forskellige glansklasser.
Hvis kinojserne kun har sorteret efter 1000Wm2 er det ikke optimalt ved andre lysstyrker.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (4): 1 2 3 4 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering