SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Renteudgifter / Udvidet selvangivelse ?
05-02-2013, 12:32 (Denne besked var sidst ændret: 05-02-2013 af 12:34 Juggerboy.)
Besked: #1
Juggerboy Offline

Renteudgifter / Udvidet selvangivelse ?
Har set på bl.a denne hjemmeside at ,hvis man har lånt pengene til solcelleanlægget, skal renterne anføres under punkt 117.

http://danenergi.dk/oekonomi/skatteregler

Men har man optaget et alm. banklån så indberetter banken vel selv disse renter, .. og bliver de så ikke blot indberettet dobbelt ?

Inverter: Fronius IG Plus 70v-2
Solceller : 27 stk x 200 watt HB-200M fra http://www.zg-cells.com/
(5.2 kWp) installeret af Verdo
Find
Citér
05-02-2013, 21:07
Besked: #2
henrikkrebs Offline

RE: Renteudgifter / Udvidet selvangivelse ?
Hvis du bruger udvidet selvangivelse skal du selv udfylde alle beløb, herunder både solcellelåns-renter og andre private renter. Hvis din beskatning sker efter 2a - regnskabsmetoden (med alm. personbeskatning) så vil der som det ganske rigtigt er nævnt i dit link ikke være forskel på skatteresultatet om du placerer solcelle-renterne i felt 117 og resten i den sædvanlige rubrik. Hvis du derimod kopierer Skat's renteforslag og SAMTIDIG fører en del af renterne i rubrik 117, så vil du automatisk blive bedt om en forklaring på at det samlede rentebeløb er større end det Skat kender til.

Hvis du derimod sætter X i feltet 'Beskatning efter virksomhedsskatteloven - 2b Regnskskabsmetoden (beskatning efter virksomhedsskatteordningen), så vil der være en grund til og et krav om at du selv opdeler rentebeløbet. Det klarer revisoren.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
08-02-2013, 14:45
Besked: #3
Juggerboy Offline

Så hvis jeg forstårdet ret, såer det blot at trække renterne ud fra de alm bankrenter og sætte dem ned i den udvidede del Wink

Find
Citér
08-02-2013, 15:25
Besked: #4
henrikkrebs Offline

Ja juggerboy - det kan du da gøre.

Men til hvad nytte? Det betyder ikke noget skattemæssigt og der er ikke noget lov-krav (hvis det er 2a regnskabsmetoden med den almindelige personbeskatning).

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
24-02-2013, 17:03
Besked: #5
Juggerboy Offline

(08-02-2013 15:25)henrikkrebs Skrev:  Ja juggerboy - det kan du da gøre.

Men til hvad nytte? Det betyder ikke noget skattemæssigt og der er ikke noget lov-krav (hvis det er 2a regnskabsmetoden med den almindelige personbeskatning).
Jeg har rigtigt gættet valgt 2a regnskabsmetoden hvor jeg kan trække 25% af anlæggets pris / install fra i skat. Wink

Det forvirrede mig bare at renteudgifterne skulle flyttes ned i den udvidede selvangivelse, - for reelt har jeg jo bare optaget et banklån til købet, og skat ved jo ikke om jeg har brugt dette lån til købet Smile

Men tak for info og hjælp, det gør det blot nemmere at udfylde selvangivelsen i marts Wink

Find
Citér
25-02-2013, 14:41 (Denne besked var sidst ændret: 25-02-2013 af 14:42 henrikkrebs.)
Besked: #6
henrikkrebs Offline

(24-02-2013 17:03)Juggerboy Skrev:  Det forvirrede mig bare at renteudgifterne skulle flyttes ned i den udvidede selvangivelse, - for reelt har jeg jo bare optaget et banklån til købet, og skat ved jo ikke om jeg har brugt dette lån til købet Smile

Så vidt jeg husker (det er næsten et år siden jeg sidst udfyldte "den udvidede" på nettet, så var alle felter tomme - også renteudgifter. Men ude til venstre var der det beløb Skat kendte til, og så kunne man nøjes med at sætte et 'X' - det var en godkendelse af Skat's tal. Så hvor meget 'flytte' der skal til, det kan jo diskuteres.

Det er rigtigt at der er et specielt felt for 'virksomheds-renteudgifter' og indtastningsskemaet accepterer vist nok i dag at du tager og flytter nogle renteudgifter fra det almindelige felt til virksomheds-feltet.

Men:
Med "2a regnskabsmetoden med almindelig personbeskatning" har det ingen betydning for din skat om renteudgifterne står i et felt eller er fordelt i to.
Men med "2b regnskabsmetoden med beskatning efter virksomhedsskatteloven", så skal det deles op.

---
4kWp pakke XL-byg/FEIYUE
Installeret 13.11.2012
28gr, syd +2gr
---
Find
Citér
26-02-2013, 11:07
Besked: #7
Juggerboy Offline

Takker for svar Cool

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering