SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Store invertere i virksomhed - forståelse søges... :-)
07-01-2013, 20:24 (Denne besked var sidst ændret: 07-01-2013 af 20:33 retepr.)
Besked: #1
retepr Offline

Store invertere i virksomhed - forståelse søges... :-)
Hej Forum.

Et spændende spørgsmål:

Hvis vi antager at en virksomhed sætter eks. 200kwp samt en del 3-fasede invertere op til at kunne leverer dette.
Vi antager så samtidig at virksomheden på peak-tidspunkt, langt fra kan aftage al effekten selv.

Nu sker der så det at elværket, eller en anden, en sommerdag (i peak-tidspunktet) får slukket for "hovedafbryderen" til virksomheden.
(Alternativt, en får slukket for hovedafbryderen til PV tavlen, hvor inverterne er samlet sammen og bliver målt på elværkets PSO-måler)

Vil der så ikke fortsat blive leveret strøm internt i virksomheden (igen, alternativt være strøm internt i PV tavlen), da alle inverterne jo ser hinanden som det manglende "elværk" ??

Jeg ved godt at en enkelt inverter, elektronisk bliver lukket ned når "elværket" forsvinder, men hvad sker der når der er flere hos samme aftager, på samme tavle ??

Hvis i eks. kender links til gode beskrivelser af dette "problem" så må i meget gerne poste dem også.

Det er ikke et simpelt "det sker jo ikke"-svar jeg søger, for jeg vil jo rigtigt gerne vide HVORFOR det så ikke kan ske. :-)

Mvh
RTP
Find
Citér
07-01-2013, 20:40
Besked: #2
trs Offline

RE: Store invertere i virksomhed - forståelse søges... :-)
Hej.

Jeg kan ikke give dig den 100% korrekte forklaring.

Men det er ikke kun spænding og frq. der tjekkes på, der måles også impedans i nettet.

Strømmen vil helt sikkert forsvinde. Tænk bare på de store solcelle farme fx.

http://www.youtube.com/watch?v=KsVXt84NwVc

http://www.youtube.com/watch?v=A0oueZhmTc4

Beklager reklamen -Jeg er Danfoss fan.

/TRS

Find
Citér
07-01-2013, 20:55
Besked: #3
retepr Offline

Hej.

Ja, det lyder sansynligt.

Spænding og frekvens er svær at hænge det op på, da der jo i tilfældet, er flere invertere som alle er låst fast på nettet og leverer inden for maginalerne.

Men at impedansen i nettet ændres kraftigt, lyder som en meget sansynlig mulighed til nedlukning.

Jeg er bare ikke rigtigt klar over HVOR mange parametre der måles på i en helt normal inverter som er godkendt i dk.
Find
Citér
07-01-2013, 21:10
Besked: #4
xAm Offline

http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=1262

36 stk 195W Bauer panel = 7,020 kWp
2 stk SMA 3000 TL-21
SSØ 8 gr. 40 gr. Hældning
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering