Opvarmning / køling af paneler
|
01-02-2013, 17:35
Besked: #1
|
|||
|
|||
Opvarmning / køling af paneler
Jeg er for øjeblikket i færd med at opsætte 24 stk. paneler.
Man har hørt så meget om problemet med varmen om sommeren, og jeg fik så den ide, at fordele udblæsningen fra mit Genvex - anlæg i et antal tagudluftninger under panelerne. Dette skulle (teoretisk) kunne udskifte luften under panelerne, og dermed sænke temperaturen om sommeren, og hæve den om vinteren. Er der nogen, som har erfaringer i den henseende, som kan fortælle mig om ideen er helt ude i hampen eller og det var værd at overveje. Installationsprisen på udluftningen er gør ikke den store forskel, at de pågældende udluftninger kun koster ca. 150 kr. pr. stk. |
|||
01-02-2013, 17:44
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Opvarmning / køling af paneler
I princippet kan det nok lade sig gøre men der er ingen grund til at varme på dem om vinteren. Køling om sommeren er fin nok (men er det nødvendigt at køre med genveks om sommeren da der ikke er problemer med kondens om sommeren)men sådan en genveks skal jo have en den rette størrelse afgang da den ellers ikke kan komme af med luften ordenligt. Hvis ikke den kan det kommer ikke ordenligt udskiftning af luften i dit hus.
Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A. Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg. |
|||
01-02-2013, 18:01
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg har en hustru, som ryger, så derfor vil genvexen køre året rundt under alle omstændigheder.
Normalt ville udblæsningen skulle foregå gennem en taghætte, og jeg forestiller mig at erstatte denne med 6 - 8 af de små udluftningshætter. Dette giver et samlet "hul" på mellem 480 cm2 og 640 cm2. Den normale hætte har et "hul" på ca. 225 cm2, så jeg tror ikke det bliver noget problem. Formålet med den "varme" luft om vinteren, skulle være, at evt. snedække hurtigere glider af. |
|||
01-02-2013, 18:04
Besked: #4
|
|||
|
|||
Ville det ikke være billigere at få konen til at stoppe med at ryge? :-) Så kunne du slukke for genveksen om sommeren og hun ville spare på husholdningsbudgettet.
Mht hullerne tror jeg der skal være et vist modtryk (størrelse) på hullet for at energien mellem kold og varm luft bliver afgivet rigtigt. Men jeg må også indrømme at jeg har ikke så meget forstand på det. I øvrigt havde jeg ikke tænkt på den med sneen og den varme luft :-) Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A. Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg. |
|||
01-02-2013, 18:50
Besked: #5
|
|||
|
|||
Vores hus bliver varmere indenfor end udenfor om sommeren. Så genvex ville ikke køle meget. Og klart mindre end noget der kunne puste udendørsluft på dem.
Om vinteren er kulden godt. Du skal kun varme dem for at få sne væk. -20C er bedre for panelerne end 0C hvis det kommer til output Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
01-02-2013, 19:16
Besked: #6
|
|||
|
|||
Vores paneler kommer til at ligge stik syd, så jeg er ret sikker på, at temperaturen mellem de sorte paneler og tagfladen på en bagende sommerdag vil være væsentlig højere end de 26 - 28 grader der vil være inde i huset.
Det kan godt være jeg tager fejl, men bare det at få luften skiftet under panelerne, må da sænke temperaturen på selve panelerne. |
|||
01-02-2013, 19:38
Besked: #7
|
|||
|
|||
Den varme luft skal nok komme ud. Det er konvektionskøling.
En tysker havde regnet på at cirkulere 4m3 regnvand over panelerne. Det skulle der være god forretning i. Det var overrisling på overfladen. Dit tag er i skygge under panelerne og bliver ikke så varmt. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
01-02-2013, 19:56
Besked: #8
|
|||
|
|||
Du kan sagtens lave udluftning under panelerne, havde det selv i tankerne da jeg opsatte mit anlæg da jeg skulle flytte 2 taghætter...
men du får ikke noget ud af det om sommeren, jeg har målt temp. både over og under panelerne og kan ikke se at det hjælper med cirkulation af luften bag panelerne.. mine erfaringer http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...07#pid2807 det er varmen under glasset/siliciumskiven som nedsætter produktionen. MEN om vinteren får du stor glæde af den varme luft til at tø sne og is væk fra panelerne, dog kunne jeg forstille mig der ofte især forår og efterår vil dannes kondens på undersiden af panelerne/tilslutningsbox. Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492 |
|||
01-02-2013, 20:22
(Denne besked var sidst ændret: 02-02-2013 af 09:19 bentpetersson.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Og hvordan vil I så forhindre, at smeltevand løber tilbage og ind i kanalerne og ud i konstruktioner eller ind i sengen. Tænk på, at panelerne virker som et snehegn, der bevirker, at snehøjden let kan blive større end ventilationsåbninger tillader.
Desuden dækker intet forsikringsselskab, hvis smeltevandet medfører vandskade. Især smeltevandsbassiner, der opstår enkelte år, skal der tages hensyn til. Eller mener I, at ventilationskanaler og system er udført således, at vand kan løbe tilbage uden at forårsage skade? Gevinsten vil også være minimal. Fx fører jeg restvarmen fra min genvexvarmepumpe ud i orangeriet om vinteren. Højde fra udløb til tag er ca 20 cm. Det sker, at plasttaget er frostfrit ca ø 10 cm, men aldrig mere. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
02-02-2013, 09:45
Besked: #10
|
|||
|
|||
Jeg tror det er spild at både gode materialer og tid på at holde panelerne varme om vinteren og kølige om sommeren al den stund at, f.eks. mine, paneler har et driftsområde fra -40 til +85gr. De paneler der er lagt op på eksisterende hældning på et tag har normalvis luft under sig og eftersom at varm luft altid søger op kommer der en naturlig ventilation under dem. Her i Danmark har vi yderst få dage uden vind og med solskin om sommeren. Bare en lille smule vind giver også køling. Det siges at Danmark er et ideelt sted fordi vi faktisk ikke har det særlig varmt om sommeren men sol nok til at kan have et fornuftigt udbytte (yield).
Et genvex anlæg til at holde panelerne lune om vinteren svarer vist mere eller mindre til at holde døre og vinduer åbne for at fuglene ikke skal fryse. Med andre ord, det vil kræve en enorm varmemængde at holde dem opvarmet. Mvh Harni Paneler:20 stk 250Wp HCsolar Inverter:Fronius IG Plus 60 V-2 Datalogger:Fronius Datalog Web Check anlæg her |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|