Varmepumpe, elpatron eller hvad?
|
09-01-2013, 15:46
Besked: #1
|
|||
|
|||
Varmepumpe, elpatron eller hvad?
Hej.
Elektrikeren satte i går mit solcelleanlæg i drift. Dejligt. Det er et 6 kw anlæg, og vi bruger pt ca. 4000 kwh årligt. Vi har en lille dreng og måske flere i vente, så forventer at forbruget stiger de kommende år. I mellemtiden vil jeg gerne bruge den strøm, som jeg har "i overskud" til noget fornuftigt. Vi har et naturgas anlæg, hvor vi sidste år brugte for 28.000 kr. Jeg har overvejet flere ting, men kan ikke finde de gode argumenter, som gør mig sikker. Håber I har erfaring, jeg kan trække på. Jeg har overvejet flg.: - Elpatron til naturgasanlægget: Som jeg forstår det, så kan man udskifte varmtvandsbeholderen, så den delvist kan køre på strøm. Det koster i omegnen af 10.000 kr. inkl. montering. Besparelse er ukendt, da jeg ikke ved hvor stor en andel af de 28.000 kr. som går til brugsvand (men har ladet mig fortælle ca. 1/3). Jeg skal vel stadig bruge naturgas på varmedelen. - Luft til vand varmepumpe: Ret dyr løsning. Som jeg forstår det, så vil den erstatte mit naturgas fyr og forsyne huset med varme i radiatorer (og brugsvand?). Men naturgas fyret er ikke så gammelt, så det virker voldsomt at skrotte det helt. - Luft til luft varmepumpe: Billig løsning. Den vil forsyne stueetagen med varme, som så spares i naturgas. Andelen af de 28.000 kr. er ukendt, men måske 2/3. Her er min bekymring, om den larmer og er grim at se på. Den skal jo trods alt hænge der, hvor vi færdes mest. Og den kan jo nok ikke forsyne hele huset med varme. Kan I give nogle gyldne argumenter, så jeg lettere kan beslutte mig. På forhånd tak. Mvh Morten |
|||
09-01-2013, 16:19
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Varmepumpe, elpatron eller hvad?
(09-01-2013 15:46)m_bold Skrev: Hej. Bruger du 28.000 på gas ? 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
09-01-2013, 16:45
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hvad med at efter isolere huset så du kan spare lidt på varme regningen.
![]() |
|||
09-01-2013, 17:03
Besked: #4
|
|||
|
|||
RE: Varmepumpe, elpatron eller hvad? | |||
09-01-2013, 17:04
Besked: #5
|
|||
|
|||
Og det er et hus på 210 kvm.
|
|||
09-01-2013, 17:55
Besked: #6
|
|||
|
|||
Får du udskiftet din vandvarmer med en der har Elpatron.
Feks. en Metro Combivandvarmer. Så får du både glæde af varmt vand i hanen og i radiatorene. Men ellers er en varmepumpe luft til luft også en god ting. Der får du varme om vinteren og aircondition om sommeren. Det er nok de løsninger jeg hælder mest til. ![]() |
|||
09-01-2013, 17:58
Besked: #7
|
|||
|
|||
Gå efter en af varmepumpeløsningerne. Der får du mellem 3-4 gange så meget energi tilbage for hver kwh energi du putter ind.
Elpatron løsningen giver max. 1:1 |
|||
09-01-2013, 18:06
Besked: #8
|
|||
|
|||
Varmepumpens 1:4 er teoretisk max ved næsten samme temperatur ude og inde. Ved 20-25 graders forskel er de tæt på 1:1.
Men de giver godt i den lange sæson med 5-10 grader eller varmere. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
09-01-2013, 19:08
Besked: #9
|
|||
|
|||
(09-01-2013 17:55)Steen.P Skrev: Får du udskiftet din vandvarmer med en der har Elpatron. Kender du den godt? Kan den swiche mellem el og gas som opvarmning eller hvordan? Jeg tænker at det er smart hvis jeg kan køre på el, mens jeg har strøm i overskud, men derefter swiche til gas... |
|||
09-01-2013, 19:48
Besked: #10
|
|||
|
|||
Lige hvordan det virker rent teknisk ved jeg desværre ikke.
Så jeg kan ikke svare på om den kan styres automatisk eller om man selv skal slå den over til enten el eller gas. Kan den styres så når den opvarmer med EL så slår den selv gasanlæget fra. Så er det nemt nok. Zensehome laver nogle stikkontakter der kan programeres via computeren. Så kan du jo bare sætte den til at tænde for strømen når der er overskud produksion. Se mere på zensehome.dk Du kan se priser på deres produkter her. Energieksperten.dk ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|