SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Dataadgang til Kostal Piko 5.5 med krydskabel
08-01-2013, 19:09
Besked: #1
p.stegmann Offline

Dataadgang til Kostal Piko 5.5 med krydskabel
Jeg kunne godt tænke mig at få adgang til data ved direkte kabling mellem min bærbare og inverteren. Er der nogen af jer, der har erfaring med det?
Og hvordan finder jeg inverterens IP-adresse?
På forhånd tak for hjælpen Smile
Find
Citér
08-01-2013, 20:45
Besked: #2
kurt2000 Offline

RE: Dataadgang til Kostal Piko 5.5 med krydskabel
(08-01-2013 19:09)p.stegmann Skrev:  Jeg kunne godt tænke mig at få adgang til data ved direkte kabling mellem min bærbare og inverteren. Er der nogen af jer, der har erfaring med det?
Og hvordan finder jeg inverterens IP-adresse?
På forhånd tak for hjælpen Smile

Jeg tror ikke kryds kabel virker, men jeg har ikke prøvet det.

Inverteren kører som standard vist tysk i sproget, og hvis du klikker dig frem til settings (på tysk) og holder fingeren på knappen i 3 sekunder eller deromkring, kommer du ind i en under menu, hvor du kan se ip adr. og skifte sprog.

23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5
BavnagerSolar
Find
Citér
08-01-2013, 22:21
Besked: #3
Zarge Offline

Humm... hvis det skal kunne lade sig gøre, så skal du ha inverteren sat til en fast ip adresse (side 43 i manualen...)
Og så skal du også ha givet din bærbar en fast ip, da der jo ikke længere er en dhcp-server tilgængelig (oftest routeren...)
Men hvad vil du forresten få ud af det, om man må spørge? :-)
Find
Citér
09-01-2013, 18:56
Besked: #4
p.stegmann Offline

Til kurt2000: Tak for hjælpen - det virkede.

Til Zarge: Tak for svaret. Jeg ville anvende den direkte løsning, fordi det er besværligt at kable i forhold til inverterens placering. Overvejer dog at bruge løst kabel, da jeg kun forventer at aflæse dta en gang månedligt.
Find
Citér
09-01-2013, 20:00
Besked: #5
H.Hess Offline

Man kan jo også gøre det at man sætter en trådløs adapter på som så har forbindelse gennem routeren til ens pc. Jeg har gjort det på min Fronius inverter. Det fungerer perfekt med XP. På min stationære med Vista har jeg problemer,men det er en anden historie. Min adapter er denne her http://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr/Ne...13371.html

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
10-01-2013, 12:26
Besked: #6
kurt2000 Offline

(09-01-2013 20:00)H.Hess Skrev:  Man kan jo også gøre det at man sætter en trådløs adapter på som så har forbindelse gennem routeren til ens pc. Jeg har gjort det på min Fronius inverter. Det fungerer perfekt med XP. På min stationære med Vista har jeg problemer,men det er en anden historie. Min adapter er denne her http://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr/Ne...13371.html

Kostalden er meget følsom overfor tab af netværksforbindelse, hvis ikke den kan uploade til den portal man har valgt, stopper den med at prøve. Jeg kunne godt have tænkt mig den prøvede at genoptage upload en gang i døgnet.

F.eks. har suntrol været ned for vedligehold, og 2/3 af de anlæg jeg kigger på har ikke afleveret data fordi suntrol var nede igår.

Hvis ens wifi netværk ikke er stabilt nok risikere man at man skal ind på inverteren og sætte den online igen.

jeg synes det er helt rimeligt at den giver op, men lidt mere stædig måtte den godt være.

23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5
BavnagerSolar
Find
Citér
11-01-2013, 21:43
Besked: #7
yakuma Offline

Hej
Jeg har også en Piko 5.5 .Hvordan får jeg den upload data til suntrol ?
Skal jeg have en som Piko sencor eller noget som H Hless sige? Mvh

[Billede: 577129543.gif]
Find
Citér
12-01-2013, 09:34
Besked: #8
Kappelgaarden Offline

Jeg har lavet en stabil forbindelse ved at anvende 2 stk D-link AV 307 powerline (ca kr 400,-), som transmitterer data via 230 V installationskablerne. De medfølgende ethernetkabler forbindes fra Kostal til en nærliggende stikkontakt med et D-link modul og det samme gøres ved din router.
http://www.youtube.com/watch?v=ktFXzGV_t_s

mvh
mto

Kostal PIKO 5,5, 25 * ProgenySolar 240 W, Polykrystal

Suntrol kappelgaarden
Find
Citér
14-01-2013, 18:10
Besked: #9
p.stegmann Offline

RE: Dataadgang til Kostal Piko 5.5 (med krydskabel)
Tilbagemelding til andre med Kostal Piko 5.5.

Med en edb-bekendts hjælp har jeg fået adgang vha. et alm. ethernetkabel, som sættes direkte i pc'en. Har fra den medfølgende cd indlæst Piko Master Control.exe og Inverter-Link.exe, genstartet pc'en og tastet IP-adressen i browseren og voila - det virker. Data er downloaded og nu kan jeg få alskens oplysninger/grafer og f.eks. videresende data til excel til egen forarbejdning.

Tak til alle jer, der har bidraget med indlæg til mit spørgsmål. Big Grin
Find
Citér
14-01-2013, 18:28
Besked: #10
crj100 Offline

Hvorfor ikke bare sætte dit ethernet kabel fra PIKO til din router, og derefter sætte den til at uploade til f.eks. suntrol portalen? Så er der ikke andet end at slå en webside op via internettet, og så ellers vente på at produktionen for alvor starter op i Marts måned Smile
Der masser af henvisninger til "how-to-do" her på hjemmesiden.

Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp)
Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190°

Månedsproduktion Edelsvej

[Billede: 975078761.gif]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering