Udvidelse af anlæg - Svar fra Energinet
|
17-01-2013, 12:51
(Denne besked var sidst ændret: 17-01-2013 af 12:52 povlhp.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Udvidelse af anlæg - Svar fra Energinet
Så kom der svar fra energinet.
De skriver, som jeg læser det, at man må udvide sålænge man holder sig indenfor samme areal, og ikke sætter en større inverter på. Det vil sige at man godt må skifte 250W paneler ud med 300W paneler (De er samme størrelse). Eller udskifte hele sit anlæg med andre paneler i anden størrelse sålænge man holder sig indenfor den angivne kvadratmetergrænse der er registreret (ihvertfald hvis det skyldes sten/hagl der har smadret en masse paneler, for så er det alm vedligehold/reparation). Så registreret m2 og registreret inverterstørrelse er begrænsningen. --- svar nedenfor --- Kære xxx xxxxxxxxx, Tak for din mail vedr. solcelleanlæg som nettoafregnes på årsbasis (nettomålerordningen). Almindelig vedligeholdelse og reparation af et solanlæg under nettomålerordningen, herunder udskiftning af komponenter er tilladt, forudsat at anlægges effekt ikke forøges. At anlæggets effekt ikke må forøges, indebærer, at der eksempelvis ikke må opsættes et større solcelleareal eller en vekselretter, som tillader større effekt end hidtil. Et eksisterende anlæg på overgangsordningen om nettoafregning på årsbasis må ikke suppleres med større effekt. Det er efter § 14 i bekendtgørelse nr. 1068 af 16. november 2012 om netttoafregning for egenproducenter af elektricitet alene det anlæg, hvor ejeren har indgået bindende aftale om køb senest den 19. november 2012, som kan være på årsbaseret nettoafregning. Hvis det sker en udvidelse, betragtes det samlede anlæg som et anlæg på ny ordning med afregning på timebasis. Med hensyn til dit spørgsmål om afskrivning kan jeg oplyse, at der er Skat som administrerer disse regler. Der er uden for Energinet.dk’s ressort område. Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte Skat. Når du fremover har spørgsmål til forskrifter, positivliste og nettoafregning bedes du ringe til Energinet.dk på vores nye telefonnummer 7022 4810 eller sende en mail til vores nye postkasse teknik@energinet.dk. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
17-01-2013, 14:07
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Udvidelse af anlæg - Svar fra Energinet | |||
17-01-2013, 14:21
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Udvidelse af anlæg - Svar fra Energinet
hvis man ikke må øge effekten , så må man vel heller ikke skifte et 255w panel til et 333w selvom de har samme Areal ??
|
|||
17-01-2013, 19:22
Besked: #4
|
|||
|
|||
Svaret er utydeligt. Ligesom loven. Hvad er "anlæggets effekt"? Er det inverterens? Efter min mening ja. Men det er kun en mening.
Jeg ville stille det som konkret spørgsmål. ![]() |
|||
17-01-2013, 20:33
Besked: #5
|
|||
|
|||
hej jeg tidligere modtaget dette svar fra energinet.
Mange tak for din henvendelse Installeret kW betyder jo den mindste, dimensionerende størrelse. Har man 10kWp på taget og 6kWp i inverteren er størrelsen 6kW. Har man 6kWp på taget og 10kWp på inverteren er den også 6kW. |
|||
18-01-2013, 05:43
(Denne besked var sidst ændret: 18-01-2013 af 05:44 povlhp.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(17-01-2013 14:21)PIKO Skrev: hvis man ikke må øge effekten , så må man vel heller ikke skifte et 255w panel til et 333w selvom de har samme Areal ?? Jo, for som du kan læse i deres svar: "At anlæggets effekt ikke må forøges, indebærer, at der eksempelvis ikke må opsættes et større solcelleareal eller en vekselretter, som tillader større effekt end hidtil." Så energinet tolker anlæggets effekt som en kombination af areal og inverter. Dette er også rimeligt, da jeg jo principielt har et 1000 kW/m2/år anlæg begrænset af en 6kWp inverter. Altså for mit vedkommende ca. 40 m2 * 1000 kW/m2/år = 40.000 kW/år i input, dog med et internt tab på ca. 85% i systemet. At mine komponenter udksiftes til nogle mere effektive (nogle der kan bruge 30% af energien i stedet for 15%, eller en inverter med 98% effektivitet i stedet for 97%) ændrer ikke anlæggets effekt på indgangssiden, eller på udgangssiden. På indgangssiden har jeg stadig samme inputeffekt (solens stråling på 1000 kW/m2/år), og på udgangssiden stadig 6kWp. Det ser jeg som fair, jeg må optimere mit anlæg efter input og før output. Jeg kan opsætte mere effektive kabler/inverter/paneler, sålænge input og output fastholdes. Hvis man ikke må opsætte mere effektive paneler, så må man vel heller ikke skifte til tykkere kabler eller vælge en mere effektiv inverter ? PS: 1000 kW/m2/år er et tal for den årlige solindstråling. Varierer lokalt. Men den kan jeg ikke skrue på. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
18-01-2013, 06:14
Besked: #7
|
|||
|
|||
Har sendt dette til energinet:
Hej, Jeg læser dit svar klart og tydeligt, dog har jeg talt med andre der ikke ser det så tydeligt. Du skriver: " At anlæggets effekt ikke må forøges, indebærer, at der eksempelvis ikke må opsættes et større solcelleareal eller en vekselretter, som tillader større effekt end hidtil." Kan du bekræfte min fortolkning: Som jeg læser det, så siger energinet, at jeg har et anlæg med ca. 40m2 med 1000 kW/m2/år = 40.000 kWh/år teoretisk input. Og en 6kWp inverter som outputbegrænser. Jeg kan således skifte de tekniske komponenter undervejs uden at det betyder at anlæggets effekt forøges ? Jeg kan indsætte bedre og kortere kabler og tjene 1%, jeg kan skifte fra en inverter med 93% effektivitet til en med 98% effektivitet, eller jeg kan skifte solpanelerne med nogle der har 20% effektivitet i stedet for 15% ? Altsammen noget der giver flere kWh til elnettet, men med samme input (sol) og output (inverter) begrænsning = samme anlægseffekt ? Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
18-01-2013, 11:25
Besked: #8
|
|||
|
|||
Udmærket skrevet poulhp - se også den ældre tråd http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=1826 om emnet - kan ikke helt forstå hvorfor du starter ny tråd om præcis det samme?
|
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|