SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Goodwe RS-485 forbindelse og kommando
13-01-2013, 22:51
Besked: #1
skippeskip Offline

Goodwe RS-485 forbindelse og kommando
Jeg har fået mig et anlæg, bestående af to Goodweinvertere. En GW 1500-SS og en GW 3000-SS.

Som så mange andre, vil jeg også gerne kunne logge dagens forbrug, men Goodwe brilierer med mangel tilslutningsmuligheder.
Jeg kan enten bruge 2500 på en EZ-logger eller 2320 på et program http://www.scotte.dk/product.asp?product=1263

Min ønske er, at tappe inverterne via RS-485 og så behandle dem i enten en Raspberry pi, eller en minicomputer.

Jeg er dog stødt på lidt problemer.
Da jeg ikke ved hvad jeg skal sende til inverteren, for at den svarer, ved jeg heller ikke 100 % om min forbindelse er i orden.

I manualen står henholdsvis RS-485 A og B. Normalt betegnes de + og -

Når jeg søger på nettet, får jeg forskellige svar på, om f.eks TX_RS485A er TX + eller TX-. Det samme er jeg så også i tvivl om med de andre ledninger.
Jeg har købt mig en RS-485 - USB, som jeg så vil bruge til kommunikationen. Indtil jeg får en, som kan køre fuld duplex, laver jeg en opsætning til halv, ved at samle TX A med RX A og TX B med RX B.
Dette er vel korrekt?

Er der en venlig sjæl, som med sikkerhed kan fortælle mig, hvordan inverteren skal forbindes med mit RS-485 stik?

Når jeg så har fåët det på plads, er der så nogen som ved, hvad der skal sendes til inverteren, for at den svarer?

Jeg gætter på, at det skal være serienummeret i HEX, men har ikke kunnet finde nogens sider der giver bare et fingerpeg om det.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.
Find
Citér
14-01-2013, 17:56
Besked: #2
H.Hess Offline

RE: Goodwe RS-485 forbindelse og kommando
Jeg har lige kigget lidt i den manual man kan finde på nettet. Netværksopsætningen ligner til forveksling den der sidder i en Fronius inverter. Her kommer man heller ikke uden om en logger. Selve rs 485 forbindelsen er en seriel forbindelse som går fra inverter til inverter. Det er ikke det samme som en netværksforbindelse med lan kabler. I rs 485 foregår en kontinuerlig snakken mellem enhederne som så samles op af loggeren og ordnes så de er til at forstå for det program som skal installeres på pc-en. I min manual til Fronius inverteren bliver man højt og tydeligt gjort opmærksom på at hvis man forbinder en rs 485 til pc'en risikerer man at brænde både pc og netværkskortet i inverteren af. Jeg kan så sige at de ca 2500 kr denne logger koster kun er det halve af det loggeren til en Fronius koster. Jeg ville bide i det sure æble og så betale det det koster for at gøre det rigtigt. Alt andet tror jeg ikke er umagen værd.

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
14-01-2013, 23:43
Besked: #3
skippeskip Offline

Tak for dit svar H.Hess, selvom det nu ikke var det jeg håbede på..
Jeg vil nemlig helst undgå en logger til 2500.-, men måske ender jeg med at måtte bide i det sure æble.

Jeg havde ikke tænkt mig, at koble inverteren direkte til computeren med en LAN-kablel, men bruge RS-485 forbindelsen via en RS-485 - USB omsætter. Det er der jeg er lidt i tvivl om stikket i Goodwe inverteren, fordi det er ret dårligt beskrevet.
Jeg forventer ikke, at invertererne kommunikerer konstant, men kun når der laves en forespørgsel, men jeg har ikke kunnet finde nogen som ved hvad der skal spørges om. Det er dog som regel serienummeret der sendes.

Jeg må lede videre.
Find
Citér
15-01-2013, 17:35 (Denne besked var sidst ændret: 15-01-2013 af 17:37 H.Hess.)
Besked: #4
H.Hess Offline

(14-01-2013 23:43)skippeskip Skrev:  Jeg havde ikke tænkt mig, at koble inverteren direkte til computeren med en LAN-kablel, men bruge RS-485 forbindelsen via en RS-485 - USB omsætter. Det er der jeg er lidt i tvivl om stikket i Goodwe inverteren, fordi det er ret dårligt beskrevet.
Jeg forventer ikke, at invertererne kommunikerer konstant, men kun når der laves en forespørgsel, men jeg har ikke kunnet finde nogen som ved hvad der skal spørges om. Det er dog som regel serienummeret der sendes.

Jeg må lede videre.
Det er en del af rs 485 protokollen der gør at de kommunikerer og det er denne kommunikation der skal deles op så dit program på pc'en kan forstå hvad de snakker om. I opsætningen af min inverter skal den have et navn og hvis jeg havde flere skulle de også navngives. I mit tilfælde hedder den IG 1 og havde der været flere ville den næste hedde IG 2 osv, Et rs 485 stik ligner til forveksling et lan stik, de er faktisk helt ens. Derfor skal man holde rede på hvad der er hvad. I mit tilfælde er rs 485 forbindelsen et rødt kabel, mens lan kablet er blåt. Nu kender jeg ikke dit anlæg, men på mit anlæg er der også 2 terminerings stik. De fungerer som en slags stopklods så rs 485 protokollen ved hvor start og slut er i serieforbindelsen. I inverteren sidder et kort med to stik kaldet "in" og "Out". De samme to stik sidder også i loggeren. Den ene terminering sidder så i "In" stikket. Den anden terminering sidder i "Out" stikket på loggeren. På den måde ved rs 485 hvor start og slut er. Hvis ikke de var der ville signalerne så at sige starte med ingenting og i den anden ende hælde det der måtte være samlet op ud i luften. Systemet kan risikere at gå i selvsving fordi der ikke er hoved eller hale i datapakkerne.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig nærmere end ved at prøve at kontakte support med dine ideer og hvad du ellers mangler af oplysninger.

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
15-01-2013, 17:45
Besked: #5
Soegaard Offline

jeg har en logger fra goodwe. et ikke særlig godt produkt.
Der følger et program med som hedder EZexporer, som kan hente data fra logger, dette forudsætter at man har programmet(pc) kørende hele tiden og ikke kun loggeren. Man kan kun hente data til pc uden for soltid via sd kort, som man skal hente i logger og sætte i pc, derefter kan en komma....fil hentes ind i excel, man kan ikke gemme i EZexporer.

Jeg har kigget på programmet fra Goodwe.dk, har ikke talt med firmaet, men som jeg læser det, kan det meget mere.

/Søren
Orientering: 202 g.
Hældning: 23 grader
Find
Citér
12-02-2013, 18:41
Besked: #6
pzach Offline

Jeg har nu droppet ideen om en logger. Jeg har indtil nu hentet data direkte fra iverteren til Goodwe's program "EzExplorer" via en EzBee trådløs USB device og derefter trukket data ud af programmet og lagt dem op i PVOutput manuelt. Der ser fint ud, men er lidt bøvlet.
Har nu investeret i programmet SolarKontrol fra http://www.stokersoft.dk og imponerende - det virkede i første hug, kl ca. 14 var jeg online. En meget simpel install og det kørte 100 %. Jeg har indtil videre måttet droppe den trådløse EzBee og skabt kontakt til computer og program med USB.

se evt: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=1588...t=20130212
Find
Citér
17-03-2013, 19:40
Besked: #7
Anders2 Offline

Jeg har 2 stk. Goodwe GW 3000-SS, som jeg vil ha’ forbundet til en Goodwe Ezlogger.
Jeg er lidt i tvivl om kablerne.
Inverterne og ezlogger skal forbindes med RS-485, (Kabel CAT5 RJ45), men skal man bruge en konventer RS-485 til USB , til forbindelsen mellem Ezloggeren og PC’eren ?
Find
Citér
17-03-2013, 20:35
Besked: #8
leifnel Offline

(17-03-2013 19:40)Anders2 Skrev:  Jeg har 2 stk. Goodwe GW 3000-SS, som jeg vil ha’ forbundet til en Goodwe Ezlogger.
Jeg er lidt i tvivl om kablerne.
Inverterne og ezlogger skal forbindes med RS-485, (Kabel CAT5 RJ45), men skal man bruge en konventer RS-485 til USB , til forbindelsen mellem Ezloggeren og PC’eren ?

Nej, fidusen med de færdige dimser er netop at de læser RS485 "sprog" og spændinger om til computerens ethernet "sprog" og spændinger.

De, der skal bruge en RS485 til USB er de der laver det selv, og skal have RS485-"snakken" ind i f.ex. en Raspberry PI, der så laver det samme som de færdige kasser.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=19533&sid=17383
Find
Citér
18-03-2013, 08:04
Besked: #9
rapzak Offline

Hej,

På min delta inverter har jeg lavet det med en raspberry pi og en 15kr usb-rs485.
Den ligger det så op på pvoutput.org

Der var så noget support på nettet og connection i manualen.

Men protocollen passede ikke helt med den fra nettet.
Så jeg måtte selv igang.
Jeg fandt et service program på deltas side.
min inverter har RJ45 stik til RS485 (faktisk 2 stik)
Så en pc med service tool på, en usb til 485 converter og jeg kunne læse data ud af inverteren med Delta tool.
Så tog jeg en 485 converter mere og forbandt til stik 2, de er parrellel forbundet i inverteren, er der ikke 2 stik kan de bare ligges parrallelt når det er 485 (2 leder).
Den skal så kun lytte med et terminal program på PC'en.
Finde rette baudrate og så er det ellers logge og finde ud af hvad data delta tool sendte ud og hvad response der kom tilbage.
Når det så var på plads for alle de kommandoer der skal bruges, så skal det laves om til et formentlig python script der kan køre på raspberry pi.
Mit logger setup koster vel en 400kr...
Desuden har jeg muligheder for at lave alt muligt andet sjovt med den.
bla. skal jeg have den til at smide data i min egen SQL database.
Jeg skal have nogle temp. sensor på den etc.
Kasper
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering