SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Jordbindelse af paneler - løsningsforslag
23-01-2013, 12:35
Besked: #1
Thomaswt Offline

Jordbindelse af paneler - løsningsforslag
Endelig har jeg fået tilsluttet mine solpaneler :-) - og nu går jeg så bare og venter på solen..

Og allerede nu overvejer jeg at skal have lavet noget om på installationen..
Panelerne på taget har jeg fået jordet, der er trukket et 4mm2 kabel ned sammen med dc kablerne, som elektrikkeren efterfølgende har samlet i en boks sammen med ac kablerne fra inverterne og trukket i et samlet kabel (2,5mm2 ?) ud til tavlen og forbundet til denne.

Jeg er godt klar over at min installation råber lynfanger som den er nu, men jeg vil gerne have jordforbindelsen af 2 årsager:
1. For at undgå statisk oplagret elektrisitet mellem panelerne med kortere levetid til følge (men er det i det hele taget et problem ?).
2. Sikkerhed så jeg ikke ved inverter-fejl står med spænding på panelrammer/skinner.

Nu er det jeg overvejer om en af følgende løsninger vil være smartere:
1. Enten at føre jordkablet fra panelerne uden om tavlen og direkte til jordspydet.
2. Give panelerne deres eget jordspyd. Som en ekstra gevindst herved vil jeg undgå jordkablet (som potential "lynafleder") indvendigt i huset, og kablets længde vil blive halveret.

Anbefalinger/råd/erfaringer modtages gerne :-)

4,5Kw Ulica Solar 250w 18stk paneler
1,5Kw + 3Kw Growatt invertere
Find
Citér
23-01-2013, 12:56
Besked: #2
standish Offline

RE: Jordbindelse af paneler - løsningsforslag
hej , jeg har også lige sat et 4,5 kw anlæg op tror at det er samme anlæg som dit , growatt inverter 1500 og en 3000 på hus med 35 g hældning og direkte mod syd . det har kørt i 14 dage i morgen og lavet 14 kw indtil nu . er det ikke lige lidt nok tror du ? mine inverter lyser rødt ( isolation fault ) lige før at de starter op med at lade , tror at det har noget med jord at gøre ??
Find
Citér
23-01-2013, 13:27
Besked: #3
Thomaswt Offline

Hej.

Mit anlæg er det fra vvs-eksperten - monteret på 15graders tag stik syd.
Det har kun kørt 24 timer, så jeg har ikke fået et billede af hvad det kan levere endnu. Men med paneler ca 30% dækket af sne og kun direkte sol i 1-2 timer har de total leveret o,5Kw det første døgn.

Jeg tror ikke at fejlmelding på inverteren har noget at gøre med jordforbindelse af panelerne, men nok mere af selve inverteren (hvis det da har noget med jord at gøre). Under alle omstændigheder vil jeg mene at der ikke burde være nogen fejlmelding overhovedet.

Mine invertere skriver Standby/Waiting før de lader.

Find
Citér
23-01-2013, 15:39
Besked: #4
povlhp Offline

Mit anlæg monteret af KSO certificeret elektriker / firma er jordet ned til inverterens jordskrue.
Han har haft talt med de myndigheder der laver reglerne omrking el, og havde der fået at vide, at det ville de gøre.

Jeg tror ved lynnedslag vil ledningen smelte uanset hvad.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
23-01-2013, 18:26
Besked: #5
Thomaswt Offline

Min elektrikker var også KSO certificeret, men han tilsluttede kun jordforbindelse fordi jeg i forvejen havde trukket kablet (jeg har selv monteret panelerne og trukket kabler).
Jeg spurgte hvad han selv ville gøre, og han ville ikke jorde det fordi han var bange for at det ville tiltrække lyn. Han var dog ikke helt sikker. Som han sagde, der er lige så mange meninger/teorier om det som der er kloge hoveder. Og ikke rigtig nogen erfaring endnu.

Find
Citér
24-01-2013, 16:29
Besked: #6
Henrik Jensen Offline

(23-01-2013 12:35)Thomaswt Skrev:  Endelig har jeg fået tilsluttet mine solpaneler :-) - og nu går jeg så bare og venter på solen..

Og allerede nu overvejer jeg at skal have lavet noget om på installationen..
Panelerne på taget har jeg fået jordet, der er trukket et 4mm2 kabel ned sammen med dc kablerne, som elektrikkeren efterfølgende har samlet i en boks sammen med ac kablerne fra inverterne og trukket i et samlet kabel (2,5mm2 ?) ud til tavlen og forbundet til denne.

Jeg er godt klar over at min installation råber lynfanger som den er nu, men jeg vil gerne have jordforbindelsen af 2 årsager:
1. For at undgå statisk oplagret elektrisitet mellem panelerne med kortere levetid til følge (men er det i det hele taget et problem ?).
2. Sikkerhed så jeg ikke ved inverter-fejl står med spænding på panelrammer/skinner.

Nu er det jeg overvejer om en af følgende løsninger vil være smartere:
1. Enten at føre jordkablet fra panelerne uden om tavlen og direkte til jordspydet.
2. Give panelerne deres eget jordspyd. Som en ekstra gevindst herved vil jeg undgå jordkablet (som potential "lynafleder") indvendigt i huset, og kablets længde vil blive halveret.

Anbefalinger/råd/erfaringer modtages gerne :-)

Jeg/min elektrikker har gjort det på følgende måde: http://www.easyconsult.dk/solenergi/monteringel.aspx

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW
Paneler: 27 stk. ZNShine 265W
Orientering: Stik syd, 0 grader (vandret på carport)
Hjemmeside for solcelleanlæg
WWW Find
Citér
24-01-2013, 17:31
Besked: #7
H.Hess Offline

Nu ved jeg ikke hvem Easyconsult er, men håndværksmæssigt er montagen ved inverteren ikke lavet særlig pænt. Hvorfor er der ikke monteret en kanal under inverteren?. Ledningerne fra panelerne er alt for lange. Kablet fra afbryderen til el-tavle syner for kort. Jordledningen til jordspyddet er ikke clipset fast til underlaget.

Mvh
Harni

Paneler:20 stk 250Wp HCsolar
Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2
Datalogger:Fronius Datalog Web
Check anlæg her
Find
Citér
26-01-2013, 12:05
Besked: #8
Thomaswt Offline

(24-01-2013 16:29)Henrik Jensen Skrev:  Jeg/min elektrikker har gjort det på følgende måde: http://www.easyconsult.dk/solenergi/monteringel.aspx

Har jeg ret i at der er trukket en jordforbindelse fra dine paneler ned til inverteren, og derefter videre til det nye jordspyd ?

Jeg vil give H.Hess ret i at elektrikkeren ikke skal prale med hans arbejde. Men min leverede nu noget der lignede, så jeg måtte i gang med strips og klips..

Udover det synes jeg det er en rigtig god og illustrativ side du har lavet der.

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering