SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Kendt fejl på Kostal PIKO 5,5 Error 400 Insulation fault
03-01-2013, 20:19
Besked: #1
Kappelgaarden Offline

Kendt fejl på Kostal PIKO 5,5 Error 400 Insulation fault
Hej, dette indlæg kan måske være til hjælp, hvis der opleves problemer med Kostal Piko.

Jeg monterede selv mit anlæg og fik det tilsluttet af Aut. elektriker i midten af december og straks fra starten meldte min PIKO inverter error 400, insulation fault og der var ingen elproduktion, uanset hvilken Mpp tracker jeg anvendte. Ved solopgang lå der med det samme den forventede spænding over + og - klemmerne, men ingen strøm blev målt/vist i displayet.

Elektrikeren kendte ikke til fejlen og Leverandør af paneler + inverter havde ikke noget at byde ind med.

Inverter er placeret i en uopvarmet stålhal, så jeg var lidt i tvivl om der kunne have sat sig kondens i forbindelse med installationen, så jeg prøvede at blæse inverteren tør, ved at blæse ind på elektronikken med en varmepistol og vupti ! så sprang den i Feed-in mode og kørte stabilt med ens strøm på de 2 Mpp trackere resten af dagen. Efter at have brugt de sidste 2 uger med testopstilling, check af kabelforbindelser og overvågning af inverter ved solopgang, kom jeg til sidst frem til at jeg kunne starte inverteren op ved at varme frontskjoldet op.

Ad omveje hørte jeg så idag at nogle Kostal Piko invertere har et problem med at fungere ved lave temperaturer. Jeg ringede hernæst til Kostal hotline... Kom igennem på 5 minutter og efter 10 minutters samtale var der oprettet en sag hos dem og en ny erstatningsinverter er på vej til leverering indenfor de næste 4 uger. Foreløbig kun ros til hotlinen hos Kostal for imødekommenhed og hurtig respons.Smile

Kostal fortalte at de havde sendt invertere ud med forkert komponenttolerance, hvilket medførte temperaturproblemerne.

mvh
mto

Kostal PIKO 5,5, 25 * ProgenySolar 240 W, Polykrystal

Suntrol kappelgaarden
Find
Citér
03-01-2013, 20:37
Besked: #2
PIKO Offline

RE: Kendt fejl på Kostal PIKO 5,5 Error 400 Insulation fault
hmm, lyder lidt som mit problem , har bare ikke observeret en fejlmeddelse.

Og alligevel ikke , for min vil altid gerne producere på den ene streng. Men den viser stadig volt ., på den streng den slår fra.
WWW Find
Citér
03-01-2013, 21:34
Besked: #3
Johnny H Offline

(03-01-2013 20:19)Kappelgaarden Skrev:  Hej, dette indlæg kan måske være til hjælp, hvis der opleves problemer med Kostal Piko.

Jeg monterede selv mit anlæg og fik det tilsluttet af Aut. elektriker i midten af december og straks fra starten meldte min PIKO inverter error 400, insulation fault og der var ingen elproduktion, uanset hvilken Mpp tracker jeg anvendte. Ved solopgang lå der med det samme den forventede spænding over + og - klemmerne, men ingen strøm blev målt/vist i displayet.

Elektrikeren kendte ikke til fejlen og Leverandør af paneler + inverter havde ikke noget at byde ind med.

Inverter er placeret i en uopvarmet stålhal, så jeg var lidt i tvivl om der kunne have sat sig kondens i forbindelse med installationen, så jeg prøvede at blæse inverteren tør, ved at blæse ind på elektronikken med en varmepistol og vupti ! så sprang den i Feed-in mode og kørte stabilt med ens strøm på de 2 Mpp trackere resten af dagen. Efter at have brugt de sidste 2 uger med testopstilling, check af kabelforbindelser og overvågning af inverter ved solopgang, kom jeg til sidst frem til at jeg kunne starte inverteren op ved at varme frontskjoldet op.

Ad omveje hørte jeg så idag at nogle Kostal Piko invertere har et problem med at fungere ved lave temperaturer. Jeg ringede hernæst til Kostal hotline... Kom igennem på 5 minutter og efter 10 minutters samtale var der oprettet en sag hos dem og en ny erstatningsinverter er på vej til leverering indenfor de næste 4 uger. Foreløbig kun ros til hotlinen hos Kostal for imødekommenhed og hurtig respons.Smile

Kostal fortalte at de havde sendt invertere ud med forkert komponenttolerance, hvilket medførte temperaturproblemerne.

mvh
mto

Ihh ja, det er god service....NOT

Du bruger 14 dage på at fejlfinde på et nyt produkt med en fejl de allerede kender. De burde faktureres din tid og samtidig spore de defekte invertere så andre kunder ikke skal spilde deres tid på den produktionsfejl.

Men fint du fandt årsagen og løsningen :-)
Find
Citér
03-01-2013, 21:37
Besked: #4
Johnny H Offline

(03-01-2013 20:37)PIKO Skrev:  hmm, lyder lidt som mit problem , har bare ikke observeret en fejlmeddelse.

Og alligevel ikke , for min vil altid gerne producere på den ene streng. Men den viser stadig volt ., på den streng den slår fra.

Kan være det også er en eller anden "komponent tolerance" Undecided

Måske deres hotline kan svare.
Find
Citér
03-01-2013, 22:51
Besked: #5
ole.feldfos Offline

Hej. Tak for info.
Jeg har oplevet noget lignende på mit anlæg.
Periodisk error 400 om morgenen på en streng.
Fejlen optrådte først i december da det var meget koldt.
Har fejlfundet en del på den streng der viste fejl, uden at kunne konstatere defekte kabler eller paneler.
Fejlen har nu været forsvundet siden den 12/12.
Det passer jo meget godt med at temperaturen er steget. Smile
Ved man hvilke serie numre på Kostal 5.5 det er galt med?
Min inverter har SN: 90507LJ200012

Mvh.
Ole Feldfos.
Anlæg.
Inverter Kostal piko 5.5
Paneler: 22 stk 255W ZnShine
Placering: Sydvendt 25 graders taghældning.
Find
Citér
03-01-2013, 23:41
Besked: #6
Kappelgaarden Offline

(03-01-2013 22:51)ole.feldfos Skrev:  Hej. Tak for info.
Jeg har oplevet noget lignende på mit anlæg.
Periodisk error 400 om morgenen på en streng.
Fejlen optrådte først i december da det var meget koldt.
Har fejlfundet en del på den streng der viste fejl, uden at kunne konstatere defekte kabler eller paneler.
Fejlen har nu været forsvundet siden den 12/12.
Det passer jo meget godt med at temperaturen er steget. Smile
Ved man hvilke serie numre på Kostal 5.5 det er galt med?
Min inverter har SN: 90507LJ200012
Hej

Det lyder som det samme problem. Min fejl optrådte på alle 3 DC indgange. Hvis du kigger i http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=2010, kan du se at han fik samme problem og inverteren skulle skiftes.

Hvis dit anlæg sidder hvor det kan blive koldt igen, så burde du kontakte din leverandør og spørge ham om han været i kontakt med Kostal - ellers så ring til dem direkte selv. Jeg mailede en beskrivelse af mine iagttagelser og serienummer, så han (hotline) havde lidt at kigge på mens vi talte sammen. Han nævnte ikke noget om hvilke serie numre.

mvh

Suntrol kappelgaarden
Find
Citér
04-01-2013, 10:46
Besked: #7
crj100 Offline

(03-01-2013 21:34)Johnny H Skrev:  Ihh ja, det er god service....NOT

Du bruger 14 dage på at fejlfinde på et nyt produkt med en fejl de allerede kender. De burde faktureres din tid og samtidig spore de defekte invertere så andre kunder ikke skal spilde deres tid på den produktionsfejl.

Men fint du fandt årsagen og løsningen :-)

Måske det er lidt unfair at skyde mod Kostal her.......

Hvor fra ved Kostal hvem der har en af deres invertere siddende? Hvad nu hvis anlægget veksempelvis er solgt som GDS (via eksempelvis Wilberts eller lign.)? Så har Kostal da ikke en kinamands chance for at vide hvem der er end-user!

Just my 5 cents.

Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp)
Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190°

Månedsproduktion Edelsvej

[Billede: 975078761.gif]
Find
Citér
04-01-2013, 19:36
Besked: #8
Zarge Offline

(04-01-2013 10:46)crj100 Skrev:  Måske det er lidt unfair at skyde mod Kostal her.......

Hvor fra ved Kostal hvem der har en af deres invertere siddende? Hvad nu hvis anlægget veksempelvis er solgt som GDS (via eksempelvis Wilberts eller lign.)? Så har Kostal da ikke en kinamands chance for at vide hvem der er end-user!

Just my 5 cents.

Og de kan jo også først reagere når de får at vide der er et problem... Sådan som jeg læser det, så handlede de så snart de blev kontaktet om problemet...
Find
Citér
05-01-2013, 00:09 (Denne besked var sidst ændret: 05-01-2013 af 00:58 Johnny H.)
Besked: #9
Johnny H Offline

(04-01-2013 19:36)Zarge Skrev:  Og de kan jo også først reagere når de får at vide der er et problem... Sådan som jeg læser det, så handlede de så snart de blev kontaktet om problemet...

De kender allerede fejlen

"Kostal fortalte at de havde sendt invertere ud med forkert komponenttolerance, hvilket medførte temperaturproblemerne."

Hvis så stort et firma har så lidt styr på deres produktion og salg burde de måske have en fane med servicemeddelelser på deres hjemmeside, Se det ville være nyttigt, men omvendt signalerer det jo også problemer med kvaliteten. Så hellere lade xx antal personer selv spilde deres tid på at finde ud af at deres nye inverter er fejlbehæftet....og så tilmed med en periodisk/(termisk) fejl.

Men igen, super at vi har sådan et forum som dette og at folk kommer med sådanne guldkorn :-)
Find
Citér
23-01-2013, 14:58
Besked: #10
Kappelgaarden Offline

Så ankom ombytningsinverteren igår og jeg fik den sluttet til og konfigureret til Suntrol portalen iaftes, og da der kom spænding på DC-siden her til morgen, startede inverteren som den skulle, i Feed-In mode - uden hjælp af varmeblæser - dejligt.

Suntrol kappelgaarden
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering