SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Prøvede noget sjovt/tragisk
10-01-2013, 11:20
Besked: #1
Titan Offline

Prøvede noget sjovt/tragisk
Hvis man i en af de nye solcelleberegnere indtaster:

Udgifter: 0kr.
Produktion: 5000kWh/år
EgetForbrug: 20%

Så bliver overskuddet efter 25år = 166.000kr.

Det er altså det man har til at købe anlæg, vedligeholde og finansiere det for. Held og lykke med det efter de nye retningslinier fra TI,...
Find
Citér
10-01-2013, 13:44
Besked: #2
Abyssinier Offline

RE: Prøvede noget sjovt/tragisk
Ja det er sørgeligt. Jeg er heldigvis med på den gamle ordning hvor anlægget er tjent hjem på 8 år med afskrivningsmulighed. Uden afskrivning hedder det 12 år.

Jeg prøvede for sjov at taste tallene for mit anlæg ind på Bolius' ny beregner. Tager man udgangspunkt i 40% egenudnyttelse vil mit anlæg under de nye regler tjene sig hjem på 16 år. Sad

Nu har jeg jordvarme og mit elforbrug er derfor langt større i vinterhalvåret. Hvor jeg af naturlige årsager ikke producerer så meget strøm. Så en egenudnyttelse på 20% er mere realistisk. Så hedder tilbagebetalingstiden 21 år. Forget it. Angry
Find
Citér
15-01-2013, 06:46
Besked: #3
HansenRacing Offline

RE: Prøvede noget sjovt/tragisk
(10-01-2013 13:44)Abyssinier Skrev:  Nu har jeg jordvarme og mit elforbrug er derfor langt større i vinterhalvåret. Hvor jeg af naturlige årsager ikke producerer så meget strøm. Så en egenudnyttelse på 20% er mere realistisk. Så hedder tilbagebetalingstiden 21 år. Forget it. Angry
Mere realistiske beregninger siger 5-15% egen udnyttelse, og de færreste kommer nok aldrig over 10%. For dig med jordvarme er de endnu værre, jeg vil tro under 5%...
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering