SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Montering af anden type inverter og paneler end angivet på stamdata
24-01-2013, 21:35
Besked: #1
kejser Offline

Montering af anden type inverter og paneler end angivet på stamdata
Hvordan forholder man sig hvis man på stamdata til energinet har tilmeldt en type inverter og paneler, men så derefter monterer en andet type, både inverter og paneler?

Kan man gøre dette og bare melde til energinet at man har monteret anden type?

24 stk Hyundai 245W sorte monokrystalinske paneler
Fronius IG-plus 60V-2 inverter med 20 års garanti
Find
Citér
24-01-2013, 22:10
Besked: #2
povlhp Offline

RE: Montering af anden type inverter og paneler end angivet på stamdata
Ja, der er stadig frist til at montere efter gammel ordning.

Povl H. Pedersen - Brabrand

Solutronic SP100-DK inverter
28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr).
[Billede: 32214d4fxxs0.png] =  [Billede: 32214d4fxxs1.png]
Find
Citér
24-01-2013, 22:23
Besked: #3
kejser Offline

Sv: RE: Montering af anden type inverter og paneler end angivet på stamdata
(24-01-2013 22:10)povlhp Skrev:  Ja, der er stadig frist til at montere efter gammel ordning.

Det er ikke lige det spørgsmålet går på. Anlægget er tilmeldt før 20 december, så ja det kommer på den gamle ordning.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Find
Citér
25-01-2013, 06:24
Besked: #4
povlhp Offline

Det jeg mente med fristen er, at du kan stadig nå at lave dit anlæg om inden fristen.
Til august kan du ihvertfald ikke længere skifte til større komponenter.

Overvejer at få mit anlæg registreret op. Har jo 300W +0 / -20% paneler :-) det burde give mindre risiko ved en senere paneludskiftning.

Find
Citér
05-02-2013, 04:20
Besked: #5
viper Offline

Jeg har spurgt Energinet.dk på mail, og svaret er klart NEJ. Det der er oprettet i stamdata registeret, SKAL monteres. Hvis ikke, er det en ny aftale og man får automatisk ikke den gamle men derimod den dårligere nye solcelleaftale. Det kan med andre ord ikke betale sig at lave om...
Find
Citér
05-02-2013, 05:45
Besked: #6
povlhp Offline

Men hvis det er fejl kan de godt komme og skifte.
Jeg tror der er mange steder hvor tingene er tilmeldt forkert.
Der var en periode hvor anlæg blev meldt færdig inden montering.
Og du må vedligeholde anlæg og skifte defekte dele.

Find
Citér
05-02-2013, 18:57
Besked: #7
kejser Offline

Nu handler min forespørgsel ikke om at ændre til større anlæg eller lign. Det handler kun om at jeg har tilmeldt et anlæg med Fronius inverter og Sharp paneler. Nu kan levererandøren ikke levere Sharp paneler mere og spørgsmålet er så om det er ok at montere Hyundai paneler i stedet for. Panelareal forbliver det samme og Watt på paneler er også det samme +/- 5W pr panel.

Find
Citér
05-02-2013, 19:04
Besked: #8
hensan Offline

(05-02-2013 04:20)viper Skrev:  Jeg har spurgt Energinet.dk på mail, og svaret er klart NEJ. Det der er oprettet i stamdata registeret, SKAL monteres. Hvis ikke, er det en ny aftale og man får automatisk ikke den gamle men derimod den dårligere nye solcelleaftale. Det kan med andre ord ikke betale sig at lave om...

Det er vel et logisk svar med et NEJ.

Reglerne er klare.

For at anlægget kan komme under de gamle regler skulle der laves en købsaftale inden 20 november og det anlæg der var købt skulle anmeldes inden 20 December.
Hvis du nu vil tilmelde et andet anlæg må det være fordi du ikke rent faktisk købte et anlæg den 20 november og derfor skal du logisk komme inde under de regler der er gældende for anlæg købt nu.

Det er muligt er der var forhandlere der lavede pro-forma købs aftaler kort før fristens udløb. Men som myndighed er det Energinets ansvar at afvise sådanne anlæg hvis de bliver bekendt med det.

Der kan være lidt grå zone omkring reparation af eksisterende anlæg og hvor meget der kan skiftes før det bliver et nyt anlæg men i dette tilfælde med et nyt anlæg der ikke er det samme som anmeldt burde det være klart at det er et forsøg på at omgå reglerne.
Find
Citér
05-02-2013, 20:09
Besked: #9
kejser Offline

Som du selv skriver, så skulle der laves en købsaftale men det betyder da ikke at anlægget skulle være leveret?

Når der er leveringstid på et anlæg, så kan det vel sagtens blive leveret efter 20 december, så længe at det bliver sat op inden udgangen af 2013?

Jeg vil ikke tilmelde et andet anlæg. Anlægget er tilmeldt efter reglerne, men Sharp cellerne kan ikke leveres alligevel fra forhandleren. Det er det, det handler om. Ikke et forsøg om at snyde med noget

(05-02-2013 19:04)hensan Skrev:  Det er vel et logisk svar med et NEJ.

Reglerne er klare.

For at anlægget kan komme under de gamle regler skulle der laves en købsaftale inden 20 november og det anlæg der var købt skulle anmeldes inden 20 December.
Hvis du nu vil tilmelde et andet anlæg må det være fordi du ikke rent faktisk købte et anlæg den 20 november og derfor skal du logisk komme inde under de regler der er gældende for anlæg købt nu.

Det er muligt er der var forhandlere der lavede pro-forma købs aftaler kort før fristens udløb. Men som myndighed er det Energinets ansvar at afvise sådanne anlæg hvis de bliver bekendt med det.

Der kan være lidt grå zone omkring reparation af eksisterende anlæg og hvor meget der kan skiftes før det bliver et nyt anlæg men i dette tilfælde med et nyt anlæg der ikke er det samme som anmeldt burde det være klart at det er et forsøg på at omgå reglerne.

Find
Citér
05-02-2013, 21:16
Besked: #10
hensan Offline

(05-02-2013 20:09)kejser Skrev:  Som du selv skriver, så skulle der laves en købsaftale men det betyder da ikke at anlægget skulle være leveret?

Når der er leveringstid på et anlæg, så kan det vel sagtens blive leveret efter 20 december, så længe at det bliver sat op inden udgangen af 2013?

Jeg vil ikke tilmelde et andet anlæg. Anlægget er tilmeldt efter reglerne, men Sharp cellerne kan ikke leveres alligevel fra forhandleren. Det er det, det handler om. Ikke et forsøg om at snyde med noget

Jeg ville bede forhandleren rode dette ud og få forhandleren til over for energinet at redegøre for problemet da jeg ville se dette som et forhandler problem.

Du har indgået en købsaftale med forhandleren der binder jer begge. Du er forpligtiget til at tage leverance og betale for det anlæg i har aftalt. Forhandleren på den anden side er forpligtiget til at levere det anlæg han har solgt.

I bund og grund har du købt 3 ting: En inverter, Nogle paneler samt en tilslutnings aftale ved energinet. Dette er købt som en samlet pakke.

Det viser sig nu at forhandleren ikke kan levere paneler men tilbyder at levere nogle tilsvarende - dette er sikkert fuldt acceptabelt for dig MEN forhandleren må også sikre sig at at han kan levere den sidste ting - din tilslutnings aftale.

Jeg kan ikke se andet end det er forhandleren der må tage problemerne med Energinet for at overbevise Energinet om at dette panel ombyt ikke er et problem. Kan forhandleren ikke dette må forhandleren leve op til sit ansvar og levere de paneler han oprindeligt solgte - dette selvom han muligvis har skiftet leverandør i mellemtiden og det derfor er problematisk eller dyrt for ham at levere de oprindelige paneler.

Du ville hellere ikke acceptere at du bestilte en rød bil ved bilforhandleren kun for at konstatere at der blev leveret en blå bil. I sådan tilfælde ville det være for forhandleren at sørge for at der kom en rød bil eller en anden acceptabel løsning for jer begge.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering