Sælg overskudsstrøm til naboen ?
|
26-01-2013, 12:14
Besked: #1
|
|||
|
|||
Sælg overskudsstrøm til naboen ?
Som jeg forstår de nye regler så får solcelleejere mindre for den overskudsstrøm de sender til elnettet, end hvis de selv skulle købe dem samme mængde strøm fra elnettet. Denne kursdifference betyder vel så at man kan sælge sin strøm til naboen billigere end han selv kan købe den fra elnettet. Så kunne man slå halv skade; solcelle ejeren kunne få lidt mere for sin overskuds el(end salg til elnettet), og naboen kunne købe billigere el end hvis han købte fra elnettet.... Eller har jeg misforstået noget?
Så i teknik-teorien skulle man have en ledning til naboen med et "relæ" som slog til når der var overskuds strøm, og så selvfølgelig en måler. Er det helt tosset ? |
|||
26-01-2013, 13:31
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Sælg overskudsstrøm til naboen ?
(26-01-2013 12:14)Ral117 Skrev: Som jeg forstår de nye regler så får solcelleejere mindre for den overskudsstrøm de sender til elnettet, end hvis de selv skulle købe dem samme mængde strøm fra elnettet. Denne kursdifference betyder vel så at man kan sælge sin strøm til naboen billigere end han selv kan købe den fra elnettet. Så kunne man slå halv skade; solcelle ejeren kunne få lidt mere for sin overskuds el(end salg til elnettet), og naboen kunne købe billigere el end hvis han købte fra elnettet.... Eller har jeg misforstået noget? Ja du har ret i dine antagelser. Problemet er blot at det er ulovligt. Man må ikke lave private elforsyningsnet, pga. Brand osv. og selvfølgelig uofficielt fordi staten så går glip af en masse penge. |
|||
26-01-2013, 18:41
Besked: #3
|
|||
|
|||
Du må da godt oprette dit eget elværk og sælge til naboen. Du skal selvfølgelig opkræve energiafgift og alt det som elværker skal.
Der er dog en specialregel: nettoordningen. Men så skal du overholde *de* krav. Bl.a. må du ikke engang udtage noget strøm på jævnstrømssiden til 'privat' brug. --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
26-01-2013, 23:47
Besked: #4
|
|||
|
|||
![]()
Og man må heller ikke køre 81 km/t hvor der står 80.
![]() Det er smart at snyde men dumt at blive opdaget. Så overhold loven men brug mulighederne som loven giver. Overskuds strøm kan brændes af med en varmepumpe forår og efterår. |
|||
27-01-2013, 23:36
Besked: #5
|
|||
|
|||
(26-01-2013 18:41)henrikkrebs Skrev: Du må da godt oprette dit eget elværk og sælge til naboen. Du skal selvfølgelig opkræve energiafgift og alt det som elværker skal. Ja det er korrekt som du skriver men elværkerne giver 12 eller 18 øre pr/kWt, så det lå ligesom i teksten, at han ikke ønskede at konkurrere med elværkerne. Skat, afgifter, investeringer og anlægsomkostninger har fået de 18 øre til at være ca. 2.30 kr afhængigt af hvem man benytter. |
|||
10-02-2013, 11:26
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hvad siger i så til at lave det om til et fællesskab, altså man med 1 nabo eller flere slog sine anlæg sammen, med kun en forbindelse til det offentlige net. Så undgik man at skulle sælge (så meget) støm billigt til det offentlige net og skulle købe det dyrt igen. Der behøvede ikke at være solceller hos alle deltagere. Samtidig kunne man komme på den høje takst 1,45 for det man afleverede til nettet ? Er det også ulovligt/umuligt ?
Vh Rasmus |
|||
10-02-2013, 11:52
Besked: #7
|
|||
|
|||
(10-02-2013 11:26)Ral117 Skrev: Hvad siger i så til at lave det om til et fællesskab, altså man med 1 nabo eller flere slog sine anlæg sammen, med kun en forbindelse til det offentlige net. Så undgik man at skulle sælge (så meget) støm billigt til det offentlige net og skulle købe det dyrt igen. Der behøvede ikke at være solceller hos alle deltagere. Samtidig kunne man komme på den høje takst 1,45 for det man afleverede til nettet ? Er det også ulovligt/umuligt ? så skal du købe alt din strøm til max pris og får 1,45 for det solgte så er det nok bedre at sælge til 1,35 og så bruge alt det du kan mens der er overskud ( til 2,00 kr) Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
20-04-2020, 12:57
Besked: #8
|
|||
|
|||
Kan andre lade deres el-biler via en ladestander? Og derved sælge strøm?
Hej !
Mit anlæg er 6kW og jeg kan lave godt 60 khW på en god dag, og jeg bruger mellem 15 og 25 kWh selv. Så jeg har vel 40kWh som jeg har i overskud. Som jeg forstår det, får jeg "kun" omkring 25 ører for min overskudsstrøm, men min ven med hans Tesla skal betale 2kr hvis han oplader den der hjemme? Kan jeg stille en elbilsoplader op som folk kan bruge mod betaling? Via fx E.on eller clever? mvh Andreas |
|||
20-04-2020, 20:06
Besked: #9
|
|||
|
|||
RE: Kan andre lade deres el-biler via en ladestander? Og derved sælge strøm?
(20-04-2020 12:57)andreas.m Skrev: Kan jeg stille en elbilsoplader op som folk kan bruge mod betaling? Via fx E.on eller clever? Tror umiddelbart ikke det vil kunne svare sig - husk på at med timeafregning skal det jo lades på bilerne mens anlægget producerer..... Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
21-04-2020, 05:38
Besked: #10
|
|||
|
|||
RE: Kan andre lade deres el-biler via en ladestander? Og derved sælge strøm?
(20-04-2020 12:57)andreas.m Skrev: Hej ! Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home ----------------- Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp. Deger Tracker 5000 n t . 8 kw 3 faset Solaredge inverter Anlæg nr 2 start okt 2015 På stativ 7,800 kWP 17 kw 3 fastet solaredge inverter neddroslet til 6 kw. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|