SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Varmekabel til snerydning
28-01-2013, 08:24
Besked: #1
miro Offline

Varmekabel til snerydning
Har studeret div. tråde om snerydning af paneler..

Er der nogle som har set noget billigere?
http://www.goerdetselv-el.dk/product/379

Ideen er at stripse varmekablet på aluskinnerne som så vil hæve temp. på selve panelet et par grader. (i teorien)

Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd
https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492
WWW Find
Citér
28-01-2013, 09:50 (Denne besked var sidst ændret: 28-01-2013 af 09:51 Brandbirk.)
Besked: #2
Brandbirk Offline

RE: Varmekabel til snerydning
Dårlig løsning.
Du kommer hurtigt til at betale mere i strøm til opvarmning, end du selv kan producerer.

Gør som jeg, det koster under 300,- en gang. og så gir det dig også varmen :-) kik her:Hjemmelavet solcelle-sne-skovl

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
28-01-2013, 18:01
Besked: #3
Steen.P Offline

Har i regnet ud hvor meget mere i vil producere ved at holde solpanellerne fri for sne ?

Hos mig ligger sneén max 3 dage så er det enten smeltet eller gledet ned.
Så hos mig bliver absolut ikke gjort noget for at holde solpanellerne fri for sne.

[Billede: 597042262.gif]
Find
Citér
28-01-2013, 22:48
Besked: #4
DanC Offline

Nu må al den snak om snedrydning stoppe, og især hvis man påtænker at bruge energi for at smelte sneen.

Det kommer til at koste mange gange det der kan tjenes ind på den korte tid solen er på himlen på denne tid af året.

Man kan selvfølgelig godt feje sneen af sine paneler, hvis man er yderst forsigtig, og så heller ikke mere. Skulle der være en smule tilbage, så smelter det hurtigt.
Glem alt om at sprøjte vand på panelerne, og om at tø dem med el-varme kabler.

Alene installationen af varmekablet vil ta flere år at tjene hjem, og hertil kommer så en kæmpe udgift til det strøm der skal bruges.

Jeg arbejder til daglig som elektriker, og har monteret mange anlæg det sidste års tid.
Jeg vil lige komme med et par eksempler på hvad der kan ske når man forsøger at rydde sne på sine paneler:

En kunde monterer sin haveslange på vandhanen, og sprøjter varmt vand på panelerne.
Resultat: 4 revnede paneler.

En anden kunde vælger at kravle op på taget for at feje panelerne af for sne.
Resultat: Kunden falder ned over panelerne, smadrer 5 paneler på vej ned af taget, for at slutte af med at brække armen da han rammer jorden.

Det har selvfølgelig givet arbejde at udskifte de beskadigede paneler.....
Men moralen på være: "SÅ LAD DA VÆR´"

Dan C.

1 stk. Fronius IG plus 60 V2.
28 stk. ET Solar P660230 230 W polykrystalinsk.
http://home.solarlog-web.eu/5451.html
Orientering: Syd-sydvest 190 g
Hældning: 30 g
[Billede: 728527247.gif]
Find
Citér
28-01-2013, 23:02
Besked: #5
Ulrik Offline

selvfølgelig fejer man da sneen væk fra sine paneler. Hvem gidder sidde og og se på 0-produktion på en flot vinterdag med høj sol.
http://www.building-supply.dk/announceme...llepaneler
Købte denne 6m sneskraber for 299 kr. selve sneskraberen har jeg ikke haft brug for endnu, for jeg købte en blød kost-hoved af samme mærke, som som man kan klikke på skaftet istedet for. Jeg fejer min paneler fuldstændig rene på ½ time med den. Man kan desuden købe et vinduesvasker som passer på skaftet, så det skal jeg da også have købt til en årlig skånsom vask til sommer.

32 x Axitec - AXIpremium AC-260M/156-60S - SMA STP8000TL
[Billede: 598232448.gif]
Find
Citér
29-01-2013, 07:22
Besked: #6
majland Offline

(28-01-2013 22:48)DanC Skrev:  Nu må al den snak om snedrydning stoppe...

Den væsentligste grund til at fjerne store driver fra taget er belastningen af taget.

Mit udhus er U formet og i indhakket kan der ved østenvind lægger sig nogle ganske store driver. Helt så slemt er det ikke mod syd hvor de fleste solceller er placeret.

De sidste vintre med sammenstyrtede tage blev vi tudet ørene fulde om at det er husejers ansvar at fjerne sneen og det ikke er sikkert at forsikringen vil dække hvis man ikke har gjort det ...

Men da mine ligger med en lav hældning forsvinder 10cm sne ikke sådan lige af sig selv på trods af godt vejr.

Så jeg også finde på lige at trække sneen ned hvis
a) der er udsigt til en flot solskindag
b) jeg er hjemme og synes jeg har tiden til det.
c) gider efter at have gravet indkørsel og gårdsplads fri

Men jeg kan så også gøre uden at skulle op på taget, og har trukket sneen ned 2 gange denne vinter. Her i januar er solen allerede ved at være højt nok på himlen til at der kommer væsenligt mere igennem end i december.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
29-01-2013, 12:01
Besked: #7
DanC Offline

(29-01-2013 07:22)majland Skrev:  Den væsentligste grund til at fjerne store driver fra taget er belastningen af taget.

Mit udhus er U formet og i indhakket kan der ved østenvind lægger sig nogle ganske store driver. Helt så slemt er det ikke mod syd hvor de fleste solceller er placeret.

De sidste vintre med sammenstyrtede tage blev vi tudet ørene fulde om at det er husejers ansvar at fjerne sneen og det ikke er sikkert at forsikringen vil dække hvis man ikke har gjort det ...

Men da mine ligger med en lav hældning forsvinder 10cm sne ikke sådan lige af sig selv på trods af godt vejr.

Så jeg også finde på lige at trække sneen ned hvis
a) der er udsigt til en flot solskindag
b) jeg er hjemme og synes jeg har tiden til det.
c) gider efter at have gravet indkørsel og gårdsplads fri

Men jeg kan så også gøre uden at skulle op på taget, og har trukket sneen ned 2 gange denne vinter. Her i januar er solen allerede ved at være højt nok på himlen til at der kommer væsenligt mere igennem end i december.

Selvfølgelig skal driver fjernes hvis de bliver for store.....

Men at bruge energi på at smelte sneen er i mine øjne tåbeligt.

Dan C.

1 stk. Fronius IG plus 60 V2.
28 stk. ET Solar P660230 230 W polykrystalinsk.
http://home.solarlog-web.eu/5451.html
Orientering: Syd-sydvest 190 g
Hældning: 30 g
[Billede: 728527247.gif]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering